Hoofdmenu

Kortschildkevertjes?

Gestart door Hannie Luijten, november 05, 2007, 22:49:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Ik wou een (honden)drolletje opruimen in de tuin, maar daar kwamen allemaal kleine kevertjes uitgekropen. Ik ben deze nog niet eerder tegengekomen. Ik kom uit op kortschildkevertjes, klopt dit? Ze waren niet alleen klein maar ook zeer beweeglijk dus de foto's zijn nogal slecht. Eentje hield zich voor dood maar lag helaas op zijn rug. Toen ik hem omdraaide ging hij er ook snel vandoor.







[imh]http://media4.dropshots.com/photos/249419/20071102/123142.jpg[/img]






Groet, Hannie

javanerkelens

Inderdaad een kortschildkever.

Staphylinidae

Maar het is heel heikele zaak om er een naam aan te plakken.......maar vooruit.....ik doe een gokje... ;)

Philonthus ps.
Hou het eerst maar op Staphylinidae sp.    (heel verstandig)
Misschien is er een expert, die wat meer bevestiging kan geven.

Groet Joke

Groet,
Joke (van Erkelens)

jan cuppen

CiteerInderdaad een kortschildkever.

Staphylinidae

Maar het is heel heikele zaak om er een naam aan te plakken.......maar vooruit.....ik doe een gokje... ;)

Philonthus ps.
Hou het eerst maar op Staphylinidae sp.    (heel verstandig)
Misschien is er een expert, die wat meer bevestiging kan geven.

Groet Joke
Philonthus-soorten hebben meestal een min of meer parallel abdomen, zeker niet zo taps toelopend als hier bij foto 2, 3 en 4. Het is een Tachinus-soort, welke weet ik niet met zekerheid.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Hannie Luijten

Jan en Joke, hartstikke bedankt! Ik waag mij niet aan verdere determinatie, had al begrepen dat dat met de kleine kortschildjes niet gaat vanaf de foto. Wel leuk dat die beestjes in mijn tuin zitten. Heb nu de neiging om maar een drolletje te laten liggen  :rolleyes:  
Groet, Hannie

javanerkelens

Beste Jan,

Ik ben eigenlijk uitgegaan van de breedte van het halsschild en de grootte van de ogen, die zijn volgens mij bij de Philonthus gladder en smaller.

CiteerPhilonthus-soorten hebben meestal een min of meer parallel abdomen
Maar inderdaad klopt het achterlijf er dan niet bij......
Kan het ook zo zijn dat, de kleur opbouw van het dekschild, opzich niet bepalend hoeft te zijn voor de soort ????

En Hannie....een drolletje laten liggen.....ha ha
Pas maar op dat de buren dan niet de dokter gaan bellen........of het wel goed met je gaat........We zijn benieuwd naar de volgende foto's  :lol:  :lol:

Groet Joke










Groet,
Joke (van Erkelens)

jan cuppen

CiteerKan het ook zo zijn dat, de kleur opbouw van het dekschild, opzich niet bepalend hoeft te zijn voor de soort ????

Structurele kenmerken zijn altijd veel belangrijker dan kleurkenmerken. Denk daarbij aantal tarsleedjes, aan- en afwezigheid punt(rij)en, haren, groefjes op de dekschilden, vorm van de poten, etc. Voor de indeling in families worden vaak allerlei moeilijk zichtbare kenmerken van monddelen en geslachtsdelen gebruikt.

Kleur is eigenlijk iets bijkomstigs, maar wel erg gemakkelijk om soorten te herkennen. Rode, bruine en zwarte kevers heb je in vrijwel alle families, kevers met zwemharen op de poten in slechts enkele. Kleuren en vooral kleurpatronen zijn vaak goed bruikbaar bij soortsherkenning. Soorten variabel in kleur, zoals sommige veelgefotografeerde lieveheersbeestjes, vormen steeds weer onderwerp van discussie op deze website. Dat komt omdat de dieren meestal niet verzameld worden, niet nauwkeurig gemeten worden (in tienden van millimeters) en structurele kenmerken niet bekend zijn. Wanneer je het dier bewaart en bij vragen eventueel kunt opsturen, zijn vrijwel alle bij waarneming.nl getoonde foto's van kevers snel (en vrijwel altijd tot op soort) te determineren.

