Hoe heet dit mooie kevertje?

Gestart door Willem J., april 11, 2017, 23:52:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willem J.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/136542103
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2017-04-09 Oostvaardersveld - Kijkhut de Krakeend
Foto's:


bij voorbaat dank Willem Jongsma

ruut

krompootdoodgraver Nicrophorus vespillo :huh:
mooie foto Willem ;)

Douwe van der Ploeg

Nee, kijk eens bij Carabidae. Het genus moet in ieder geval te vinden zijn.
Douwe van der Ploeg

vanmiddelkoop

De zijkant is toch per se nodig?

Vr.groeten Betty

Willem J.

Bedankt voor het meedenken! @ ruut: bedankt voor het compliment. Hij was idd veel kleiner dan de Krompootdoodgraver. Ik heb even gekeken bij de Carabidae en ik kom dan uit bij de Panagaeus cruxmajor. Wordt helaas zelden goedgekeurd.

Leon Olsthoorn

Zo te zien raken de achterste vlekken de zijrand van de dekschilden niet en dan zou het P. bipustulatus zijn. Waarschijnlijk is dat ook waarom Betty een foto van de zijkant wil zien.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Douwe van der Ploeg

Een goede foto van het halsschild, recht van boven, zou ook kunnen helpen, zodat de bestippeling en vorm te beoordelen zijn. Wat mij betreft eens met een onzekere P. bipustulatus.
Douwe van der Ploeg

vanmiddelkoop

Oeps, ik was juist uitgekomen op Cruxmajor. Het halsschild lijkt breder dan lang en dan het biotoop.
Bipustulatus komt volgens de tabel voor op droge-zanderige plaatsen en Cruxmajor bij nattigheid.

Douwe van der Ploeg

Halsschild is naar voren gebogen dus daar speelt zeker perspectief mee. Ik durf niet te zeggen hoeveel, dus heb ik niet meegenomen. Ik had zelf ook het idee dat de vlekken de zijrand niet raken.. Misschien kan Willem een uitsnede met meer kever en minder omgeving maken, zodat alles wat groter is?
Douwe van der Ploeg

Willem J.

Slechts drie foto's kunnen maken waarvan eentje scherp, toen viel hij in het gras. Hierbij uitvergroot.

vanmiddelkoop

Hier zou je toch zeggen dat de onderste vlekken de zijkant raken, of zie ik het fout....