Hoofdmenu

Probleem met wulp

Gestart door Rick van der Weijde, september 20, 2004, 19:07:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Mensen, ik heb een probleem geval.
Zoals iedereen hier inmiddels wel weet heb ik van de zomer in Kenya doorgebracht. Veel gezien, te veel. En een aantal waarnemingen moeten nog op naam gebracht worden. Zo ook dit probleem. Het is wel ver van ieders bed, maar ik hoop dat er mensen zijn die toch een beetje ervaring hebben met het determineren van Wulpen. En dat houd in ook de Far-Eastern...

In Kenya, Mida Creek om precies te zijn, heb ik de volgende foto's genomen:




De vogel zat in een grote groep gemengde steltlopers: Greater en Lesser Sandplovers, Groenpootruiters, Terek ruiters, Krabplevieren en Europese Wulpen. Toch pikten we hem er steeds weer uit. Opvallendste kenmerk was voor ons de enorm lange snavel. Langer dan ik kende van onze Wulpen. Nu ik die foto's heb, durf ik eigenlijk niet met zekerheid te beweren dat het inderdaad een Far-Eastern Curlew/Siberische Wulp betreft. Jammer genoeg kun je op de foto's niet de vergelijking met de overige Wulpen zien. Want het was werkelijk een ander soort vogel. Durft iemand hier iets op te zeggen???

Bedankt,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

jasper

#1
Siberische Wulpen hebben inderdaad een veel langere snavel dan de Europese Wulpen en deze heeft z'n lange snep, de rug is ook veel bruiner (of komt het door de foto????) en dat geeft weer aan dat het een Siberische Wulp is.

Jasper

Rick van der Weijde

Dus als ik het nu goed begrijp, ga jij meer voor Siberisch dan voor Europees? ;)  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Jan Zwaaneveld

Kan het geen orientalis gewone Wulp zijn? Die schijnen forser te zijn dan 'onze' Wulpen, maar verder weet ik er ook niets van.

Ik heb Far Eastern Curlew acht jaar geleden gezien in Australië. Deze vogel zou er eentje kunnen zijn, zeg ik puur op gevoel als ik de enorme snavel zie en de warmbruine tinten bovenop. Aan de andere kant zou Far Eastern op de onderzijde lichtbruin getint moeten zijn en deze lijkt me toch behoorlijk wit. Ik weet overigens ook niet zeker of dat bij winterkleed- of onvolwassen vogels ook zo is. Far Eastern heeft geen grote reputatie als afdwaler en Kenya is een heel eind weg van zijn normale gebied.

Zijn je nog andere verschillen met de gewone Wulpen opgevallen? Qua grootte, tint van de bruine kleuren, kleur onderzijde? (Je zult wel niet z'n stuit of ondervleugels hebben gezien, want dan was je een stuk verder).
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Rick van der Weijde

CiteerKan het geen orientalis gewone Wulp zijn? Die schijnen forser te zijn dan 'onze' Wulpen, maar verder weet ik er ook niets van.

Ik heb geen idee. Ken dat hele merk niet, maar elders heb ik inderdaad deze ondersoort ook al als een mogelijkheid gehoord. Maar meer dan dat ook weer niet. Dus daar werd ik ook niet veel wijzer. Gezien de naam orientalis zou de vogel echter wel uit oostelijk Azië stammen (aangezien de meeste orientalissen daar op duiden), en de afstand tussen Kenya en plaats van herkomst dus net zo groot is als bij Far-Eastern.

CiteerIk heb Far Eastern Curlew acht jaar geleden gezien in Australië. Deze vogel zou er eentje kunnen zijn, zeg ik puur op gevoel als ik de enorme snavel zie en de warmbruine tinten bovenop. Aan de andere kant zou Far Eastern op de onderzijde lichtbruin getint moeten zijn en deze lijkt me toch behoorlijk wit. Ik weet overigens ook niet zeker of dat bij winterkleed- of onvolwassen vogels ook zo is. Far Eastern heeft geen grote reputatie als afdwaler en Kenya is een heel eind weg van zijn normale gebied.

Dat hij idd behoorlijk afgedwaald moet zijn, ben ik van bewust, vandaar dat ik ook eerst een beetje zekerheid wil voordat ik hem indien bij de plaatselijke vogelwacht.
Dat van die witte onderzijde vind ik wel weer een belangrijk punt. Zou dus wijzen op Europese.

CiteerZijn je nog andere verschillen met de gewone Wulpen opgevallen? Qua grootte, tint van de bruine kleuren, kleur onderzijde? (Je zult wel niet z'n stuit of ondervleugels hebben gezien, want dan was je een stuk verder).

We hebben de vogel inderdaad niet in vlucht gezien, althans niet op zo'n manier dat we er kenmerken uit konden halen... :wacko:
Ik weet idd dat bij Far-Eastern de kenmerkende witte stuitvlek bij Wulp niet wit is.
Wel viel ons een ander vleugelpatroon op (dat wil zeggen ter plaatse... <_< ); grijzer als de rest van de Wulpen. Op de foto is daar helaas weer weinig van terug te zien...

Blijft in ieder geval een lastig geval. Bedankt in ieder geval voor zover... :duim:
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Guest

Siberische Wulp, lijkt mij de beste keuze, zie bruinige tinten bovenop bij de vleugels, en de lange snavel.

Rick van der Weijde

Naast de Wulp (waarbij ik om eerlijk te wezen nog niet helemaal overtuigd ben, aangezien het toch een echt zeldzame soort voor Kenya zou zijn...) heb ik nog een probleem geval.

Ik weet dat het een klauwiersoort is, maar welke heb ik echt geen idee van. Stond in ieder geval niet in mijn Oost-Afrikaanse Vogelgids. Om het hele verhaal niet nog een keer te herhalen kun je terecht op deze site. Ben echt weer op zoek naar hulp, die men op het birdforum blijkbaar niet kan geven. Iemand hier die een poging wil wagen???

Challenge for Shrike-Experts

In ieder geval bedankt!!! :duim:  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

paulhoekstra

Misschien een kruising tussen de Grauwe Klauwier en de Izabelklauwier?

In het boek birds of kenya and northern Tanzania staat een voorbeeld op plate 85. De Izabelklauwier heeft een iets langere staart en een witte vlek in de vleugels, de overige kenmerken lijken wel op de Grauwe Klauwier.

Paul Hoekstra
groeten,
Paul

Rick van der Weijde

Ik heb het plaatje zelf niet gezien, maar die gozert met wie ik dit vage exemplaar gezien had heeft genoemd boek. De vogel schijnt idd enigszins op die hybride te lijken, alleen is de staart echt niet lang genoeg... De rare klauwiersoort had een staart dat ongeveer even langs was als zijn complete lichaamslengte, en dat lijkt die hybride toch niet te hebben... Want ik neem aan dat dat end staart toch ook ergens vandaan moet komen dan???
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

paulhoekstra

Misschien dan een Langstaartklauwier (Lanius schach) uit Azië, en anders heb ik geen flauw idee.
groeten,
Paul

Rick van der Weijde

Daar heb ik zelf idd dus ook nog zitten kijken, maar de overige kleuren lijken niet op dit individu. Ik weet het verders ook niet. Zal het waarschijnlijk toch nog maar even bestempelen als de door jouw gevonden hybride, tot een andere mogelijkheid aan het licht komt. In ieder geval bedankt voor al je hulp. :duim:  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography