snuitkever --> Mogelijk Phyllobius glaucus ?

Gestart door Henri van Dodeweerd, april 28, 2017, 20:12:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/137463892
Snuitkever onbekend - Curculionidae indet. gezien op 2017-04-25 Zalk - Zalkerbos
Foto's:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Douwe van der Ploeg

Het zal vast een Phyllobius zijn.
Douwe van der Ploeg

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 01, 2017, 00:30:34 AM
Het zal vast een Phyllobius zijn.

Dank voor je hulp, Douwe. Op kerbtier.de kwam ik er geen één tegen met zulke rode poten. Op wrn.nl staat er eentje, Phyllobius glaucus Deze lijkt er wel op (op niet goedgekeurde foto's). Ik maak er een onzekere van. Mogelijk dat iemand anders deze kan bevestigen?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Douwe van der Ploeg

Wanneer de schubjes slijten, komt de kleur van de poten tevoorschijn. Ik geloof dat er meerdere soorten vormen met rode poten hebben. Foto's kijken is geen determineren en Kerbtier is onvolledig.
Douwe van der Ploeg

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 01, 2017, 15:31:03 PM
Wanneer de schubjes slijten, komt de kleur van de poten tevoorschijn. Ik geloof dat er meerdere soorten vormen met rode poten hebben.

Hier had ik geen rekening mee gehouden.

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 01, 2017, 15:31:03 PM
Foto's kijken is geen determineren en Kerbtier is onvolledig.

Dat Kerbtier niet volledig is, dat is mij wel bekend. Dat foto's kijken geen determineren is, is heel zwart-wit gezegd. Als je naar foto's kijkt, dan kijk je naar de kenmerken die je van het beestje ziet en die vergelijk je met de zichtbare kenmerken op een andere foto. En volgens mij ben je dan ook aan het determineren. Het probleem bij mij is dat ik niet van alle diergroepen (dus ook de snuitkevers) voldoende af weet. Zodoende weet ik dus niet de doorslaggevende kenmerken en de valkuilen, vandaar dat ik dit forum als leerbron gebruik.

Overigens jouw onderstaande reactie getuigt ook niet echt van echt determineren ;). (Ook al waardeer ik jouw hulp erg)

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 01, 2017, 15:31:03 PM
Het zal vast een Phyllobius zijn.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Douwe van der Ploeg

Daar ben ik me zeer van bewust, daarom verwoord ik het ook zo :) Voor de kenmerken die ik kan zien en de kenmerken waarvan ik weet dat ze bij dat genus passen, klopt het. Echter besef ik me ook heel erg dat er erg veel snuitkevers zijn, veel daarvan lastig of onmogelijk van foto te determineren zijn en ik heel veel niet ken, dus ik houd een flinke slag om de arm.

Als je naar foto's kijkt om te "determineren" zonder te weten welke kenmerken van belang zijn, ga je al snel focussen op opvallende zaken. Kleur, bijvoorbeeld, wat juist iets is dat bij heel veel soorten ontzettend variabel is, en daarnaast ook nog eens vaak afhankelijk van leeftijd en slijtage.

Kenmerken die van belang zijn volgens coleo-net:
- Tanden op dijen: af- of aanwezig, op welke dijen, welke vorm?
- Dekschilden beschupt of behaard? Borstelharen aanwezig? Beharing afstaand of aanliggend? Welke kleur? Welke vorm hebben de eventuele schubjes? Zelfde vraag bijvoorbeeld voor de dijen.
- Ogen duidelijk gerond, of wat meer afgeplat?
- Snuitvorm en breedte.
- Voor- en middenscheen ietwat afgeplat, of mooi rond?
- Vorm en relatieve lengte van specifieke sprietleedjes.

Veel van deze dingen zijn érg lastig te beoordelen van één foto, en al helemaal om vervolgens te vergelijken met een andere foto, als ze je al opvallen als zijnde een kenmerk..

Iemand met meer ervaring dan ik zal best meer kunnen zeggen uit ervaring (jizz..), maar ik kan niet genoeg van de kenmerken zien om te beoordelen welke soort het is, en dat is met de sleutel erbij.. Vanaf foto vergelijken met een incomplete site is in mijn mening zeer onbetrouwbaar.
Douwe van der Ploeg

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 01, 2017, 17:27:58 PM
Daar ben ik me zeer van bewust, daarom verwoord ik het ook zo :) Voor de kenmerken die ik kan zien en de kenmerken waarvan ik weet dat ze bij dat genus passen, klopt het. Echter besef ik me ook heel erg dat er erg veel snuitkevers zijn, veel daarvan lastig of onmogelijk van foto te determineren zijn en ik heel veel niet ken, dus ik houd een flinke slag om de arm.

...

Iemand met meer ervaring dan ik zal best meer kunnen zeggen uit ervaring (jizz..), maar ik kan niet genoeg van de kenmerken zien om te beoordelen welke soort het is, en dat is met de sleutel erbij.. Vanaf foto vergelijken met een incomplete site is in mijn mening zeer onbetrouwbaar.

Vandaar ook dat ik er een onzekere van gemaakt had. Maar gezien het rijtje determinatiekenmerken wat je noemt lijkt het me inderdaad beter er voorlopig een Phyllobius spec. van te maken. Dat ga ik dus nu doen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd