Steelblue Ladybird (Halmus chalybeus)??

Gestart door victorwiro, april 17, 2017, 12:41:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

victorwiro

Beste LHB-kenners,

Eerste paasdag ben ik naar de orchideeënhoeve geweest. Prachtige orchideeën natuurlijk gezien. In de orchideeënhoeve bevind zich ook een prachtige vlindertuin. En als LHB-jager kijk ik natuurlijk altijd of er in dit soort accommodaties vreemde onbekende lhbs zich bevinden die "per ongeluk" op een plant meegelift zijn. Gewapend met camera en kleine potjes heb ik een aantal planten in de vlindertuin goed bekeken.
En ja hoor! Op een palmachtige plant trof ik 2 donkerblauwe bijna zwarte lhbs aan. Heb ze snel in een potje gestopt voordat ze mij ontvluchten. Probeer thuis wel foto's te maken. Zo gezegd zo gedaan! Op de foto's waarop ze met z'n beidjes staan, daar zaten ze nog in het potje. Beestjes lijken op de Onderfamilie: Breedkoplieveheersbeestjes (Chilocorinae) (Zwart lhb, niervlek lhb, viervlek lhb en heide lhb)

Heb hierna gegoogleld op "Chilocornae" en kwam de Steelblue Ladybird (Halmus chalybeus) tegen. Deze komt o.a voor in Australië en midden Amerika. Wellicht zijn deze in de vlindertuin ingezet tegen bladluizen of ze zijn "per ongeluk" meegelift op een plant!

Zijn er kenners van buitenlandse lhbs die dit kunnen bevestigen?

Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

jan cuppen

Hoi Willy,

Misschien kun je navragen bij de orchideeënhoeve navragen of ze lieveheersbeestjes hebben uitgezet. Dat gebeurd in elk geval vaker en eventueel kunnen ze weer doorverwijzen naar een firma waar ze besteld zijn.
Heb je misschien een exemplaar verzameld? Ik ken de soort waarnaar je verwijst niet.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

victorwiro

Hoi Jan,

Ja, heb gisteren idd de vraag gesteld, maar heb hierop nog geen antwoord gekregen.
Ik heb beide exemplaren verzameld (nog in levende lijve).

Wereldwijd zijn er zo'n 6000 soorten! Dit was de meest gelijkende soort die ik vond.
Wellicht zijn er nog meer ondersoorten die hierop lijken hoor?
Maar vlgs. mij is dit wel de soort die ik gevonden heb, al speurend op internet!
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

arpwifi

Leuk Willy  :duim:

Lastig zonder regio van herkomst, maar de tip van Jan is alvast goed - deze soorten worden heel veel uitgezet, waarbij overigens ook niet altijd gegeven is dat de soortnaam die op het potje staat ook daadwerkelijk de soort is die je krijgt ;)

Overigens zijn dergelijke organisaties vaak niet gelukkig als je de duur gekochte luizenverdelgers van hun planten afhaalt, maar voor ons is het wel leuk om te zien wat er in Nederland in kassen voorkomt natuurlijk  ;D

Ik heb heel weinig tijd momenteel maar ga er misschien als ontspanning later nog even een uurtje mee puzzelen ...

P.S. Hoe groot/klein zijn ze precies ?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

victorwiro

Soortnaam stond niet op het potje hoor Arp! Was mijn eigen potje ;D! Snap wel wat je bedoeld hoor!
Ze zijn een milimetertje of 4
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

victorwiro

Arp, Jan,

Ik heb antwoord van de Orchideeënhoeve gekregen.

.....Het lieveheersbeestje/kevertje is de Chilocorus nigritis en hij pakt niet de luis in onze tuinen maar hij is de bestrijder van Schildluis. Wij zetten deze beestje in de tuinen om al het ongedierte in de tuinen biologisch te bestrijden.
Wij zetten heel veel verschillende beestjes in en zo hoeven we helemaal geen chemische middelen meer te gebruiken wat beter voor de planten is en voor het milieu.......


Dus: Chilocorus nigritis

Beestjes zijn inmiddels opgestuurd naar Jan Cuppen en gaan wellicht door naar Theodoor Heijerman om een leuke gestackte foto te maken
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

arpwifi

Top Willy,

Ik zal morgen de soort even aanmaken/activeren en kijken of ik wat info kan vinden over de handel en het gebruik van deze :o)

Het is niet heel erg "nuttig" om zulke soorten in te voeren (in feite zijn het gehouden dieren, net als een koe ofzo) maar ik vind het zelf toch wel leuk om in kaart te brengen wat er in NL gebruikt wordt (en dus ook eventueel onstnappen kan).
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jan cuppen

Hoi Willy,

Je kevers zijn vandaag aangekomen en gaan morgen naar Theodoor met de taxi.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

victorwiro

#8
Kijk aan... krijgen ze gelijk een VIP-behandeling Jan! ;D
Houdt het in Arp, dat ik binnenkort deze beestjes kan invoeren op Waarneming.nl??

Ik heb nog wat info gevonden voor je Arp: https://www.entocare.nl/bestrijders-van-schildluis/chilix-2/
Ik las dat dit bedrijf naast Chilocorus nigritus ook Rodolia cardinalis en Schaakbord lhb (Propylea quatuordecimpunctata) en Rhyzobius lophantha aanbieden als bestrijders.
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

arpwifi

#9
Citaat van: victorwiro op april 21, 2017, 09:29:44 AM
Houdt het in Arp, dat ik binnenkort deze beestjes kan invoeren op Waarneming.nl??
Het is een beetje oneigenlijk gebruik van waarneming.nl maar er is ook een kans dat ze een keer ontsnappen, of mee verkocht worden met een orchidee ofzo, dus ik ben maar even wat onstuimig geweest:

:right: https://waarneming.nl/soort/info/801954

CiteerIk las dat dit bedrijf naast Chilocorus nigritus ook Rodolia cardinalis en Schaakbord lhb (Propylea quatuordecimpunctata) en Rhyzobius lophantha aanbieden als bestrijders.
Misschien is het leuk om een keer een overzichtje te maken van de LHB-soorten die in de BeNeLux verhandeld worden (of werden).

Mag ik je topic "kapen" om alvast een start van een soortenlijstje te maken waarop iedereen dan aanvullingen kan geven?

Dan maken we er later leuk een overzichtje van met foto's en info ...

Inheems:

  • Adalia bipunctata (Coccinellinae) - veel leveranciers
  • Coccinella septempunctata - o.a. hier en hier?
  • Exochomus quadripustulatus (Chilocorinae) - o.a. bij entocare
  • Harmonia axyrides (Coccinellinae) - origineel exoot maar snel "ingeburgerd" (10jaar zelfst. voortpl.)
  • Propylea quatuordecimpunctata (Coccinellinae)
  • ...
Exoten

  • Harmonia axyrides (Coccinellinae) - "ingeburgerde" exoot (10jaar zelfst. voortpl.)
  • Hippodamia convergens (Coccinellinae) - ooit geprobeerd meen ik, maar niet aangeslagen?
  • ?Hippodamia undecimnotata
  • Chilocorus nigritus (Chilocorinae)
  • ?Chilocorus baileyi
  • ?Chilocorus circumdatus
  • ?Exochomus laeviusculus
  • Rodolia cardinalis (Coccidulinae)
  • Rhyzobius lophantha (Coccidulinae)
  • ?Rhyzobius forestieri
  • ?Nephus includens
  • Cryptolaemus montrouzieri (Scymninae)
  • Delphastus catalinae (Sticholotidinae)
  • ...
  • ...
Dit is even uit m'n hoofd ... er zijn er vast meer ... wie biedt?!?

Notities:Een paar leveranciers etc. (alfabetisch): Biobest; Biocomes; Biocontrole; Entocare; Koppert; Royal Brinkman

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

victorwiro

Chilocorus nigritus ingevoerd op waarneming.nl

Helemaal top Arp om een soortenlijst aan te maken.
Bij de inheemse soorten werden/worden de Zevenstippelig lhbs (Coccinella septempunctata) ook verhandeld las ik:
https://www.roodmetzwartestippen.nl/webshop/natuurlijke-vijanden/tegen-bladluis/bestellen-lieveheersbeestjes/

Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

arpwifi

Hoi Willy,

Ik zet je plaatjes bij de soortinfo  :duim:

Ja Coc.sep. was ik ook al tegengekomen ... ik heb boven nog wat links toegevoegd waar veel meer te vinden is ... nog eens rustig doorheen ploegen  :rolleyes:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

victorwiro

Thanks Arp! Ik ga er de komende dagen ook even in duiken. De ijsverkoop ligt momenteel vanwege het slechte weer toch stil :(
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

arpwifi

Zojuist kom ik wat eigen kiekjes tegen van Cryptolaemus montrouzieri, die dump ik hier maar alvast even dan om later ergens bij te zetten ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

victorwiro

Mooie plaatjes Arp :duim:
Waar heb je dit beestje gespot?
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

arpwifi

Bedankt Willy  B)  Deze zaten in de kas bij een Orchideeëntoestand ergens in Groningen of Drenthe meen ik ... iets van Reinhar(d|t|dt) ofzo ?? Moet ik thuis even nakijken. Maar ook een bewust in de kassen uitgezet beest dus ...

Overigens vroeg ik of ik er eentje mee mocht nemen, maar dat moest dus wel betaald worden ... je bent handelaar of niet tenslotte ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]