Gele aardkruiper?

Gestart door Henri van Dodeweerd, april 01, 2017, 10:24:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/136081562
onzeker Gele aardkruiper - Geophilus flavus gezien op 2017-03-24 Grafhorst
Foto's:






Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

arpwifi

Zeker geen flavus  :police:  (die heeft langere antennesegmenten)

Pootjes tellen ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henri van Dodeweerd

Citaat van: arpwifi op april 03, 2017, 11:09:36 AM
Zeker geen flavus  :police:  (die heeft langere antennesegmenten)

Pootjes tellen ...

Ik heb gepoogd ze te tellen. Ik kom op ong. 72 pootjes uit (aan 1 kant geteld dan).  Ik weet niet voor welk(e) soort(en) dit zou pleiten.

Ik ben niet zo bekend met de aardkruipers. Heb je een (leesbare) determineertabel van de aardkruipers?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

arpwifi

De tweede regel hier :)
Citaat van: Arp op februari 04, 2007, 23:58:46 PM
Myriapoda:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henri van Dodeweerd

Dank. Ik ga er eens naar kijken!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Tja, ik kom er met de tabel niet uit ;). Zo te zien zijn er scherpere foto's nodig en moet ook vooral de onderkant op de foto!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

arpwifi

Hoi Henri,

Ik heb er ooit een keer - vooral op basis van die tabel(!) - een schema voor gemaakt waarmee je met alleen poten tellen eigenlijk altijd het aantal kandidaten kunt reduceren tot 1-3 en dan vaak op basis van wat andere dingen (kleur, kengte antenne) toch tot een goede oplossing komt. Als ik thuis ben zal ik het opzoeken en hier eens neerzetten ... je zult even uit m'n hoofd (mits goed geteld) in de buurt van electricus uit moeten komen, met misschien nog 1 kandidaat?


PS Oud topic https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=137811.0
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henri van Dodeweerd

Citaat van: arpwifi op april 03, 2017, 15:16:35 PM
Hoi Henri,

Ik heb er ooit een keer - vooral op basis van die tabel(!) - een schema voor gemaakt waarmee je met alleen poten tellen eigenlijk altijd het aantal kandidaten kunt reduceren tot 1-3 en dan vaak op basis van wat andere dingen (kleur, kengte antenne) toch tot een goede oplossing komt. Als ik thuis ben zal ik het opzoeken en hier eens neerzetten ... je zult even uit m'n hoofd (mits goed geteld) in de buurt van electricus uit moeten komen, met misschien nog 1 kandidaat?


PS Oud topic https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=137811.0

Hoi Arp

Heb je toevallig je schema nog gevonden?
Anders ga ik zelf de tabel doorlopen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

arpwifi

Hoi Henri,

Ja, wel gevonden - twee versies zelfs ... (dus welke is nou de meest gecorrigeerde?) ... maar het is allemaal niet zo geschikt voor "publicatie". Hoop oude/tijdelijke namen en er zijn een paar dingetjes veranderd doordat er met soorten geschoven is.

Ik kom er niet snel aantoe om er echt voor te gaan zitten en bij te werken, dus hier is de ongekuisde, oude versie met zeer veel voorbehoud, maar voor het idee dus:



  • Brachygeophilus truncorum (Bergsöe & Meinert, 1886) Segs: M=37-39, F=39-41; 12-14[18?]mm; Colour yellowish/lightbrown w. darker head; Antennae 2.5-3xhdwdth.
  • Brachyschendyla dentata (Brölemann & Ribaut, 1913) Segs: M=37-40, F=38-42; 12mm; Colour light-yellow; Antennae 2.2xhdwdth 14segs.
  • Schendyla nemorensis (C.L. Koch, 1837) Segs: M=37-41, F=39-43; 14-20(25?)mm; Colourless/lightyellow; Antennae 3-4xhdwdth.
  • Strigamia acuminata (Leach, 1814) Segs: M=37-39, F=33-47 (juv. less???); 30-35mm; Colour red; Antennae 3.5-4xhdwdth.
  • Strigamia maritima (Leach, 1817) Segs: M=47-49, F=49-51; 40mm; Colour reddish; Antennae 3xhdwdth.
  • Geophilus carpophagus Leach, 1814 Segs: M=45-49[51-61?!], F=47-51[53?]; 40(60?)mm; Colour reddish-brown; Antennae 3.5xhdwdth.
  • Geophilus insculptus Attems, 1895 Segs: M=45-49[43?], F=49-53[60?]; 25-30mm(40?); Colour light-yellow; Antennae 3.5xhdwdth.
  • Hydroschendyla submarina (Grube, 1869) Segs: M=45-51, F=47-53; 30mm; Colour reddish-brown; Antennae 3.5-4xhdwdth.
  • Strigamia crassipes (C.L. Koch, 1835) Segs: M=49-51, F=51-53 (juv. less!); 50mm; Colour red; Antennae 2.5-3xhdwdth.
  • Mecistocephalus maxillaris (Gervais, 1837) (tropical/greenhouse) Segs: 48-54, 15-17mm, Colour yellowish-white w. dark head; Antennae 2xhdwdth.
  • Pachymerium ferrugineum (C.L. Koch, 1835) Segs: M=41-55, F=43-57; 40-55mm; Colour reddish-yellow w. darker head; Antennae 4xhdwdth.
  • Necrophlaeophagus flavus (De Geer, 1778) Segs: M=49-55, F=51-57[55?]; 30-40mm; Colour bright-yellow w. darker head; Antennae 5xhdwdth (prev. "xxx longicornis"!) .
  • Geophilus proximus C.L. Koch, 1847 Segs: M=41-53, F=53-63; 25-35(40?)mm; Colour light-yellow; Antennae 3.5xhdwdth.
  • Clinopodes linearis (C.L. Koch, 1835) Segs: M=63, F=73[79?]; 42-50mm; Colour yellow w. darker head; Antennae 2-2.5xhdwdth.
  • Geophilus electricus (Linnaeus, 1758) Segs: M=63-69, F=67-73; 40-50mm; Colour light-yellow w. darker head; Antennae 1.5-3xhdwdth.
  • Henia vesuviana (Newport, 1845) Segs: M=61-77, F=63-79; 50-52mm; Colour brownish w. dark-greenish stripes; Antennae 3.5xhdwdth.
  • Haplophilus subterraneus (Shaw, 1789) Segs: M=77-81, F=79-83; 50-60mm; Colour yellowish-white w. darker head; Antennae 2-2.5xhdwdth. Brolemann: 75mm, Segs m:69-87, f:73-89
Je kunt er in elk geval redelijk uithalen hoe ver je komt door alleen al de pootjes te tellen (maar daar zitten in deze versie ook nog een paar haken en oogjes aan!!)

Ik zal deze de komende tijd misschine nog wat corrigeren/bijwerken, maar dan heb je alvast wat...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henri van Dodeweerd

Hoi Arp,

Ik heb hem vandaag eens met jouw lijstje vergeleken.

Ik tel 71 pootjes. Dan kunnen G. electrus en H. vesuviana.
Als ik de antennes dan ga bekijken dan lijkt mij de G. electrus het meest waarschijnlijk (verhouding lengte/breedte). Ook de kleur lichtgeel met donkere kop lijkt mij er goed bij te passen.

Ik houd dit exemplaar dus maar op een G. electrus, als jij je daar ook in kunt vinden.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mberg

Dag Henri,

Goed!

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd