Melanistisch Harmonia axyridis succinea?

Gestart door victorwiro, april 02, 2017, 13:36:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

victorwiro

Bijna met zekerheid te zeggen! Melanistisch Harmonia axyridis succinea?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/136140601
Veelstippig Aziatisch lieveheersbeestje - Harmonia axyridis f. succinea gezien op 2017-04-02 Hoogeveen - West
Foto's:














Toelichting:
Melanistisch!

bij voorbaat dank
Willy Ronkes
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

gbeersma

Ik zou het ook een Aziatisch lieveheersbeestje noemen, maar het lijkt me een van de vele kleurvariaties, en geen melanistisch beestje.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

victorwiro

Hoi Gerard,
Wel een van de vele kleurvarianten, maar met een overdaad aan zwart pigment. wel melanistisch dus! ;)
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

gbeersma

Dan is hij dus toch zwarter dan hij 'hoort te zijn'. Leuk Willy!
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

victorwiro

Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

gbeersma

Arp, bedankt voor de toelichting. Ik blijf me verwonderen over het grote aantal kleurvormen bij dat Aziatisch lieveheersbeestje.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

arpwifi

@Gerard: Het aantal genetische kleurvormen valt dus eigenlijk wel mee, maar het is het door Tan beschreven mechanisme van "mosaic dominance" waardoor er uit dat handjevol zoveel optische verschillende "vormen" te zien zijn (nog eens aangedikt door het verschil in "zwartuitdijïng" ten gevolge van temperatuur tijdens de popfase.


@LHB-fans: Af en toe krijg ik toch een beetje het gevoel dat er eigenlijk iets vreemds aan de hand moet zijn met deze donkere beesten.

Dit is nu een waarneming uit het voorjaar. Ik vind dat "opvallend", maar waarom vind ik dat?

Het is niet dat ik wat geteld heb, of anderszins onderzocht, maar kennelijk horen voor mijn buikgevoel deze exemplaren bij het late najaar. Dat is ook wanneer ik ze zelf overwegend tegenkom en het is wel redelijk duidelijk dat dit verband houdt met de lage temperaturen tijdens de popfase van de generatie die dan nog de ontwikkeling afsluit. In het najaar zijn de matig tot extreem melanistische exemplaren dan ook "schering en inslag" - althans, tenminste voor mijn buikgevoel dan.

Maar is het dan niet raar dat "we" ze in het voorjaar en de zomer veel minder zouden zien? (als dat al zo is - maar mijn gevoel zegt dus dat het zo zal zijn).

Hoe kan dat?

  • Gaan de donkere in de winter (bijna) allemaal dood? Zijn de "late" (en dus donkere) exemplaren zwakker?
  • Loopt de melanistische verkleuring in de winter weer terug, meer naar een "normaal" patroon?
  • Zit het puur op relatieve aantallen vast? In het najaar is een groot deel van de "nieuwe" donker en de eerder uitgeslopen dieren hebben zich al verstopt en in het voorjaar wordt dat handjevol donkere weer "ondergesneeuwd" door de massa niet-melanistische?
  • Ik ben scheel en zie spoken die er helemaal niet zijn (?)
  • ... andere ideetjes? ...
Zou best aardig zijn om eens te gericht te onderzoeken wellicht ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

KoenVerhoogt

Er is een keer een onderzoek uitgevoerd in Wageningen over het voorkomen van de verschillende kleurvormen. Daar kwam uit dat de donkere kleurvormen (spectabilis, conspicua en axyridis) het meest voorkwamen op de koudere plekken (in Nederland dus vooral aan de kust) en dat succinea vooral in het binnenland algemeen was.

Dit zou te maken hebben met het feit dat donkere exemplaren (in dit geval dus donkere kleurvormen) sneller opwarmen dan lichtere kleurvormen en dus een voordeel hebben op plekken waar het wat kouder is. In het binnenland, waar de temperatuur wat hoger ligt, en blijkbaar dus meer optimaal is voor H. axyridis is dit voordeel juist omgekeerd en heeft de kleurvorm succinea juist een voordeel omdat die beter met warmere omstandigheden om kan gaan.

Dit kan natuurlijk ook aan de basis liggen van het meer voorkomen van melanistische exemplaren in het najaar (als het kouder is), doordat ze donkerder zijn warmen ze makkelijker op. Maar bij mijn weten is dat niet onderzocht.

