Coendou/Echinoprocta Colombia

Gestart door Rob Felix, april 07, 2017, 21:44:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Felix

I would like to know which species this is
It concerns this observation
https://observation.org/waarneming/view/136417541
Coendou spec. observed at 2017-02-28 Colombia - Risaralda
Photos:




remarks:
Walking on the road...

Ik heb inmiddels de volgende suggesties:
Coendou quichua;
Echinoprocta rufescens (Short-tailed Porcupine).
Dank heren daarvoor!

Maar welke van de twee (?) is het?

Dank nogmaals, Rob Felix

migratorius

Korte staart (geen grijpstaart) en hoogte maken een Coendou minder waarschijnlijk. Ik kan alleen geen afbeeldingen vinden van jonge stekelvarkens om hun staarten te vergelijken. Het is namelijk zeker een jong beest... foto's van volwassen Echinoprocta's lijken ook niet echt.

JanHein

Theo Linders

Citaat van: migratorius op april 08, 2017, 11:58:03 AM
Korte staart (geen grijpstaart) en hoogte maken een Coendou minder waarschijnlijk. Ik kan alleen geen afbeeldingen vinden van jonge stekelvarkens om hun staarten te vergelijken. Het is namelijk zeker een jong beest... foto's van volwassen Echinoprocta's lijken ook niet echt.

JanHein

Coundou is alleen de enige optie (als je op genusniveau geen splitter bent iig). Dit is imo C. quichua (foto's op internet laten vooral C. prehelensis zien als je op quichua googled...) en dan een juveniel. Voor deze soort staat expliciet genoemd in HMW dat de de stekels bij juvenielen niet te zien zijn door de beharing.

Wat bedoel je met hoogte?
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rob Felix


Theo Linders

Duidelijk geen kale witte plek op het achterlijf, lijkt me dus prima C. quichua en zeker geen Coundou (Echinoprocta) rufescens.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rob Felix

Heel veel dank Theo en Jan Hein!!

migratorius

Citaat van: Theo Linders op april 08, 2017, 12:08:58 PMWat bedoel je met hoogte?
OK, de hoogte (via googlemaps) is OK voor een aantal soorten:
http://www.stri.si.edu/sites/publications/PDFs/Ramirez_Chaves_etal_2015_CoendouDistributionColombia.pdf
Ik zit nog steeds met die staartlengte in mijn maag...

JanHein