slanke sleutelbloem? --> Slanke * Gulden sleutelbloem

Gestart door AdeM, april 03, 2017, 23:17:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

AdeM

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.

Is dit de slanke sleutelbloem?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/136231436
Slanke sleutelbloem - Primula elatior gezien op 2017-04-03 Bunnik - Oud Amelisweerd
Foto's:




bij voorbaat dank
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

Rien Ondersteijn

#1
Lijkt me 'Gulden'
Maar wel twijfelachtig omdat de kelk niet érg opgeblazen is.
Groene groe[n]tjes.Rien.

AdeM

Met vriendelijke groet,

André de Meijer

Datura

Hmmm bij deze heb ik een hybride gevoel... Naast dat de bloemen (kelk en kroon) een beetje het midden houden tussen gulden en slanke, is ook de bladvorm zeker geen karakteristieke gulden (die versmalt normaliter vrij abrupt in de steel, slanke meer geleidelijk, zoals hier op de foto).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

ejslootweg

en de lengte van de bloemstelen is ook opvallend voor gulden. ga mee in Kim's hybride gevoel.

groeten, Erik
groeten, Erik

AdeM

Citaat van: Datura op april 04, 2017, 21:53:38 PM
Hmmm bij deze heb ik een hybride gevoel... Naast dat de bloemen (kelk en kroon) een beetje het midden houden tussen gulden en slanke, is ook de bladvorm zeker geen karakteristieke gulden (die versmalt normaliter vrij abrupt in de steel, slanke meer geleidelijk, zoals hier op de foto).
Citaat van: ejslootweg op april 04, 2017, 22:10:59 PM
en de lengte van de bloemstelen is ook opvallend voor gulden. ga mee in Kim's hybride gevoel.

groeten, Erik

Kim en Erik dank voor jullie reactie.
Zou een foto vanuit een andere hoek jullie meer duidelijkheid geven? Zoja uit welke hoek dan?

Of moet ik de waarneming maar veranderen in Slanke x Gulden sleutelbloem?
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

Rien Ondersteijn

Als je nog foto's kunt maken...!
Graag dichterbij ,zowel de bloem [voor de kleur] de kelk als ook t [stengel]blad.
Groene groe[n]tjes.Rien.

WimV

Er is de afgelopen jaren een hoop gedoe rond die Sleutelbloemen op die plek. De Slanke staat daar al sinds "mensenheugenis". Maar ging op den duur wel achteruit. Ergens eind jaren 90 heeft beheerder aldaar wat Slanke bij geplaatst met zeer waarschijnlijk ook een enkele Gulden. Waarom Gulden is mij een raadsel, want is niet echt geschikte plek voor Gulden.
Afijn, ik heb zelf begin jaren 0 daar nog zuivere Guldens gezien, maar zeker de laatste 5-10 is er gehannes. De echte Gulden staat er niet meer, maar ook zuivere Slanke wordt steeds lastiger.
En die hybridevorm neemt het daar inderdaad wat over. Nadeel is dat nog steeds relatief vaak of een Slanke, of Gulden wordt opgegeven, terwijl het zeer waarschijnlijk al een tijd lang de hybride is geweest...
Moet daar toch maar weer eens heen gaan. Kom er te weinig.

Groetjes,
Wim

Rien Ondersteijn

 :duim:

Das leuke info Wim;het lijkt ons vermoeden te bevestigen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Citaat van: WimV op april 05, 2017, 09:20:49 AM
Afijn, ik heb zelf begin jaren 0 daar nog zuivere Guldens gezien, maar zeker de laatste 5-10 is er gehannes.

Groetjes,
Wim

En toen kwam de Euro....en was t afgelopen met de Gulden....     ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

AdeM

Citaat van: Rien Ondersteyn op april 05, 2017, 08:55:08 AM
Als je nog foto's kunt maken...!
Graag dichterbij ,zowel de bloem [voor de kleur] de kelk als ook t [stengel]blad.

Ik heb wat extra foto's gemaakt die ik graag hier wil toevoegen. Mij is alleen niet duidelijk hoe dat gaat.
Ik kan uiteraard de waarneming uitbreiden, maar ik zie ook regelmatig in het forum rechtstreeks foto's geplaatst worden.

Is dit alleen te doen via : "Bijlagen en andere opties"?
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

Rien Ondersteijn

Ja André :

Als je op 'reageer' bent,zie je buiten t kader "bijlagen etc" staan-daarop klikkend komt 'kies bestand' tevoorschijn,klik hierop en je gaat naar je foto's.
Denk erom dat elke foto niet meer dan 400 KB mag zijn en alles samen niet meer dan 1500 [dus misschien moet je de foto's 'verkleinen'].

Groene groe[n]tjes.Rien.

AdeM

Citaat van: Rien Ondersteyn op april 07, 2017, 13:41:13 PM
Ja André :

Als je op 'reageer' bent,zie je buiten t kader "bijlagen etc" staan-daarop klikkend komt 'kies bestand' tevoorschijn,klik hierop en je gaat naar je foto's.
Denk erom dat elke foto niet meer dan 400 KB mag zijn en alles samen niet meer dan 1500 [dus misschien moet je de foto's 'verkleinen'].



Rien hierbij mijn poging de extra foto's te plaatsen:
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

Rien Ondersteijn

Gelukt André! :uitsnede's van de originele dus.
Typisch blad voor 'elatior'-typische bloemspreiding voor 'veris'-bloemkleur voor 'veris/elatior' en kelkzwelling voor beide....En misschien nóg wel iets.
Precies zoals ingewijde Wim al opmerkte.
Groene groe[n]tjes.Rien.

AdeM

Citaat van: Rien Ondersteyn op april 07, 2017, 22:01:37 PM
Gelukt André! :uitsnede's van de originele dus.
Typisch blad voor 'elatior'-typische bloemspreiding voor 'veris'-bloemkleur voor 'veris/elatior' en kelkzwelling voor beide....En misschien nóg wel iets.
Precies zoals ingewijde Wim al opmerkte.

Rien dank voor je instructies. Wim dank voor je uitgebreide en interessante uitleg.

In de buurt van de getoonde sleutelbloem staan nog een paar exemplaren. Eén van deze heb ik gefotografeerd omdat ze wat afwijkend lijken.
Maar is dat zo?
Het gaat om het volgende exemplaar:

Met vriendelijke groet,

André de Meijer

Rien Ondersteijn

Vooral die bovenste tzelfde laken een pak[door de gespreide bloemen,minder door de kleur]-die andere misschien meer elatior.
Misschien moet toch Wim [Vuik] daar maar weer 's rond gaan struinen...?
Groene groe[n]tjes.Rien.

AdeM

Citaat van: Rien Ondersteyn op april 08, 2017, 11:15:22 AM
Vooral die bovenste tzelfde laken een pak[door de gespreide bloemen,minder door de kleur]-die andere misschien meer elatior.
Misschien moet toch Wim [Vuik] daar maar weer 's rond gaan struinen...?

Rien, dank voor je opmerking. Ja misschien kan Wim daar nog eens kijken.
Met vriendelijke groet,

André de Meijer