Man en vrouw Wespendief? > nee, toch twee vrouwtjes

Gestart door belle, mei 12, 2017, 16:51:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Ik ben niet 100% zeker van het geslacht. De donkere lijkt me een donkere man en de andere een vrouw?  :blink:

Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/138274405
Wespendief - Pernis apivorus gezien op 2017-05-12 France - La Fontoure
Foto's:




bij voorbaat dank Tjitske Lubach
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

belle

Prima, hartelijk dank Frank  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

BramtK

Ik ben ook nog niet erg overtuigd van het geslacht van die donkere vogel. Een extra bandje op de handvleugel, weinig opvallende handpentoppen. Lijkt me een vrouwtje hoor.
Groeten,

Bram ter Keurs

belle

Hartelijk dank, Bram, ik denk dat je gelijk hebt. Ik hoop dat Frank het er ook mee eens is. Ik maak er voorlopig twee vrouwtjes van. Ze cirkelden wel samen rond, maar echt baltsgedrag heb ik niet gezien.  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

frankneijts

Ik wil best mn ongelijk toegeven hoor maar ik ben eigenlijk niet overtuigd... B)
Heb de vogel even in de sandwich gezet met een zekere man (links) en vrouw (rechts) en dan blijf ik toch denken aan een man maar ik laat me graag overtuigen hoor!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OJGoreng

#6
Die eerste vind ik ook lastig. Die subterminale staartbanden lijken wat aan de dike kant voor een vrouw, en die extra band op de hand is niet een 100% hard kenmerk, zie bijvoorbeeld dit (naar ik aanneem onomstreden) mannetje van vandaag, of plaat 31 in de laatste Forsman. De resolutie van de foto laat m.i. niet toe dat de handpentoppen 100% betrouwbaar beoordeeld kunnen worden.

Deze van vandaag is ook leuk, want die lijkt wel héél erg op de bediscussieerde vogel. Dit beest heeft wel duidelijk scherp begrensde handpentoppen, al zegt dat natuurlijk niets over de vogel van Tjitske.

[Edit: link gerepareerd.]
Met vriendelijke groet, Zainal

BramtK

Tsja, de toppen van de arm- en handpennen van de vogel van Tjitske zijn toch beduidend minder scherp afgetekend dan de mannetjes die jullie aanhalen, Frank en Zainal (en ja, haha, die zijn onomstreden). Om daar dan wel de kwaliteit van de foto van Tjitske bij te betrekken terwijl we dat bij de foto van Pieter H niet doen (toch ook een beste crop), dat is toch vreemd. Wat de foto laat zien, past beter op een vrouwtje.
M.b.t. dat bandje: Een extra bandje op de handpennen maakt er in ieder geval niet zonder meer een man van. Mannetjes kunnen dat ook hebben, maar dat bandje zit dan toch veel minder ver naar het midden van de vinger. Goed te zien op de foto's die jullie aanhalen, met name die compilatie van Frank.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

#8
Ik heb geprobeerd te focussen op de binnenste band over de volle lengte van de vleugel (over de basis van hand- en armpennen). Ik meende dat die bij mannetjes breder en regelmatiger is dan bij wijfjes en wat dat betreft past de vogel van Belle (middelste) beter nij de linker (mannetje) dan bij de rechter (wijfje) . Nu ik echter nog eens goed naar de foto's van Forsman kijk zie ik toch dat daar bij beide geslachten enige variatie in is. Als ik dat kenmerk 'los laat' denk ik dat de andere kleedkenmerken inderdaad beter passen op wijfje dan op mannetje. Goed gezien Bram..
(En bedankt Zainal dat je je er toch nog even mee bemoeid hebt .. B))
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OJGoreng

Citaat van: frankneijts op mei 13, 2017, 23:09:51 PM
(En bedankt Zainal dat je je er toch nog even mee bemoeid hebt .. B))

Er was een reden waarom ik mijn mond hield ;). Overigens zie ik nu nog wel iets interessants aan die vogel, namelijk die donkere waas over de armpennen, vagelijk herinnerend aan het juveniele kleed. Dat komt bij volwassen mannen niet voor, geloof ik; ik kan er alleszins geen foto's van vinden.
Met vriendelijke groet, Zainal

belle

Allemaal hartelijk dank voor jullie bijdragen. Ik heb er weer veel van geleerd, voornamelijk dat het niet eenvoudig is, tenzij het heel expliciet duidelijke dieren zijn.  ;)

Ik zet hen nu dan definitief op twee vrouwen.  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

BramtK

Citaat van: OJGoreng op mei 13, 2017, 23:32:47 PM
Citaat van: frankneijts op mei 13, 2017, 23:09:51 PM
(En bedankt Zainal dat je je er toch nog even mee bemoeid hebt .. B))

Er was een reden waarom ik mijn mond hield ;). Overigens zie ik nu nog wel iets interessants aan die vogel, namelijk die donkere waas over de armpennen, vagelijk herinnerend aan het juveniele kleed. Dat komt bij volwassen mannen niet voor, geloof ik; ik kan er alleszins geen foto's van vinden.

Nog eens lezend in de oude Forsman - die qua tekst toch een stuk rijker bedeeld is dan de nieuwe - kwam ik een passage tegen over doorschijnende binnenste handpennen bij vrouwtjes Wespendieven. Mannetjes hebben dat niet. Dit naast de vaak iets donkerder armpennen bij vrouwen.
Groeten,

Bram ter Keurs