Hoofdmenu

Waterkever

Gestart door Henri van Dodeweerd, maart 24, 2017, 20:47:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Deze kever van wat waterplanten afgeklopt. Is deze nog te determineren?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/135754707
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2017-03-11 Grafhorst - Zuiderwaardkolk
Foto's:






Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Douwe van der Ploeg

Een Haliplus, welke durf ik zo niet met zekerheid te zeggen. Er komt vast nog iemand met meer kennis langs :)
Douwe van der Ploeg

Henri van Dodeweerd

Dank je, Douwe! Dat lijkt me een ingewikkeld geslacht.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Ton van Haaren

Komt mij H. laminatus achtig over vanwege de hoek tussen dek- en halsschild
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

jan cuppen

Geen Haliplus laminatus, maar eentje uit de ruficollis-groep. Dan is onderzoek van het mannelijk genitaal noodzakelijk voor een betrouwbare determinatie.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Henri van Dodeweerd

Citaat van: jan cuppen op maart 27, 2017, 22:16:18 PM
Geen Haliplus laminatus, maar eentje uit de ruficollis-groep. Dan is onderzoek van het mannelijk genitaal noodzakelijk voor een betrouwbare determinatie.

Dank je, Jan! Ik maak er een ruficollis-groep van. Het mannelijk genitaal onderzoeken gaat hem bij mij zowiezo niet worden ;).

Ik kan als ik er daar in de toekomst meer tegenkom ze wel verzamelen en opsturen, als er iemand interesse heeft. Maar dit exemplaar heb ik niet bewaard.

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

ruficollis-groep wordt niet herkent. Ik weet niet welke soorten nog meer bij deze groep horen. Ik heb er nu een Haliplus spec van gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

jan cuppen

Haliplus ruficollis-groep is een term in gebruik in de waterwereld van zuiveringschappen en provincies voor een deel van de kevers uit het geslacht Haliplus die alleen op het mannelijk genitaal is te determineren, o.a. H. ruficollis, H. heydeni, H. immaculatis, H. lineolatus, H. sibiricus, H. apicalis en nog een paar heel zeldzame soorten.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Ton van Haaren

#9
Haliplus ruficollis-groep is nooit officieel in een publicatie terecht gekomen en voor zover ik weet gebruikt alleen het WS Roer en Overmaas deze officieuze benaming voor Haliplus (Haliplus) sp.
het is geen geldige naam en ik pleit ervoor om dit niet te gaan invoeren. Ze wordt wel recent in Foster & Friday (2011) gebruikt maar ik zie geen reden om dit bij ons ook te gaan invoeren. De groep is ook niet echt gebruikt in de meest gebruikte tabel in NL te weten Drost et al (1992): Op pag. 54 wordt in de paragraaf over Haliplidae-larven wel gesproken over de ruficollis-groep, maar dan als een synoniem van het subgenus Haliplinus (nu subgenus Haliplus) en het is onduidelijk welke soorten ermee bedoeld worden. Ik neem aan dat het allemaal Haliplus (Haliplus) zijn ?. Verder in het boek komt de groep niet voor. Ook in de larventabel van Klausnitzer (1991, p147-153) wordt geen woord gerept over gr. ruficollis en blijkbaar is Haliplus (haliplus) wehnkei als larve anders dan de andere larven van Haliplus (Haliplus).
Kortom: er is geen enkel argument om gr ruficollis te handhaven voor zowel de larven als de adulten. Aangezien Haliplus (Haliplus) wel een taxonomische eenheid is en gr. ruficollis niet, pleit ik ervoor om deze groep af te voeren.
Als een "kever-expert" goede argumenten kan aandragen waarom een onbeschreven, niet taxonomische eenheid gehandhaaft moet blijven boven een goed beschreven subgenus dan hoor ik het graag. En traditie hoort hier niet bij  ;)

Omdat subgenera ook niet worden gebruikt in wrn.nl zit er niets anders op dan Haliplus spec. te gebruiken.


Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Ton van Haaren op maart 28, 2017, 12:04:16 PM
Haliplus ruficollis-groep is nooit officieel in een publicatie terecht gekomen en voor zover ik weet gebruikt alleen het WS Roer en Overmaas deze officieuze benaming voor Haliplus (Haliplus) sp.
het is geen geldige naam en ik pleit ervoor om dit niet te gaan invoeren. Ze wordt wel recent in Foster & Friday (2011) gebruikt maar ik zie geen reden om dit bij ons ook te gaan invoeren. De groep is ook niet echt gebruikt in de meest gebruikte tabel in NL te weten Drost et al (1992): Op pag. 54 wordt in de paragraaf over Haliplidae-larven wel gesproken over de ruficollis-groep, maar dan als een synoniem van het subgenus Haliplinus (nu subgenus Haliplus) en het is onduidelijk welke soorten ermee bedoeld worden. Ik neem aan dat het allemaal Haliplus (Haliplus) zijn ?. Verder in het boek komt de groep niet voor. Ook in de larventabel van Klausnitzer (1991, p147-153) wordt geen woord gerept over gr. ruficollis en blijkbaar is Haliplus (haliplus) wehnkei als larve anders dan de andere larven van Haliplus (Haliplus).
Kortom: er is geen enkel argument om gr ruficollis te handhaven voor zowel de larven als de adulten. Aangezien Haliplus (Haliplus) wel een taxonomische eenheid is en gr. ruficollis niet, pleit ik ervoor om deze groep af te voeren.
Als een "kever-expert" goede argumenten kan aandragen waarom een onbeschreven, niet taxonomische eenheid gehandhaaft moet blijven boven een goed beschreven subgenus dan hoor ik het graag. En traditie hoort hier niet bij  ;)

Omdat subgenera ook niet worden gebruikt in wrn.nl zit er niets anders op dan Haliplus spec. te gebruiken.

Helder verhaal, Ton! Ik ben het geheel met je eens! Het gebruik van een groep in waarneming, wordt bij sommige groepen wel eens gedaan, omdat er binnen een genus een aantal soorten zijn die sterk op elkaar lijken. De groep geeft dan aan dat het 1 van die soorten is, zonder dat duidelijk is welke soort. Zie bijv. deze.

Ik wist niet of dat in dit geval ook gold. Jouw verhaal lezend lijkt mij dat niet en zou Haliplus spec. gewoon de beste oplossing zijn.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd