Voor Arp: C. cryptica of pallida?

Gestart door Douwe van der Ploeg, april 17, 2017, 00:08:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ze blijven lastig..

- Ongeveer 8.1 mm (van neus tot einde dekschilden, achterlijf steekt wat meer uit door de alcohol);
- Bovenkant helemaal rood, behalve zwarte knietjes;
- Bijlvormig segment van palp bijna helemaal rood, alleen een mini-puntje zwart aan de top;
- Beharing dicht en volgens mij allemaal van dezelfde lengte en enigzins aanliggend (op foto 1 is ie nog erg nat, dus steken wat drogere haartjes meer uit dan de vastplakkende natte);
- Voorrand tussen kaken: lastig, omdat er wat troep zit en de juiste hoek lastig te krijgen is. Heb wel het idee dat het minimaal convex is.
- Genitaal.. tsjah.. hoe zie je of iets een mannetje of een vrouwtje is? Heb er een foto van, wat volgens mij niet echt past op beide, dus dan zou het een mannetje zijn?

Ik hoor graag je mening! Zit wel in een potje, maar gezien jij t meestal druk hebt probeer ik eerst voor mezelf een naam te krijgen ;)

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/120513206
Cantharis cryptica/pallida gezien op 2016-06-26 Acquoy - Acquoysemeer
Foto's:












Toelichting:
Verzameld voor Arp. ~8.1 mm.
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

arpwifi

Hoi Douwe - goed werk zo'n  foto serie  :duim: maar ik ben bijna niet thuis geweest de afgelopen weken ... (over?)morgen weer eens rustig voor gaan zitten ... sorry for the delay
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jan cuppen

Hoi Douwe,

Wanneer je de kever nog hebt en dood is kun je het beste het laatste abdominaal sterniet los maken  en apart fotograferen. De insnijdingen aan de achterkant zijn dan goed te zien en de determinatie wordt eens tuk eenvoudiger.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Douwe van der Ploeg

Dank voor de tip, Jan! Zal het binnenkort eens proberen (tenzij Arp wat durft te roepen en/of m liever heel heeft).
Douwe van der Ploeg