Kortom voor determinatie heb je een lijst nodig van alle soorten van betreffende orde, familie of genus in ons land, een goede determinatiesleutel met alle soorten en het dier zelf. Wanneer je veel ervaring hebt kun je op basis van andere kenmerken dan de echte determinatiekenmerken soorten herkennen. Plaatjesboeken met opvallende of veel voorkomende soorten, net als fotoseries op internet, zijn niet het einde van een betrouwbare determinatie maar het begin.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

javanerkelens

Beste Jan,

Bedankt voor de info.
Het is dus eigenlijk toch belangrijk om soms exemplaren te bewaren voor eventueel onderzoek, maar ik moet bekennen dat mij dit nog wat tegenstaat.

Nou ben ik gevraagd door Bart de Haan (moet je trouwens de groeten van hebben  :D ) om in bepaalde gebieden van de Wieden, onderzoek te gaan doen naar de soorten insecten die op bepaalde plaatsen voorkomen..........erg leuk en heb er zin in, maar is het dan ook verstandig om toch potjes mee te nemen en hoe pak je dat eigenlijk aan.
In januari heb ik een volgend gesprek en wil mij alvast voorbereiden, ......heb je eventueel documentatie of boeken, die ik kan kopen, waarin staat hoe je het best een bepaald gebied kunt onderzoeken ?? (foto's maken lukt wel...maar wat is er verder van belang en waarom)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Northwinds

Citeer
Het is dus eigenlijk toch belangrijk om soms exemplaren te bewaren voor eventueel onderzoek, maar ik moet bekennen dat mij dit nog wat tegenstaat.




Beste Joke, dit zijn insekten, miljoenen stuks per dag dienen tot voedsel van andere beesten, miljoenen anderen vliegen zich kapot tegen auto's etc etc.
Wil je echt serieus onderzoek doen ontkom je er niet aan om beestjes te doden.
Bij kevers is een eigen referentiecollectie of toegang tot zo'n collectie zowieso onontbeerlijk, met alleen boeken en of foto's red je het niet. Ik denk dat Jan en Theo bij vragen op dit forum vaker een bak met beestjes erbij pakken om te determineren dan een boek.
Nou hoop ik dat je tegenzin niet teveel gebagataliseerd heb maar als je een bepaald punt voorbij wil bij het serieus bestuderen van de meeste insektengroepen ontkom je niet aan het (af en toe) "euthaniseren" van beestjes.


Gr.
Peter

javanerkelens

Citeerdit zijn insekten, miljoenen stuks per dag dienen tot voedsel van andere beesten, miljoenen anderen vliegen zich kapot tegen auto's etc etc.

Oke....heb je ook een punt in.... ;)
Maar ik neem aan, dat je dit alleen doet , als het om een bijzonder diertje gaat of eigenlijk kunt je stellen...wanneer wel en wanneer niet.
En stel je vindt een zeldzaam insect....ééntje....laat je hem dan lopen, zodat die zich eventueel verder kan voortplanten of ...........het potje. :whistle:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Northwinds

#9
Citeer
Citeerdit zijn insekten, miljoenen stuks per dag dienen tot voedsel van andere beesten, miljoenen anderen vliegen zich kapot tegen auto's etc etc.

Oke....heb je ook een punt in.... ;)
Maar ik neem aan, dat je dit alleen doet , als het om een bijzonder diertje gaat of eigenlijk kunt je stellen...wanneer wel en wanneer niet.
En stel je vindt een zeldzaam insect....ééntje....laat je hem dan lopen, zodat die zich eventueel verder kan voortplanten of ...........het potje. :whistle:

Groet Joke
Bij inventarisaties van natuurgebieden worden tientallen tot honderden vangpotten voor langere tijd ingegraven, malaisevallen gebruikt etc. Hierbij wordt ALLES gedood en bewaard. Je praat over heel veel stuks. Dus zeldzame en algemene kevers door elkaar.  
Toch heeft dit praktisch geen invloed op de populaties. Ook niet op die van de zeldzame soorten. Een keversoort die zeldzaam is (zeldzaam betekent niet altijd bedreigd in voorkomen trouwens) zal echt niet uitsterven omdat er bij een onderzoek een paar worden opgeprikt.
Maar als je je er niet prettig bij voelt, gewoon niet doen hoor! :)

Gr.
Peter

Th.Heijerman

Ik troost me maar met de gedachte dat één gruttokuiken duizenden insecten per dag eet. Dus één keer een nest uithalen en al je vangsten zijn gecompenseerd ...