PS. Ik kan het artikel zo 123 niet vinden, een van de hoofdonderzoekers was iig Peter de Jong. Zal vanavond of morgen nog even verder zoeken
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

victorwiro

Ik verwonder mij er ook nog steeds over hoor Gerard! Zo heb ik van de Harmonia Axyridis al 58 kleurvarianten gevonden!
Ik weet dat Arp er meerdere heeft gespot :blink: en bestudeerd. Hoop zelf toch nog eens "aulica", "equicolor" en "intermedia" te vinden.
Het is als LHB-fan iedere keer een kick om een andere (voor mij nieuwe) kleurvariant te vinden!
Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

arpwifi

#10
@Koen,

Leuk ja - bedankt voor het meedenken  :duim:

Er lopen hier echter wel twee verschillende invullingen van het begrip "melanisme" door elkaar. Het principe wat jij via die publicatie aanhaalt raakt aan een werkingsprincipe dat een jaar of 20 geleden een tijdje populair was bij onderzoekers en aangeduid werd als "industrieel melanisme". Men stelde vast dat van dieren die verschillende (genetische) kleurvormen hadden - zoals ook bijvoorbeeld onze inheemse Adalia's met "rode" en "zwarte" kleurvormen - in bepaalde gebieden (soms ook jaargetijden) de zwarte kleurvormen oververtegenwoordigd waren. De term "industrieel" komt er vandaan dat men dit destijds o.a. probeerde te koppelen aan door industriële roetaanslag verdonkerde muren en zelfs boomstammen waarop de dieren dan een betere schutkleur zouden hebben etc. Dit is te kort door de bocht - er werd veel meer bij gehaald. Later is men op enige van de destijds ontwikkelde theorieën weer wat teruggekomen. Maar voor het idee: Hier is "melanisme" dus gebruikt als term om een relatief grotere verhouding van (genetisch) donkere kleurvormen te benoemen tegenover de (genetisch) lichtere kleurvormen. Voor de Aziaat kom je dan dus op relatief meer conspicua/spectabilis tegenover succinea inderdaad.

Het "melanisme" waar Willy het over had is een ander gebruik van de term, namelijk het donkerder verkleuren van exemplaren van één (genetische) kleurvorm, tot bijna helemaal zwart. Je kent dat vooral goed van Aphidecta denk ik, waar de kever kan variëren van helemaal beige, tot vlekkerig tot helemaal zwart - allemaal binnen hetzelfde (nogal effen) "kleurpatroon". Dat is ook wat je ziet bij de "herfstige" Aziaatjes en is vooral duidelijk herkenbaar in de lichtere succinea (want bij de toch al zwarte beesten valt wat "zwarter" minder op). Dit is wat je ziet in mijn collage in stukjes hier en hier:

De eerste twee rijen zijn allemaal succinea maar met verschillend sterk "melanisme" in de zin zoals bedoeld door Willy in dit topic. Bij de laatste kun je niet meer echt zien of het een donkere succinea is of een donkere van een andere vorm, maar bij het beest van Willy is het nog wel duidelijk - die zou mooi tussen de twee laatste van de middelste rij in passen :)

Dit laatste melanisme wordt (zeker weten) veroorzaakt door een lagere temperatuur tijdens de pofase. Hoe lager de temperatuur (en hoe langer de popfase dus ook duurt) hoe zwarter het beest. In het late najaar dus relatief heeeel veel heeeel erg zwarte exemplaren (zoals die van Willy). Het omgekeerde is ook zichtbaar. Bij hoge temperatuur en zeer korte popfase sluipen er hoofdzakelijk (vrijwel) ongevlekte succinea's uit.

Over dit onderwerp heb ik al vaker op diverse fora stukjes neergezet met foto's van series poppen waarmee ik geëxperimenteerd had, maar die stukjes zijn geloof ik overal "verdwenen" of beschadigd of ik kan ze niet meer vinden. Als ik weer thuis ben zal ik eens zien of ik de moed kan vinden het nog een keertje opnieuw te doen, hier dan maar ...

Mijn "verwondering" die ik hierboven uitte ging er dus over dat ik van die heeeele donkere "herfst-succinea's" gedurende de rest van het jaar zo verrekte weinig terug zie.

Waar blijven die??
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]