Hoofdmenu

Snip

Gestart door peter66, december 01, 2007, 10:45:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

peter66

Gisteren was ik in het uiterwaardengebied Ossenwaard bij Deventer. Struinend door het struweel, waar het krioelde van kepen, vinken en kramsvogels, schrok een snip op toen ik hem niet opgemerkt op 1 meter had genaderd. De snelle laag bij de grond zigzaggende bewegingen en de vorm maakten het een opvliegende watersnip. Hij was echter donkerder dan ik gewend was van watersnippen en hij ging er zonder geluid te maken vandoor.

Nu zit ik de verschillen te zoeken tussen de diverse snippen en zie ik dat de houtsnip beter voldoet aan de geschetste kenmerken. Deze had ik uitgesloten, omdat ik houtsnippen niet in een drassig, met lage struiken begroeid uiterwaardengebied verwacht.

Wat is het nu, of zijn er nog kenmerken die ik nog meer moet aangeven om iets te kunnen zeggen ?
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

Ben Wielstra

Nou is een Bokje, net als een Watersnip wel een stuk kleiner dan een Houtsnip, maar verder past je beschrijving daar wel op.

frankneijts

Bokjes vliegen gwoonlijk niet zigzaggend weg en Watersnippen maken niet altijd geluid als ze op-/wegvliegen. 'Donkerder dan ik gewend ben' zegt niet zoveel: perceptie van kleur is van zoveel factoren afhankelijk. Watersnip lijkt me dus prima passen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maarten Hotting

Hoe groot was deze snip?
Houtsnip is ongeveer zo groot als een duif.
Watersnip en Bokje zijn een stuk kleiner.
Groet,
Maarten

peter66

Duif is een rekbaar begrip. Het was een formaat houtduif in dit geval.  
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

Guus Peterse

Formaat houtduif is zelfs voor een houtsnip wel erg groot.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015