Welke slijmzwam?

Gestart door tstrik, mei 21, 2017, 17:45:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

tstrik

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/138745068
Slijmzwam onbekend - Myxomyceet spec. gezien op 2017-05-21 Maasdijk - Staelduinse Bosch
Foto's:





Een van de draadwatjes dacht ik, er is materiaal en microscoop hier aanwezig, dus waar moet ik op letten om deze verder te determineren?
bij voorbaat dank Theo Strik
Mvgr.,
Theo Strik

Marian Jagers

Dag Theo,

Een van de rode Arcyria's. Welke? Je hebt naast onze hulp ook een boek nodig met uitleg, sleutels en mic. gegevens.
Groeten Marian

tstrik

Bedankt Marian, en welk boek kan ik dan het beste aanschaffen ?
Mvgr.,
Theo Strik

Marian Jagers

#3
De twee standaardwerken voor slijmzwammen zijn:
- Les Myxomycetes. Auteurs Poulain/Meyer/Bozonnet. 2011. Dit zijn 2 boeken, een sleutelboek met zowel een Franse als een Engelse sleutel.
- Die Myxomyceten Deutschlands. Auteurs Herman Neubert ea. Dit een 3-delige serie waarvan het laatste deel in 1993 is uitgekomen.

Het Franse werk is de meest recente. Het bevat goed bruikbare sleutels. De uitleg over wat slijmzwammen zijn beperkt zich tot de Franse taal en de beschrijvingen zijn summier. Het fotoboek bevat hele mooie foto's. Je moet daardoor wel een beetje oppassen dat je je niet te veel laat leiden door plaatjes vergelijken. Probeer vooral de opbouw van het boek te doorgronden dan bereik je meer.

Het Duitse werk bevat naast foto's en tekeningen hele uitgebreide beschrijvingen. Daarnaast bevat het ook korte omschrijvingen van weinig bekende soorten. In totaal bevat het daardoor nogal wat meer soorten dan het Franse boek. Ook zijn de opmerkingen over de ecologie, over de gelijkende soorten uitgebreid. Hier en daar (met name betreft dit deel 3) zullen de boeken moeten worden bijgewerkt op grond van de huidige stand van zaken (dat geldt overigens ook al voor Les Myxomycetes maar in veel mindere mate gezien dit boek nieuwer is). 

De boeken zijn alleen via internet te koop. Je vindt vast wel een webwinkel.

De Nederlandse Myxomyceten. Auteur Nannenga (de moeder van Ida). Hoewel dit boek inmiddels flink verouderd is wat het aantal soorten betreft, blijft het een heel waardevol boek om in bezit te hebben omdat het in het Nederlands geschreven is, een hele goede en duidelijke uitleg geeft over wat slijmzwammen zijn, over de te gebruiken termen, hoe je slijmzwammen determineert en over hoe je slijmzwammen verzamelt en kweekt. De soorten zijn uitgebreid beschreven en er zitten prachtige tekeningen bij. Ook dit boek moet je aanpassen aan de huidige stand van zaken (een aantal soortnamen zijn veranderd en sommige soorten zijn verhuisd).

Er zijn ook nog wel andere determinatieboekjes maar of die voldoen weet ik niet.

Meer dan deze 6 boeken gebruik ik overigens niet voor het determineren van slijmzwammen. Wel nog wat PDF's maar dat is voor later als je verder bent.



Groeten Marian

tstrik

Bedankt Marian voor de uitgebreide en duidelijke uitleg.
Mvgr.,
Theo Strik

Marian Jagers

Graag gedaan, altijd in om een zieltje te winnen voor de slijmzwammen  :duim:
Het lijkt misschien heel veel 6 boeken maar je kunt gewoon beginnen met 1 en van lieverlee uitbreiden.
Voor de paddenstoelen heb je heel veel meer boeken nodig.

In afwachting van je keuze, probeer de sporen eens zoveel mogelijk uit de vruchtlichamen te blazen en maak dan nog eens een foto van de zijkant genomen. Wie weet ........ A. incarnata valt zo nog wel te herkennen van alleen een foto.
Groeten Marian