Vogel met roestbruine stuit en dito buik

Gestart door edokreuzen, april 30, 2017, 15:44:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

edokreuzen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming:

https://waarneming.nl/waarneming/view/137576481
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2017-04-29 Oostvaardersplassen - Pad naar Wigbels eiland
Foto's:






Toelichting:
"In het veld", zoals dat zo mooi heet in vakjargon, dacht ik duidelijk een donkergele borst en buik te zien. Tijdens het bekijken van de drie foto's, die mijn vrouw genomen heeft, op het beeldscherm van onze computer 's avonds na thuiskomst ontdekte ik echter dat zowel zijn/haar buik als (totaal onverwachts) óók de stuit roodbruin blijkt! Jammer genoeg hebben wij hem/haar alléén van achteren kunnen bekijken, omdat ie zich niet omdraaide. Een dag na onze waarneming heb ik minstens een uur allerlei vogels in mijn "ANWB Vogelgids van Europa" plus "Vogeldeterminatie: handboek voor het identificeren van vogels" van Alan Harris e.a. grondig bekeken, maar ik kom er niet uit. Het zal toch geen roodstaart zijn?

Bij voorbaat dank: Edo Kreuzen.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Marijn de Weijer

Volgens mij een Gekraagde Roodstaart, maar ik wacht de experts graag af.

Kun je de fotos nog iets oplichten?

Groet,
Marijn
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

mgieskens

Inderdaad Gekraagde roodstaart (man)
Jammer dat de foto's zo donker zijn. Anders was de rode staart ook wel duidelijk zichtbaar geweest.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

edokreuzen

Beste Marijn & Michèl,

Hartelijk bedankt voor jullie beider zeer snelle reacties! Vanmiddag heb ik bovendien een mail gekregen van Niels Naaldenberg: "Gekraagde roodstaart denk ik!". Zelf had ik bij mijn toelichting ook al gesuggereerd: "Het zal toch geen roodstaart zijn?" Ik ben vooral in verwarring geraakt doordat ik, zoals vermeld bij mijn waarneming "in het veld" duidelijk een donkergele buik meende te zien. Bovendien wist ik niet dat een (gekraagde) roodstaart een roodbruine stuit zou hebben. Dit laatste wordt namelijk noch in mijn "ANWB Vogelgids van Europa" noch in mijn "Vogeldeterminatie: handboek voor het identificeren van vogels" van Alan Harris e.a. als kenmerk genoemd. Uiteindelijk heb ik zojuist de Vijftiende druk van mijn eeuwenoude "Petersons Vogelgids van alle Europese vogels", die ik half juli 1982 gekocht heb, erbij gepakt. Daarin staat klip en klaar onder het lemma Gekraagde roodstaart: "Adult en juv. verschillen van alle andere vogels (behalve Zwarte Roodstaart) door voortdurend trillende, roestkleurige staart en roestkleurige stuit. Waarvan akte.

Met vriendelijke dank: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!