probleem m.b.t. codering

Gestart door jeroenverburg, maart 18, 2017, 09:21:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenverburg

Ik heb deze vogel (waarvan ik de ring linksonder niet kon zien) gemeld bij Pete Potts. Ik kreeg echter een reactie terug waar ik niet helemaal uitkom.

Yes there should be a ring on left tarsus (lower leg).
It could be one of two birds O+R//WR, R+R//WR or L+R//WR

L+R//WR was seen recently on at 18th February 2017
Krommenier Woudpolder, Zaanstad, The Netherlands

it may well be this bird


Hij bedoelt waarschijnlijk 'one of three birds', maar de codes die hij geeft kloppen niet met wat het nieuwe Birdring-appje aangeeft. Mijn vogel werd daar als S/R+WR gecodeerd. Kan ik aannemen dat ze in Engeland niet alleen aan de verkeerde kant van de weg rijden maar ook de scheidingstekens voor gewricht en poot hebben omgedraaid?

Dan is het volgende probleem dat hij bij de drie opties maar één code op de linkerpoot aangeeft (O, R, of L). Maar de ring die linksboven zit moet toch ook genoemd worden in de code? Ik heb daar nu een S staan (Silver/grey), dus zouden de opties dan in zijn codering S//?+W//RW moeten zijn?

Ik heb de uitleg op crbirding.org gelezen, maar zonder illustraties van wat ze bedoelen vind ik dat een nogal ingewikkeld verhaal. Is er ergens een betere uitleg te vinden van deze codetaal? Want mogelijk heb ik het gewoon allemaal niet goed geïnterpreteerd.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/135425247
Scholekster - Haematopus ostralegus gezien op 2017-03-14 Hoogmade - Vlietpolder
Foto's:




Menno

De metalen ring maakt niet bij elke ringer deel uit van de code. Sommigen gebruiken dat om zo meerdere combinaties te kunnen maken. Pete Potts in dit geval niet. Vandaar dat deze dus niet onderdeel is van de code; hij zit immers bij elke vogel uit zijn project op dezelfde plaats.
De scheidingstekens worden op verschillende manieren gebruikt. In dit geval is de // de scheiding tussen tibia en tarsus en hij gebruikt de + als scheidingsteken tussen beide poten.
Oftewel jouw vogel heeft aan de linkertarsus een lime, rode of oranje ring
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046