Even voor de zekerheid... gele haarkwal toch?

Gestart door Rayan Majoor, april 28, 2017, 17:54:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/137455864
onzeker Gele Haarkwal - Cyanea capillata gezien op 2016-08-11 Norway - Tvedestrand
Foto's:










Toelichting:
In deze baai zwommen de grootste van deze kwallen die ik de hele vakantie gezien heb, met tentakels van soms wel bijna 2 meter lang! Tussen de tentakels zwommen zo nu en dan gewoon vrolijk visjes rond.
bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Ik heb geen idee, maar het zijn geweldige foto's!
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Merel

Dat is een gele haarkwal inderdaad. Schitterende, giftige kwal.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rayan Majoor

Bedankt voor de bevestiging! Inderdaad erg mooie, flink grote kwallen. Het giftige heb ik maar niet getest ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Merel

Dit is een kwal waar duikers voor om zwemmen. Hij tipt niet aan het Portugees Oorlogsschip, maar het schijnt dat als je gestoken wordt, dat je daar toch goed ziek van kan worden en soms even naar het ziekenhuis toe moet. Ik heb er zelf geen ervaring in (ben ook geen duiker), maar heb wel in contact gestaan met zijn kleine broertje de blauwe haarkwal. Toen ik uit het water kwam, waren mijn benen oranje en paars en pas na anderhalve dag was de branderige jeuk/pijn weg.
Je hebt wel hele mooie foto's gemaakt! Wist je dat zeeschildpadden, zoals onder andere de lederschildpad, deze giftige jongens gewoon eet? :duim:
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rayan Majoor

Het is dan maar goed dat het niet te warm weer was tijdens onze vakantie in Noorwegen, aangezien deze kwallen daar overal zaten. Een aantal kleine visjes leek echter nergens last van te hebben en zwom gewoon rustig tussen de tentakels door...
Gelukkig heb ik zelf nog nooit een aanvaring gehad met een kwal (alleen als klein kind wel eens op eentje gestapt op het strand, maar gelukkig doen oorkwallen niet zoveel pijn).
Ik had inderdaad erg geluk dat ik dit prachtige exemplaar in een rustige baai vlak langs een stijger zag 'zweven' terwijl de zon erop scheen... zo kon ik erg goed foto's maken.
En ik had inderdaad wel eens gehoord van dat schildpadden kwallen aten, maar nooit bij stilgestaan dat dat ook zulke jongens konden zijn. Bedankt voor de informatie! :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl