Hoofdmenu

Fallopia x bohemica

Gestart door rapunzel, april 20, 2017, 18:20:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Geacht forum,
Graag uw aandacht voor onderstaande waarneming.
Plant gezien te Wijk a/Zee
Ik was zo druk met de FLORON streeplijst dat ik vergeten ben de waarneming op Waarneming.nl in te voeren
Ik denk dat het om Fallopia x bohemica gaat.
Graag uw commentaar.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

#1
Hier de 'hulpdienst'[hopelijk].
Op zijn minst  x bohemica,maar misschien zelfs 'Sachalinensis'..
http://floron.annemariebeeke.nl/nieuwsbrief-april-2017/#plantinbeeld
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

gezien de variatie in de bladvoet zou ik aan de kruising denken, dus x bohemica. Het andere kenmerk zijn die 'net niet haartjes maar bobbeltjes' aan de onderkant van het blad (op de nerf) schrijf ik zo uit mijn hoofd. Dat kunnen we hier natuurlijk niet zien.
groet, Willemien Troelstra

rapunzel

Dan houd ik het maar op Fallopia x bohemica.
Als ik weer in de buurt kom, wat later in het seizoen, voer ik hem wel in op Waarneming.nl met meer foto´s van een
waarschijnlijk verder ontwikkelde plant.
Dank Rien en Willemien
Koos
Koos Ballintijn

Frans Langelaan

Als ik zou vrij mag zijn, ik heb een aantal jaren geleden een waarneming van (vermoed ik) boheemse duizendknoop ingevoerd. https://waarneming.nl/waarneming/view/84467794 . De derde foto toont de "haren" onder op de middennerf van het blad waar Willemien naar verwijst.
Groet,
Frans.

Rien Ondersteijn

Ik begrijp niet dat die is aangemeld als x Bohemica.[bladvoet is véel te hartvormig]
Deze site is daarover duidelijk:
http://www.blumeninschwaben.de/Zweikeimblaettrige/Knoeterichgewaechse/fallopia_staude.htm#Bastard-%20Staudenkn%F6terich
Groene groe[n]tjes.Rien.

Frans Langelaan

Citaat van: Rien Ondersteyn op april 21, 2017, 15:40:47 PM
Ik begrijp niet dat die is aangemeld als x Bohemica.[bladvoet is véel te hartvormig]
Deze site is daarover duidelijk:
http://www.blumeninschwaben.de/Zweikeimblaettrige/Knoeterichgewaechse/fallopia_staude.htm#Bastard-%20Staudenkn%F6terich

Vorm van de bladvoet sluit m.i. japanse uit. Blijven volgens de mij bekende informatie boheemse en sachalinse over.

Geen sachalinse vanwege de geringe lengte  (< 18 cm) en gedrongenheid van het blad en de zeer korte haren op nerven op de onderzijde van het blad.

Ik ben het eens met de opmerking van Rien over de vorm van de bladvoet.

Ik heb ooit Sachalinse ook waargenomen ( https://waarneming.nl/waarneming/view/85498083 ) en die heeft een langwerpiger blad dan de door mij als boheemse aangemelde.

Tja, wat moet ik? Het lijkt dus geen japanse, geen boheemse en geen sachalinse omdat ie kenmerken heeft die alle drie lijken uit te sluiten.

Als er meer gegevens gewenst zijn is dat weinig moeite: ik fiets er 4x in de week langs en hij breidt zich nog steeds uit (ondanks het feit dat ik de gemeente er een aantal jaren geleden al op geattendeerd heb en ze tijdelijk de planten te lijf zijn gegaan maar daar sinds vorig jaar of zo mee lijken te zijn gestopt. Ik zal weer eens emailen daarover).
Groet,
Frans.

Rien Ondersteijn

Als ik trouwens op de overzichtsfoto kijk dan zie ik toch wel flink wat lange 'flappen'...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Hannie Luijten

#8
Groet, Hannie

rapunzel

Citaat van: Hannie Luijten op april 23, 2017, 15:38:05 PM
Ik vind dit een mooie sleutel voor Fallopia:

http://offene-naturfuehrer.de/web/Die_Gattung_Fallopia_(Rolf_Wißkirchen)
Ik heb de link opgeslagen. Op basis van die sleutel lijkt het toch om F. japonica te gaan.
Moet er misschien toch wat materiaal naar Leiden.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Willemien Troelstra

Koos, ik begrijp je conclusie niet. Op basis van de (licht) hartvormige bladvoet valt ook volgens deze sleutel F. japonica toch af?
'am Grund rechtwinkelig gestutzt' =  aan de basis loodrecht geknipt
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Ben t helemaal met Willemien eens.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

#12
Eventjes off-topic. Ik zie op waarneming.nl foto's van helemaal verwelkte Japanse/Bohemse duizendknopen binnenkomen. Hier ten zuidwesten van België exact hetzelfde fenomeen, alle zoden staan er verwelkt bij. Is men een internationale campagne met chemische bestrijdingsmiddelen begonnen of is er iets anders aan de hand? Zelfs binnendijks staat hier in het zuidwesten van België zelfs het kleinste eenzame sprietje er verwelkt bij, men gaat dan wel érg grondig te werk (dergelijke competentie en doeltreffendheid ben ik niet gewend, vandaar dat ik twijfel). https://waarnemingen.be/waarneming/view/137204214 , https://waarnemingen.be/waarneming/view/137204209
Groeten, Dirk Derdeyn.

marcel123

#13
Citaat van: dirder op april 23, 2017, 23:15:50 PM
Eventjes off-topic. Ik zie op waarneming.nl foto's van helemaal verwelkte Japanse/Bohemse duizendknopen binnenkomen. Hier ten zuidwesten van België exact hetzelfde fenomeen, alle zoden staan er verwelkt bij.
Zaterdag ook een verwelkt exemplaar van vier sprieten gezien. Dacht toen aan chemische bestrijding...

Op 10:50 zie je in onderstaand filmpje dat de Japanse Duizenknoop zicht door beton boort  http://www.dekennisvannu.nl/site/media/Invasie-van-exotische-soorten/6410

migratorius

In het Ruhrgebied wordt ook driftig gespoten: duidelijk een geval van bestrijding, want er staan ook nog frisgroene plukken op lastigere lokaties. Sterk spul: binnen een dag hangen ze al.
Overigens staat het er zo veel dat ze er voorlopig wel even werk aan hebben...

JanHein

bhendrikx

Ik zou nachtvorst schade ook niet uitsluiten... (al wordt er ook flink bestreden)
Groeten Bart

ejslootweg

Ik heb veel nachtvorstschade gezien bij de Fallopia's (en bij een hoop andere planten en bomen).

Erik
groeten, Erik

dirder

#17
Er was geen nachtvorstschade na de barkoude winterprikken van een aantal jaren geleden (toen de Schelde zelfs dicht vroor), en hier ten zuidwesten van België heeft het nauwelijks gewinterd. Chemische bestrijding? De andere planten die ertussen groeien zien er perfect normaal uit en van de rivieroever weg elke spriet behandeld lijkt me abnormaal grondig. Ik probeer eens hier en daar navraag te doen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

bhendrikx

Het gaat om de late nachtvorst van afgelopen week. Niet of het een strengewinter was of niet. De nachtvorst van afgelopen woensdag/donderdag heeft enorme schade veroorzaakt in (in ieder geval) het zuiden en oosten. Van bomen/struiken en ook veel vaste planten is het jonge schot afgevroren. Alle walnoten (bijv.) hier zijn tot in de top bruin.
Groeten Bart

dirder

Hazo, straf dat een dergelijk beetje grondvorst voor zoveel schade kan zorgen. Heb het nog nooit eerder gezien.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Hannie Luijten

Ik woon sinds verleden jaar in de Achterhoek en de heesters in de tuin hebben hier de afgelopen week behoorlijk veel vorstschade opgelopen, en ik zie het overal hier in de buurt. Iets wat ik absoluut niet ken uit het westen van het land waar ik de afgelopen
kleine 40 jaar gewoond heb. Weliswaar was het daar gemiddeld minder koud maar soms kon het daar ook best goed vriezen. Verschil is wel dat het hier nu flink vroor (ruim -9),  terwijl alles al flink was uitgelopen, terwijl normaal in de winter als het vriest alles in winterrust is. Fallopia's bevinden zich in de winter veilig onder de grond. De verse scheuten zijn mogelijk ook niet erg winterhard.
Groet, Hannie

Willemien Troelstra

Zaterdag ook in het westen (bij Poortugaal, tussen Spijkenisse en Rotterdam) een Walnoot Okkernoot met kapotgevroren bladeren en katjes gezien. De nieuwst uitgelopen bladeren waren wel mooi.
groet, Willemien Troelstra

rapunzel

Citaat van: Willemien Troelstra op april 23, 2017, 20:15:40 PM
Koos, ik begrijp je conclusie niet. Op basis van de (licht) hartvormige bladvoet valt ook volgens deze sleutel F. japonica toch af?
'am Grund rechtwinkelig gestutzt' =  aan de basis loodrecht geknipt
@ Willemien
Ik heb nog niets ingevoerd. De sleutel van Hannie spreekt over veel kleine rode vlekken die kenmerkend zouden zijn voor F. japonica en die sluiten F.x.bohemica weer uit.
De "beharing" pleit voor F.x. bohemica
Ik kom binnenkort weer in de buurt en ga verzamelen.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Hannie Luijten

Citaat van: rapunzel op april 25, 2017, 18:48:12 PM
Citaat van: Willemien Troelstra op april 23, 2017, 20:15:40 PM
Koos, ik begrijp je conclusie niet. Op basis van de (licht) hartvormige bladvoet valt ook volgens deze sleutel F. japonica toch af?
'am Grund rechtwinkelig gestutzt' =  aan de basis loodrecht geknipt
@ Willemien
Ik heb nog niets ingevoerd. De sleutel van Hannie spreekt over veel kleine rode vlekken die kenmerkend zouden zijn voor F. japonica en die sluiten F.x.bohemica weer uit.
De "beharing" pleit voor F.x. bohemica
Ik kom binnenkort weer in de buurt en ga verzamelen.
Gr.
Koos

:rolleye:

mij lijken de "Nektargruben" een heel goed kenmerk  :-\
Groet, Hannie

Willemien Troelstra

Citaat van: rapunzel op april 25, 2017, 18:48:12 PM
De sleutel van Hannie spreekt over veel kleine rode vlekken die kenmerkend zouden zijn voor F. japonica en die sluiten F.x.bohemica weer uit.

x bohemica is ook gevlekt, maar volgens de sleutel "mit undeutlichen rotbraunen Flecken". Zo te zien is x bohemica echt in vrijwel alle kenmerken intermediair aan zijn ouders.
groet, Willemien Troelstra

Hannie Luijten

Citaat van: bhendrikx op april 24, 2017, 13:36:50 PM
Het gaat om de late nachtvorst van afgelopen week. Niet of het een strengewinter was of niet. De nachtvorst van afgelopen woensdag/donderdag heeft enorme schade veroorzaakt in (in ieder geval) het zuiden en oosten. Van bomen/struiken en ook veel vaste planten is het jonge schot afgevroren. Alle walnoten (bijv.) hier zijn tot in de top bruin.

Nog even off-topic:

Vandaag ook afgestorven Fallopia's tussen het groen zien staan.
Bevroren Castanea sativa; er zit geen gezonde scheut meer aan de boom:




Groet, Hannie