Kever met oranje poten?

Gestart door ria.versteeg, november 05, 2007, 20:26:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

ria.versteeg

Geachte forum,
De foto van deze kever heb ik gemaakt op 19-5-2007.
Wie kan mij vertellen welke dat is.
Groetjes Ria Versteeg.

javanerkelens

Vermoedelijk .... :wacko:
Familie Chrsomelidae (bladhaantjes)
Cryptocephalinae
Soort.........moeilijk...misschien burlinius of nitidus (of weer geen van beide...haha, dus daar mag de expert een antwoord op geven)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Th.Heijerman

Cryptocephalus nitidus zou heel goed kunnen, maar waar haal je C. burlinius nu weer vandaan?

Theodoor

javanerkelens

Uhhhhhhhhh.........werd even bedolven onder de bladhaantjes en het is een typfout.....ik bedoelde eigenlijk punctiger en volgens mij is die in een ver verleden ook burlinius genoemd.

Groet Joke  
Groet,
Joke (van Erkelens)

ria.versteeg

CiteerUhhhhhhhhh.........werd even bedolven onder de bladhaantjes en het is een typfout.....ik bedoelde eigenlijk punctiger en volgens mij is die in een ver verleden ook burlinius genoemd.

Groet Joke
Hallo Joke, Theodoor,
Alle Twee Bedankt voor het antwoord.
Groetjes Ria.

Th.Heijerman

Graag gedaan. Overigens weet ik inmiddels hoe de verwarring ontstaan is: Burlinus is een subgenus van Cryptocephalus waartoe de soort punctiger behoort. Dit is een erg zeldzame soort in Nederland die ik ook nooit gezien heb, maar waarvan het halsschild aan de voorzijde geel gezoomd zou moeten zijn. Dus C. nitidus blijft de meest waarschijnlijke kandidaat ...

Theodoor

ria.versteeg

CiteerGraag gedaan. Overigens weet ik inmiddels hoe de verwarring ontstaan is: Burlinus is een subgenus van Cryptocephalus waartoe de soort punctiger behoort. Dit is een erg zeldzame soort in Nederland die ik ook nooit gezien heb, maar waarvan het halsschild aan de voorzijde geel gezoomd zou moeten zijn. Dus C. nitidus blijft de meest waarschijnlijke kandidaat ...

Theodoor
Hallo Theodoor,
Ik ben nog verder gaan zoeken op waarneming ik kwam deze naam Aphthona nonstriata  tegen en ik vind dat hij ook wel op mijn kever lijkt wat vind jij daar van.
Graag je mening hier over.
Groetjes Ria Versteeg.

jan cuppen

#7
Hij lijkt daarop maar het is echt een Cryptocephalus :rolleyes: en niks anders. Aphtona nonstriata is een aardvlo met verdikte, ook nog zwarte, achterdijen en kan goed springen. Hij zit op gele lis en soms op tuinlissen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

ria.versteeg

CiteerHij lijkt daarop maar het is echt een Cryptocephalus :rolleyes: en niks anders. Aphtona nonstriata is een aardvlo met verdikte, ook nog zwarte, achterdijen en kan goed springen. Hij zit op gele lis en soms op tuinlissen.
Beste Jan.
Bedankt.Groetjes Ria.

leo.samson

hoi Ria,

hierbij de link naar de duitse keversite.

http://www.koleopterologie.de/gallery/FHL0...to-koehler.html

Dit is naar alle waarschijnlijkheid de juiste kever.

Groet Leo Samson

ria.versteeg

Citeerhoi Ria,

hierbij de link naar de duitse keversite.

http://www.koleopterologie.de/gallery/FHL0...to-koehler.html

Dit is naar alle waarschijnlijkheid de juiste kever.

Groet Leo Samson
Beste Leo,
Bedankt Leo voor je link.
Ik denk ook dat het de Cryptocehalus ocellatus is. Groetjes ria

Northwinds

Citeer
Citeerhoi Ria,

hierbij de link naar de duitse keversite.

http://www.koleopterologie.de/gallery/FHL0...to-koehler.html

Dit is naar alle waarschijnlijkheid de juiste kever.

Groet Leo Samson
Beste Leo,
Bedankt Leo voor je link.
Ik denk ook dat het de Cryptocehalus ocellatus is. Groetjes ria
En waarom niet de C. nitidus die Theo noemt als meest waarschijnlijke kandidaat?

Gr.
Peter