Duits LHBtje: Exochomus, Brumus, Adalia ?

Gestart door arpwifi, maart 23, 2017, 14:42:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

arpwifi

Slechte foto, maar in elk geval - wat het ook is - een zeer aparterige kleurvorm ...

http://insektenfotos.de/forum/index.php?page=Thread&threadID=84526

Wat denken jullie?

P.S. Sorry - linkfix  :rolleyes:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Gerrian

Omdat ik niet eerder op dit forum was, moest ik even zoeken waarover je het had. gevonden!

Maar nu het antwoord: ik weet het niet. Eerste indruk exo qua, maar wel met exo nig allures vanwege het halsschild. Model en het niet tot de rand doorlopen van het voorste rood maken ada bip voor mij minder waarschijnlijk. Als ik wat meer tijd heb, ga ik er nog eens rustig naar kijken.

arpwifi

Ja, sorry - ik had geen handige link erin geplakt  :rolleyes:

Bedankt voor het meekijken alvast  :duim: Ik geloof (na langer kijken) qua habitus ook niet echt aan de Adalia's maar vanwege de lichte halsschildhoeken en de voorste vlekken die ver doorlopen tot bijna aan de rand ga je daar toch naar kijken... maar je hebt ook gelijk dat bij Ada.bip. die voorste vlekken inderdaad meestal (altijd?) ook over de uitranding doorlopen.

Christoph heeft overigens wel een uitgekleurde Exo.qua. erbij staan met voorste vlek ver naar de rand toe doorgetrokken (tegelijk met hard zwart/rood en scherp afgegrensde vlekken van een uitgekleurde kever), maar die heeft wel gewoon een zwart halsschild. Qua vorm vind ik het kevertje trouwens ook niet helemaal lekker kogelrond lijken - lijkt net effe langwerpiger dan ik van Exo.qua. verwacht, of zie je dat anders?

Voorste vlekken tegen de rand, iets langwerpiger, dekschilden smaller uitgerand ... dat komt allemaal overeen met de beschrijvingen van onblongus. Maar daarvoor heb ik ook nog niks gevonden over oranje halsschildhoeken. Nog eens verder zoeken. Voorlopig goede kanshebbers lijken me misschien:

  • quadripunctata met aberratief rode halsschildhoeken en ver naar de rand doorgetrokken kommavlekken? (maar habitus en uitranding??)
  • oblongus indien de variatie niet goed bekend is en hier rode halsschildhoeken regelmatiger voor zouden kunnen komen?
  • hybride Exo.qua. en Exo.nig. ??? Nogal een "long shot" ...
Kennen jullie lange series oblongus uit museumcollecties?

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Gerrian

#3
Gelukkig heb je mij goed uitgelegd hoe je een link erin plakt.

De opmerking over nigromaculatus betekent nog niet dat ik aan een hybride dacht. Maar je weet maar nooit.

Ik kan me niet herinneren Exochomus oblongus in de collectie gezien te hebben. Ik ken de soort niet, maar in Nedvěd lees ik: 'body oval, Fore angles of pronotum may be slightly cleared to yellowish color.' Ik vind oblongus een kanshebber, maar meer foto's zou het waarschijnlijk simpeler maken.

De tekst die je op het Duitse forum hebt geplaatst ga ik nog wel een keer goed lezen, maar nu niet. 't Is nu tijd om te koken.

arpwifi

#4
Hoi Gerrian,

Het idee voor hybride had ik niet uit jouw tekst afgeleid, maar was een gewoon een wild idee van mezelf - jou treft geen blaam  ;D

Ik zit toch steeds meer aan een sterk afwijkende Exo.qua. te denken, vooral omdat de bol van de kommavlek erg ver naar de middennaad toe ligt. Het lijkt dus meer een Exo.qua. met naar de rand toe uitgebreid rood, dan de vlek van een oblongus die in zijn geheel naar de rand toe opgeschoven ligt.

Lastig, apart en leerzaam in elk geval :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Douwe van der Ploeg

T beest is niet verzameld / terug te vinden..?
Douwe van der Ploeg

Gerrian

Nu we toch aan het puzzelen zijn. Dit verse lhb-tje heb ik vorig jaar van het Kootwijkerzand meegenomen, omdat ik er in eerste instantie niet uitkwam wat het was. Ik ben benieuwd of anderen een idee hebben. Toen het beestje verder uitkleurde was het overigens snel duidelijk. Waarmee ik maar wil zeggen dat het heel handig kan zijn om een lastig geval even te bewaren.

arpwifi

@Douwe: Uiteraard heb ik daarop aangedrongen :)
@Gerrian: Ja, ze zijn aanvankelijk erg bleek - zie ook mijn collage op DE

Voorlopig ben ik weer even druk met andere dingen, dus ik heb op het Duitse forum maar even een voorzichtige eindconclusie geplaats (aberratieve Exo.qua., lijkt me).

Hartelijk dank voor het meepuzzelen  :duim:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]