Matkop of glanskop Biesbosch

Gestart door Wilfred, maart 13, 2017, 07:57:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Wilfred

Hoewel een glanskop in dit gebied zeer onwaarschijnlijk is zie ik toch een soort van snavelvlekje.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/135358471
onzeker Matkop - Poecile montanus gezien op 2017-03-12 Brabantse Biesbosch - Pannekoek
Foto's:




Bij voorbaat dank, Wilfred

OlivierO

Met wat voorzichtigheid zou ik er toch ook een Glanskop van maken. Heb je nog foto's?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Wilfred

Citaat van: OlivierO op maart 13, 2017, 19:34:34 PM
Met wat voorzichtigheid zou ik er toch ook een Glanskop van maken. Heb je nog foto's?

Bedankt voor je reactie. Ik zal kijken of ik vandaag of morgen nog wat andere fotomateriaal kan plaatsen. Helaas staat op geen enkele foto een bruikbaar vleugelbeeld. Opmerkelijk is dat het aantal waargenomen glanskoppen in de Biesbosch vanaf het jaar 2000 op slechts 1 staat namelijk die van Joost de Jong van 22 januari 2017 en daar worden grote vraagtekens gezet.

HPM

Glanskop komt niet in de Biesbosch voor.  http://www.vogelatlas.nl/atlas/soorten/soort/14400
De foto vind ik ook niet erg overtuigend.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op maart 14, 2017, 12:11:29 PM
Glanskop komt niet in de Biesbosch voor.  http://www.vogelatlas.nl/atlas/soorten/soort/14400
De foto vind ik ook niet erg overtuigend.

Eens met Herman.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cygnus

Als deze vogel op een geografisch juiste locatie had gezeten hadden sommigen waarschijnlijk wel op het zichtbare (diagnostische) snavelvlekje gewezen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Dat ben ik met Trinus eens en daarom wil ik, en wie weet nog wel meer mensen, graag weten wat de vogel op de foto nou tot matkop stempelt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op maart 14, 2017, 17:08:35 PM

Dat ben ik met Trinus eens en daarom wil ik, en wie weet nog wel meer mensen, graag weten wat de vogel op de foto nou tot matkop stempelt.

Dat ik de foto niet overtuigend vind voor Glanskop maakt hem nog geen bewijs voor Matkop.
Hoe dan ook heb je voor een Glanskop in de Biesbosch iets beters nodig dan deze foto.
Herman van der Meer

frankneijts

Opnieuw eens mer Herman (ik kan t ook niet helpen maar hij zegt steeds precies wat ik ook denk..😎)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op maart 14, 2017, 17:08:35 PM
Dat ben ik met Trinus eens en daarom wil ik, en wie weet nog wel meer mensen, graag weten wat de vogel op de foto nou tot matkop stempelt.

Een vogel met een dergelijk iel en spits snaveltje is wat mij betreft per definitie een Matkop.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Wilfred

Ik heb er nog 2 (nauwelijks bruikbare) foto's bijgeplaatst.
Ik respecteer alle voor- en tegenargumenten en ik begrijp ook dat de plaatjes niet geschikt zijn voor een zuivere determinatie.
Mag ik de voorzichtige conclusie trekken dat bij veel determinatie gevallen van glanskop de focus dikwijls teveel op de snavelvlek ligt.
Zoals eerder gemeld; had deze vogel op een andere geografische locatie gezeten dan was ie waarschijnlijk als glanskop doorgegaan, toch ? 
Goede leerschool bij dit soort vogels: een zuivere determinatie is de som van meerdere specifieke kenmerken.   

HPM

Citaat van: Wilfred op maart 14, 2017, 19:11:14 PM

...
Zoals eerder gemeld; had deze vogel op een andere geografische locatie gezeten dan was ie waarschijnlijk als glanskop doorgegaan, toch ? 
...

Als de soort daar normaal voorkomt is dat helemaal niet erg.
Hier gaat het om een andere situatie.

Overigens is de zang (en wat andere geluiden) zo verschillend dat je daarbij wel aan één kenmerk genoeg hebt.
Herman van der Meer