Onlogische sortering soorten lijst

Gestart door j.simons, mei 19, 2017, 10:32:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

j.simons

Ik heb de optie 'sorteer soortenlijst' op 'laatst gekozen' staan.
Daarnaast heb ik de 'filter alleen op beginletters' uit staan.
Toch zie ik het volgende gebeuren:
Als ik een 'grote canadese gans' wil invoeren begin ik met 'ca' dan komt eerst de 'Casarca' maar daarna de 'Caribische flamingo, Califonische kuifkwartel... Carolina eend en dan pas 'Grote Canadese gans' gevolgd door andere soorten waarin 'ca' in de naam zit, maar niet de begin letters zijn.

Ander voorbeeld is de 'grote bonte specht' om te voorkomen dat ik alle 'grote... '-soorten krijg begin ik hier vaak met 'bont'.
dan komen er ook allerlei mooie soorten voorbij, maar het brengt men niet snel bij de juiste soort.

Ik heb het gevoel dat het zo werkt sinds bij de instellingen de sorteervolgorde voor meerdere items mogelijk is gemaakt.
Deze manier van sorteren is niet wat ik verwacht als ik deze keuzes heb ingesteld.
Ik verwacht dat eerst alle soorten in de lijst staan die ik al eens opgeslagen heb en daarna pas soorten welke ik nog nooit gebruikt heb.
de beginletters mogen hierop geen invloed hebben.

Is dit een bug of moet ik het als wens aandragen?

Groeten Joost

Alex Kwak

Hallo Joost,

"It's not a bug, it's a feature".
ObsMapp toont eerst de soorten die daadwerkelijk beginnen met het door jou ingetoetste. Daarna komen pas de soorten die het ingetoeste in hun naam hebben.
Op die manier komt de boom 'es' meteen bovenaan en niet ergens onderaan de lijst.

In jouw geval zou ik "g b " typen en de Grote bonte specht staat meteen helemaal bovenaan.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex

Klopt het dan dat het gewijzigd is, want ik heb lang met de omschreven werkwijze gewerkt en dan had ik snel de juiste soort.
De laatste tijd merk ik dat er veel van deze 'bijzondere' soorten de keuzelijst vertroebelen.

groeten Joost

Alex Kwak

Dit is inderdaad een paar weken (maanden?) geleden gewijzigd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex,

Deze aanpassing werkt voor mij dus niet en ik vind het ook niet intuïtief.
Blijkbaar is de aanpassing gedaan om kleine zoekresultaten niet tussen de rest te laten belanden.
Maar het lijkt me dat er nu een hoop excoten tussen de "normale" volgorde belanden.

Ik hoop dat je een oplossing vind voor deze sortering, desnoods instelbaar.

groten Joost

marcel123

Citaat van: Alex Kwak op mei 20, 2017, 16:44:49 PM
In jouw geval zou ik "g b " typen en de Grote bonte specht staat meteen helemaal bovenaan.
Heb je dit gelezen en begrijp je het ook? Het is geen intuitieve oplossing maar als weet hoe het werkt is het echt reuze handig en het lijkt me echt een oplossing voor je probleem.

'grote canadese gans'  toets ''g c g'' in

fkdeboer

Citaat van: j.simons op mei 23, 2017, 18:17:47 PM
Alex,

Deze aanpassing werkt voor mij dus niet en ik vind het ook niet intuïtief.
Blijkbaar is de aanpassing gedaan om kleine zoekresultaten niet tussen de rest te laten belanden.
Maar het lijkt me dat er nu een hoop excoten tussen de "normale" volgorde belanden.

Ik hoop dat je een oplossing vind voor deze sortering, desnoods instelbaar.

groten Joost

Hoi Joost,
het is even aanpassen, maar dit is m.i. wel de meest intuïtieve oplossing. In jouw geval zou ik (ook) de exoten uitzetten (linksboven-> soortgroepinstellingen-> vinkje achter exoten uit) en dan hoef je daar in in ieder geval niet iedere keer doorheen .
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

j.simons

Citaat van: fkdeboer op mei 24, 2017, 11:16:24 AM
Citaat van: j.simons op mei 23, 2017, 18:17:47 PM
Alex,

Deze aanpassing werkt voor mij dus niet en ik vind het ook niet intuïtief.
Blijkbaar is de aanpassing gedaan om kleine zoekresultaten niet tussen de rest te laten belanden.
Maar het lijkt me dat er nu een hoop excoten tussen de "normale" volgorde belanden.

Ik hoop dat je een oplossing vind voor deze sortering, desnoods instelbaar.

groten Joost

Hoi Joost,
het is even aanpassen, maar dit is m.i. wel de meest intuïtieve oplossing. In jouw geval zou ik (ook) de exoten uitzetten (linksboven-> soortgroepinstellingen-> vinkje achter exoten uit) en dan hoef je daar in in ieder geval niet iedere keer doorheen .

Folkert,

Verschillende inzichten en smaken zorgen ervoor dat ontwikkelaars over mogelijk andere oplossingen nadenken.
als gebruikers de andere inzichten kenbaar maken kan er rekening mee gehouden worden.
Als we als gebruikers dat nooit hadden gedaan reden we nu nog in een zwarte T-ford.

Ik heb aangegeven dat ik het niet de meest handige werkwijze vind en begrijp wel waarom het op deze manier is geimplenteerd.
en hoop dat er ooit een oplossing bedacht wordt waarmee iedereen uit de voeten kan.
Tot die tijd zal ik het hiermee overweg meten leren gaan.

Ik zet bewust de excoten bij mij soorten lijst omdat anders het invoeren van een gewone fazant en nijlgans in het veld niet mogelijk is...

Groeten Joost