Theodoor

javanerkelens

Ha ha ha,  :D  
Ik zet mij er wel over heen.............en een goed gesprek met de psyg... :twisted:  en inderdaad veel kippe eitjes eten  en ik ben weer helemaal in het reine...


Joke  :P  :P  
Groet,
Joke (van Erkelens)

jan cuppen

CiteerHet is dus eigenlijk toch belangrijk om soms exemplaren te bewaren voor eventueel onderzoek, maar ik moet bekennen dat mij dit nog wat tegenstaat.

Nou ben ik gevraagd door Bart de Haan (moet je trouwens de groeten van hebben  :D ) om in bepaalde gebieden van de Wieden, onderzoek te gaan doen naar de soorten insecten die op bepaalde plaatsen voorkomen..........erg leuk en heb er zin in, maar is het dan ook verstandig om toch potjes mee te nemen en hoe pak je dat eigenlijk aan.
In januari heb ik een volgend gesprek en wil mij alvast voorbereiden, ......heb je eventueel documentatie of boeken, die ik kan kopen, waarin staat hoe je het best een bepaald gebied kunt onderzoeken ?? (foto's maken lukt wel...maar wat is er verder van belang en waarom)

Als boekwerkje zou ik je het Insektenbasisboek van Mark van Veen en Theo Zeegers aan willen bevelen. Dat kost een habbekrats en is op diverse plekken te krijgen.

Voor je onderzoekje in DeWieden moet je toch wel eerst afvragen wat je wilt. Wil je wat dieren fotograferen op plekken waar je zonder vergunning niet mag komen of is het wat serieuzer. In het laatste geval is misschien toch wel verstandig om je wat te beperken tot een of enkele groepen van laat ik maar zeggen insekten. Dan kun je je misschien ook wel beperken tot groepen waarbij je, behalve misschien in het begin, nauwelijks voor hoeft te verzamelen om tot een zekere determinatie te komen (libellen, dagvlinders, sprinkhanen, boktorren, en nog zo her en der wat). Bij alle andere groepen blijft ook op termijn verzamelen vaak noodzakelijk om tot betrouwbare resultaten te komen.
Vangstmethoden, zoals met potvallen, leiden evident tot de dood van alle verzamelde organismen, tenzij dagelijks wordt gecontroleerd bij potvallen zonder fixatief (dan verzuipen ze niet, maar eten ze elkaar op).
Wat je kunt doen en wilt doen hangt vooral af van jezelf.

Voor noodzakelijke contacten kun je je natuurlijk het beste aansluiten bij  een vereniging die ongeveer doet waar jezelf zin in hebt (KNNV, NEV, SOVON, FLORON, RAVON etc). Met wat zoekwerk vind je wel een clubje van je gading en als je wat concreets hebt kun je hier altijd terecht met vragen.

O ja, doe Bart de groeten terug. Het was aangenaam verpozen in De Wieden.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

javanerkelens

Beste Jan,

Het is de bedoeling, dat ik (ook op plekken waar je een vergunning nodig bent en ik dan ontheffing van krijg) in eerste instantie ga kijken wat er zoal aan insecten voorkomt (met een gedetailleerde beschrijving van vindplaats enz) op verschillende plaatsen in de Wieden.
Deze worden dan verwerkt in een database.
Dit om een start te maken voor eventuele verdere professionalisering hierin, door andere mensen of samen met mij.
Tevens is het bedoeld voor de vele bezoekers van de Wieden om eens een inzicht te krijgen in de diversiteit aan insecten in het gebied.
Een basis maken dus......en wat hier verder uit rolt, dat zien we dan wel.

En ik zal inderdaad eens kijken of ik mij ergens bij aan kan sluiten.

Een basis leggen......dat is dus eigenlijk de bedoeling!!

Groet Joke

Groet,
Joke (van Erkelens)