kwaliteit vd foto

Gestart door Robert Heemskerk, mei 09, 2017, 11:43:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

Als ik foto's plaats op waarneming.nl dan wordt de kwaliteit zo veel minder.
De kleuren worden echt valer, de foto wat onscherp en flets ?
Hoe zou dit komen en hoe kan ik het oplossen? Als het op te lossen is.
Ik wordt nu niet echt enthousiast als ik een foto erop zet.
Op facebook plaats ik in PNGformaat, de kwaliteit is dan vrij redelijk als je het plaatst.

Rechter foto is op waarneming.nl;



groeten Robert

HPM

De foto's zijn in de eerste plaats ten behoeve van de determinatie. Om het mogelijk te maken de determinatie te beoordelen. Als je foto's goed genoeg zijn dan zullen ze niet zodanig achteruitgaan dat ze daardoor onbruikbaar worden.
Herman van der Meer

Robert Heemskerk

#2
Ok, het ligt er dan niet aan hoe ik de foto's upload.
Dan heeft iedereen hier dus mee te maken.
Toch lijkt me de kwaliteit vd foto's bij determinatie juist van belang, foto's van bijvoorbeeld vogels ver weg en onduidelijk/onscherp kunnen dan net het verschil maken of bij macrofoto's van bepaalde onderdelen van insecten of andere beestjes.

bedankt  :duim:

hiskodevries

een png is altijd beter van kwaliteit dan dezelfde foto in jpg. Een png bestand is dan ook veel groter in bytes.
Als jij zelf je jpg verkleind tot maximaal  640*480 hoeft de server dat niet te doen. in het laatste geval gaat de kwaliteit enorm achteruit.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Robert Heemskerk

Ik zal eens proberen om de foto's op dat formaat aan te leveren, dat scheelt denk ik ook wel.
Dan upload ik ze nu te groot.

bedankt

Robert Heemskerk

Dat helpt inderdaad veel Hisko.
Ik heb de foto nu aangepast op 640 x 480 en het verlies is veel minder nu!

Nogmaals bedankt voor de tip!


groeten Robert

Rien Ondersteijn

Hisko :   :duim:

Short and clear !!
Groene groe[n]tjes.Rien.

jeroenverburg

Het standaardformaat waarneming is toch 800x... pixels?

Ties

Citaat van: hiskodevries op mei 09, 2017, 12:39:17 PM
een png is altijd beter van kwaliteit dan dezelfde foto in jpg. Een png bestand is dan ook veel groter in bytes.
Als jij zelf je jpg verkleind tot maximaal  640*480 hoeft de server dat niet te doen. in het laatste geval gaat de kwaliteit enorm achteruit.

Ik meen ook op het forum ergens gelezen te hebben (maar kan dat nergens meer vinden) dat het formaat maximaal 800*.... of ...*800 mocht zijn, zodat de server niet de compressie verzorgd. Hoe zit dit nu?
Vriendelijke groet, Ties Smulders

| NL      | Wereld      |

WJ

Ik hoorde wel dat waarneming.nl nu op de server van Naturalis zit; levert dit in de toekomst dan ook meer serverruimte op voor grotere foto's of niet?
Groeten,
Wouter

HPM

Citaat van: Wouter Janse op juni 24, 2017, 08:20:26 AM

Ik hoorde wel dat waarneming.nl nu op de server van Naturalis zit; levert dit in de toekomst dan ook meer serverruimte op voor grotere foto's of niet?

Grotere foto's zijn helemaal niet nodig.
Herman van der Meer

Michiel en Milka

Citaat van: Ties op juni 23, 2017, 22:36:16 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 09, 2017, 12:39:17 PM
een png is altijd beter van kwaliteit dan dezelfde foto in jpg. Een png bestand is dan ook veel groter in bytes.
Als jij zelf je jpg verkleind tot maximaal  640*480 hoeft de server dat niet te doen. in het laatste geval gaat de kwaliteit enorm achteruit.

Ik meen ook op het forum ergens gelezen te hebben (maar kan dat nergens meer vinden) dat het formaat maximaal 800*.... of ...*800 mocht zijn, zodat de server niet de compressie verzorgd. Hoe zit dit nu?
Deze melding staat in het foto upload scherm.
Als dat gewijzigd is naar 640*480 dan heb ik de server de afgelopen tijd onbedoeld veel werk bezorgd.
Groet, Michiel

hiskodevries

800*800 is goed maar net iets kleiner is altijd beter.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Michiel en Milka

Groet, Michiel

SlechtValk

Citaat van: Wouter Janse op juni 24, 2017, 08:20:26 AM
Ik hoorde wel dat waarneming.nl nu op de server van Naturalis zit; levert dit in de toekomst dan ook meer serverruimte op voor grotere foto's of niet?

Volgens mij is waarneming.nl nooit bedoeld als fotoalbum (daar zijn andere sites voor zoals birdpix etc.) de functionaliteit om een foto/geluid etc. toe te kunnen voegen is bedoeld om te kunnen valideren of de soort daadwerkelijk is wat men denkt dat het is. Daarvoor zijn die 800px vaak al meer dan genoeg... kwaliteit is van belang, maar in veel gevallen is het probleem niet zozeer te weinig pixels, alswel dat het organisme te weinig pixels van de foto inneemt (een foto kan 2000px zijn, als de vogel een stipje in het midden is, heb je daar nog niets aan).

Foto's nemen erg veel ruimte in (kijk maar naar je eigen fotocollectie), vandaag zijn er (tot nu toe 23:58) 6262 foto's geupload, reken maar uit hoe veel ruimte dat in zou nemen als je het formaat een stukje zou vergroten...

Mijn vermoeden is daarom dus ook dat er vooralsnog geen plannen zijn om dat formaat veel te vergroten.


Tips voor verbeterde kwaliteit op de site:

Foto's worden aangepast naar het formaat dat de site gebruikt, dat wil zeggen: verkleind indien ze te groot zijn, geconverteerd indien ze een ander formaat dan jpg hebben. De servers kunnen dat nooit zo goed als jij dat zelf kan doen, dus als je ze dat werk uit handen neemt (je foto's dus zelf al converteert naar jpg en verkleint naar een maximumformaat van 800px of minder) dan krijg je vaak het beste resultaat.

Disclaimer: Ik heb geen inside information over de plannen met waarneming.nl, dus dit zijn mijn eigen ideeën en vermoedens.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Kleine verbetering: png bestanden lust waarneming.nl niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henk Soepenberg

Heb het voor de aardigheid eens getest...
Eerste foto 801 x 601 (en dus door de server verkleind naar 800 x 600).
Tweede foto 794 x 595.


Vriendelijke groeten,
Henk

Rien Ondersteijn

Ik geloof niet dat je dat verschil kunt zien..
Alhoewel foto 2 nóg scherper lijkt..
Wel een plaatje zeg !! :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

jeroenverburg

Ik vind het verschil eerlijk gezegd vrij duidelijk. Kijk maar eens naar die zwarte stipjes in het groen onder de achterste rechterpoot.
Voor mij in elk geval reden om er nog beter op te letten dat ik zelf de foto's onder de 800px houd.

HPM

Het zal alleen 'duidelijk' zijn voor de fotograaf en niet elke fotograaf zal er over vallen. Normaal kunnen anderen niet vergelijken en dan zien ze het dus niet. Door het automatisch verkleinen worden foto's ook niet ineens ongeschikt voor determinatie.
Herman van der Meer

Melchior van Tweel

Zien jullie werkelijk geen verschil? Ik zie juist een heel duidelijk verschil (door mijn verre van schone leesbril).
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

HPM

Ik zie wel verschil maar vind het bepaald niet spectaculair. En zoals ik al zei zal het niemand opvallen als de automatisch verkleinde bij een waarneming zit.
Bij ontzettend veel ingevoerde foto's zal het verschil niet eens zichtbaar zijn bij vergelijking.
Als automatische verkleining zonder kwaliteitsverlies kan zou dat natuurlijk prachtig zijn, maar zoals het nu is zie ik geen reden om je er druk om te maken. Als je over een dergelijk klein verschil valt moet je het maar zelf doen.
Herman van der Meer

jeroenverburg

Bij goede foto's zoals in dit voorbeeld is het verschil voor mij wel opvallend, maar niet echt relevant. Ook de mindere foto is meer dan genoeg voor determinatie. Helaas maak ik regelmatig foto's die bij lange na dit niveau niet halen, en daar is soms elke pixel meegenomen.
Of het verschil bij slechte foto's ook zo duidelijk zal zijn vraag ik me nog wel af. Ik verwacht binnenkort weer wel een paar goede kandidaatfoto's te hebben om dat te testen  B)