Wie weet van welk insect dit de pop is

Gestart door mvbenten, maart 31, 2017, 19:55:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

mvbenten

Aangetroffen bij het spitten in de grond in de wortels van een siergrassoort. Lengte 6-7 cm

Rayan Majoor

#1
In ieder geval een pijlstaart (nachtvlinder), op mijn mobiel durf ik zo gauw niet te zeggen of het de ligusterpijlstaart of de dennenpijlstaart is... als ik nu een naam zou moeten geven zou ik zeggen dat het de ligusterpijlstaart is, maar ik kijk later nog even beter.
Staat er trouwens een den in de buurt van waar de pop is gevonden?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

mvbenten

Nee, niet echt. Ik heb de pop voor ons huis gevonden en er staat een den 10m achter ons huis.

Rayan Majoor

10 meter is, zeker voor pijlstaarten, maar een klein stukje. Veel rupsen leggen echt flink grote afstanden af van de waardplant vandaan voor ze een plek hebben gevonden om te verpoppen.
In ieder geval zou ik, naar de roltongschede kijkend, op de ligusterpijlstaart gokken, maar het beste zou zijn om hem op te kweken.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

mvbenten

Ok, dank je wel. Ik heb hem in een plastic emmer gedaan met wat boomschors erbij. Hoe kan ik hem het beste opkweken?

Rayan Majoor

Ik heb al mijn poppen buiten in een bak met een beetje aarde erin.
Sowieso is het handig om de pop buiten te houden, anders komt de vlinder er veel eerder uit dan zijn soortgenoten en zal hij dus geen soortgenoten vinden om mee te paren. In ieder geval moet je ervoor zorgen dat het niet te droog of te vochtig wordt waar je de pop hebt: poppen kunnen vaak niet heel goed tegen uitdroging of schimmels. Daarom heb ik ze op een beetje aarde liggen, dat zorgt er vaak voor dat het niet te vochtig wordt en door te zorgen dat de aarde niet te droog wordt houd je de lucht over het algemeen ook vochtig genoeg. Het probleem met aarde is wel dat er vaak ook ziektes, schimmels of predatoren in kunnen zitten. Ik heb wel eens gelezen dat het daarom handig is om de aarde eerst te koken oid.
Als het stuk schors groot genoeg is en verticaal staat, dan kan de vlinder, wanneer die uitgekomen is, zich daaraan vasthouden om zijn vleugels op te pompen en te laten drogen. In ieder geval zou ik zorgen dat datgene waar de vlinder tegen op kan klimmen op het hoogste stuk minimaal 6 centimeter boven de bodem van de bak zit (lengte van de vleugels is maximaal 5,5 centimeter).
Verder is het vooral gewoon afwachten (en zorgen dat de bak niet vol kan regenen, er niet makkelijk predatoren bij kunnen komen en er toch ook nog wel genoeg frisse lucht bij komt).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

mvbenten

Bedankt Rayan,

Ga ik doen!

Vr. Gr. Martin van Benten

JeroenVoogd

Maar staat er in de tuin een sering, liguster(haag), forsythia, vlier? Want mij zou het niet verbazen als het een ligusterpijlstaart is vooral vanwege de opgegeven grootte van de pop.

Groet,

Jeroen Voogd

ewoudploeg

Of es/zwarte els/gelderse roos..? De naam ligusterpijlstaart is een beetje onvolledig. Maar ja, een volledig kloppende naam zou voor deze soort veel te lang worden... Ik ga overigens wel mee met deze determinatie.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

mvbenten

Na het opkweken inderdaad een ligusterpijlstaart.