Hoofdmenu

Harlekijn?

Gestart door Twan martens, april 16, 2017, 17:50:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Twan martens

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/136767466
onzeker Harlekijnlieveheersbeestje - Harmonia quadripunctata gezien op 2017-04-13 Nieuw-Bergen - Gemeenteheide
Tussen veel "andere" harlekijntjes
Foto's:


bij voorbaat dank Twan Martens

lo.troisfontaine

Hoi Twan,

die heb je toch wel verzameld voor de kenners  :micro:

geen deuk aan de achterzijde, dit pleit niet voor 10-stip of Aziaat. Mijn gedachte zou ook Harlekijn zijn, maar dat is niet doorslaggevend.

groeten,

Lo

arpwifi

#2
Ik zet in op Calvia decemguttata, maar heb die ook nog niet eerder zo ongevlekt gezien - erg leuk  :duim:

P.S. Kijk nou ... toch nog een andere op internet: http://coccinellidae.be/index_bestanden/Page391.htm
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Gerrian

We hebben eerder een keer zo'n discussiegeval gehad: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=87127.0 en daarin staat een heel uitgebreid betoog van Arp over de verschillende opties. De conclusie was uiteindelijk Cavia decemguttata en dat is ook waar ik bij dit beestje voor ga.

lo.troisfontaine


arpwifi

Citeerdaarin staat een heel uitgebreid betoog van Arp
Oeh de herinnering is duidelijk ook niet meer wat het geweest is  :-X :wacko:  ;D
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Gerrian

Niet mee zitten Arp, jij onthoudt weer andere dingen.

Twan, zou je een link naar dit topic in je waarneming willen zetten? Dat maakt het terugvinden van de discussie als er weer eens een vreemd beest opduikt wat gemakkelijker.

victorwiro

Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

Twan martens

Hield zich op tussen veel harlekijntjes dus vandaar.
Ik heb er C.D. van gemaakt.
Vraag me af of het een ongevlekte variant is of een onuitgekleurd ex.
Voortaan een uurtje vasthouden lijkt me verstandig in zo`n geval.

Allen bedankt.

Groet, Twan.

arpwifi

Citaat van: Twan martens op april 17, 2017, 20:03:12 PM
Vraag me af of het een ongevlekte variant is of een onuitgekleurd ex.
Deze is ongevlekt :) Als ze uit de pop komen zijn ze helemaal wit, net als de pop zelf, en het bruin om de vlekken heen kleurt langzaam na.

Hier een onuitgekleurde van Wim Bakker:

Foto CC-BY-NC-SA Wim Bakker

Ik kwam trouwens in database nog een andere ongevlekte tegen van Ico Hoogendoorn, met een wat duidelijkere "Cal.dec.-halsschildtekening":

Foto (c) Ico Hoogendoorn

Heb ze bij de soortinfo gezet ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Gerrian

#10
En nu allemaal op zoek naar ongevlekte tienvlekken dus. Leuk dat je ons weer even op scherp gezet hebt, Twan.

Ik heb ooit wat van mijn nachtrust opgeofferd om een tienvlekje te zien uitsluipen en kan bevestigen dat ze helemaal wit/lichtgeel en ongevlekt uit de pop komen, maar dat de vlekken al vrij snel verschijnen.
Eerste foto gemaakt om half 1 's nachts, tweede (oppompen vleugels) om 1 uur 's nachts en derde de volgende ochtend om 8 uur.