Hoofdmenu

Poa Info...

Gestart door Rien Ondersteijn, maart 12, 2017, 20:22:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Erik Simons

Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rien Ondersteijn

Citaat van: Rense Haveman op maart 23, 2017, 18:43:23 PM
Maar ja, campus-camping..... wat maakt het uit?

Ik vind Campus-gras ook nie mis....!
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op maart 23, 2017, 16:36:16 PMIk gooi nog even een andere mogelijke Nederlandse naam op het forum: zuidelijk straatgras. Verwijst naar de zuidelijke herkomst van de soort...

Citaat van: Erik Simons op maart 23, 2017, 17:11:33 PMdaar zullen ze in Antarctica met gefronste wenkbrauwen naar kijken

Hmm, het betreft een voorstel voor een Nederlandse naam en deze dient dan ook geïnterpreteerd te worden vanuit die context. In dat geval is de toevoeging zuidelijk vanuit geografisch oogpunt dus wel degelijk correct...
Met vriendelijke groet, Rob

dirder

#63
Ik zou toch eerst wat meer focussen op de determinatie dan op de naam. Hoe kan je bijvoorbeeld dat ding met zekerheid onderscheiden van dwergvormen van Straatgras, die overigens altijd goed vertegenwoordigd zijn op parkeerplaatsen met kiezel?
Voor dergelijke vormen gaat bijvoorbeeld de beschrijving in de sleutel van Stace niet op, op zijn minst wat betreft lengte/breedteverhouding van de helmknoppen (meestal zijn de helmknoppen dan ongeveer hooguit 1.5 keer langer dan breed). Lengte van de helmknoppen is dan erg variabel en vaak heb je 0.5mm etc.
Dit betekent meteen ook dat elke naam die begint met 'dwerg' een rampzalige keuze zou zijn.
Vergeet trouwens straks (lang zal het niet duren) ook eindelijk eens werk te maken van Poa angustifolia.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Datura

Zal ik dan maar het verlossende woord geven?  :angel: Ze zijn allemaal goed! Campinggras, Dwergbeemdgras, Vroeg straatgras etc. zijn allemaal prima namen waarop wel wat aan te merken valt, maar Nederlandse namen (waar ik een groot voorstander van ben) hoeven niet te voldoen aan 'conventies' of logica (maar het mag wel). Er zijn talloze voorbeelden te bedenken waarbij de naam de lading niet dekt: duizendguldenkruid (hadden ze vooraf niet kunnen bedenken dat de munteenheid wel eens kon wisselen?), Akkerkers (zelfde als Duinvogelmuur, staat veel meer buiten akkers), Bosanemoon (komt ook in vochtige graslanden voor), Amerikaans krentenboompje (zoek je vergeefs naar in de VS) etc. etc. Het enige criterium is dat het beetje handig moet zijn in gebruik (dus OK: Atlantisch-Mediterraan (-West-Andesitisch Californio-Oceanisch) Campingbeemdgras vind ik minder goed gekozen). In die zin is Schijnklimopereprijs een prima naam, dat de soort niks met Klimopereprijs te maken heeft doet daar niks van af (Schijnaarbei is niet eens hetzelfde geslacht als aardbei).
Wat er uiteindelijk in de Heukels als Nederlandse naam komt, gaan wij natuurlijk niet over, en in die zin is het leuk om over te fantaseren (en zijn ze dus allemaal goed), maar ook de Heukels-naam is niet heilig. Wie weet nou niet welke soort met Wolverlei bedoelt wordt?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rien Ondersteijn

-Wolverlei ?

Maakte ooit prachtige muziek..!
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Je hebt natuurlijk gelijk Kim. Maar je mag ook best nadenken over implicaties voor vergissingen bij doorgifte van een waarneming en dat een keuze er voor zou kunnen zorgen dat andere namen moeten worden aangepast. Dat zou ik willen vermijden. Als je iets Klein straatgras noemt komen er ook een deel waarnemingen van Straatgras die klein zijn. Of mensen gaan willekeurig kiezen; ze typen Straatgras in en krijgen twee voor hen niet herkenbare keuzes. Bijvoorbeeld omdat ze met  flora werken waar het niet in staat.

Datura

En daar heb jij natuurlijk gelijk in Rutger, maar ik denk dat de foutenmarge mee zal vallen, onafhankelijk van welke naam wordt gekozen: de gemiddelde waarnemer leert snel (en wil meestal ook snel leren), dus maakt een fout 1 of hoogstens 2 keer als ze lukraak voor een één van de twee soorten straatgras kiezen (stel dat het Vroeg straatgras o.i.d. wordt). Degene die het structureel fout blijven doen, daarvoor maakt het ook niet uit, die zijn ook in staat om willekeurig welke andere grassoort in te typen met de verwachting dat die 'wel door een admin verbeterd wordt als het fout is'.

Voor de rest moet niemand zich door mijn vorige post geremd voelen om nog meer/betere/leukere Nederlandse namen voor P. infirma te verzinnen!  :blink:
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rob Koelman

Citaat van: Datura op maart 24, 2017, 21:25:41 PMVoor de rest moet niemand zich door mijn vorige post geremd voelen om nog meer/betere/leukere Nederlandse namen voor P. infirma te verzinnen!  :blink:

Naar aanleiding van de aard van de reacties op dit topic lijkt 'discutabel straatgras' mij wel een goede naam...   ;)
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Vink wel leuk Rob ;
Brengt mij weer op 'Twijfelgras'..
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Citaat van: Datura op maart 24, 2017, 21:25:41 PM
En daar heb jij natuurlijk gelijk in Rutger, maar ik denk dat de foutenmarge mee zal vallen, onafhankelijk van welke naam wordt gekozen: de gemiddelde waarnemer leert snel (en wil meestal ook snel leren), dus maakt een fout 1 of hoogstens 2 keer als ze lukraak voor een één van de twee soorten straatgras kiezen (stel dat het Vroeg straatgras o.i.d. wordt). Degene die het structureel fout blijven doen, daarvoor maakt het ook niet uit, die zijn ook in staat om willekeurig welke andere grassoort in te typen met de verwachting dat die 'wel door een admin verbeterd wordt als het fout is'.

Voor de rest moet niemand zich door mijn vorige post geremd voelen om nog meer/betere/leukere Nederlandse namen voor P. infirma te verzinnen!  :blink:

Zo eenvoudig is het niet. Neem bijvoorbeeld Salix aurita, die overal dezelfde naam krijgt, afgeleid van de Latijnse naam. Als iemand een wilg met stipulen ziet, dan is het een Geoorde wilg, maar meestal komt dat zelfs niet in buurt.
Laat eerst maar eens blijken hoe goed dit ding te identificeren is.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rense Haveman

@Niels Eimers: Die stengelgrootte die je aangeeft in het overzicht op deze site, waar je annua, infirma en supina vergelijkt, ik heb het gevoel dat dat in cm moet, en niet in mm's???
Groet! Rense

havikskruiden!

nielseimers

Citaat van: Rense Haveman op april 28, 2017, 20:35:28 PM
ik heb het gevoel dat dat in cm moet, en niet in mm's
Klopt helemaal, goed dat je het ziet! Ik heb het aangepast, zowel in het forum topic als bij de soortbeschrijving.  :duim:

pierrevanvooren

Erik Molenaar stelde voor om Poa infirma de Nederlandse naam "Bleek beemdgras" te geven; Lijkt me nog zo gek niet...
grtjs Pierre

Rien Ondersteijn

Dat 'Bleek' vind ik goed passen bij 'Infirma' en zijn uiterlijk.
Beemdgras weer een stuk minder -vanwege zijn grote affiniteit met Straatgras.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Het wordt vroeg beemdgras zoals de Engelsen.

Rob Koelman

Citaat van: Sipke Gonggrijp op april 16, 2018, 17:28:00 PMHet wordt vroeg beemdgras zoals de Engelsen.

Ho ho! Wie heeft dit besloten? Hier worden democratische verworvenheden met voeten getreden!   :wacko:

(Overigens een zeer acceptabele naam wat mij betreft)
Met vriendelijke groet, Rob

dirder

Ondertussen al iets meer over P. infirma te zeggen door opstapeling van ervaring? Ik veronderstel dat de helmknoppen moeten opgemeten worden via een stereomicroscoop (kan me niet inbeelden dat dit met een schuifpasser doenbaar is, ook al doe je héél goed je best)?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Datura

Ik ben al een tijdje niet meer op de camping geweest, maar voor vergelijkbare situaties heb ik zoiets als dit in mijn tas zitten: https://www.euromex.com/nl/producten/producten/loepen-en-meetmicroscopen/meetloepen-en-meetmicroscopen/ (sorry voor de reclam, ik heb geen aandelen :))
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

lukasverboom

Citaat van: Datura op april 13, 2021, 11:43:01 AM
Ik ben al een tijdje niet meer op de camping geweest, maar voor vergelijkbare situaties heb ik zoiets als dit in mijn tas zitten: https://www.euromex.com/nl/producten/producten/loepen-en-meetmicroscopen/meetloepen-en-meetmicroscopen/ (sorry voor de reclam, ik heb geen aandelen :))

Interessant, dat ken ik niet! Kun je daar met een telefoon een foto doorheen maken?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Datura

Net even met een herbarium ex van P. nanum gedaan, zie hier: https://waarneming.nl/photos/34393949/. Ik heb hem al een tijdje dus misschien verschilt mijn loipe wel wat van het exemplaar waar ik naar gelinkt heb (maar mijne is dus wel van Euromex)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

lukasverboom

Hmm, interessant, dat moet ik hebben. dankjewel!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Datura

Je moet de loep wel plat op het object zetten om het te kunnen meten (als hij er boven hangt vervormt de afstand). Ik heb de 10 keer vergroting.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

dirder

Eens aan de slag gegaan met een schuifpasser en een loupe (materiaal gewoon bovenop de schuifpasser gelegd, daar had ik nog niet aan gedacht...). Bij de eerste de beste pol Straatgras uit de tuin zijn de helmhokken duidelijk kleiner dan een halve millimeter. Ik ga daar geen tijd meer in steken.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Vandaag eens een bekende plek bezocht. Dat waren daar wel erg kleine plantjes. En al bijna afgestorven. Dat vroeg afsterven leek me dan een goed secundair kenmerk, maar achteraf ook hetzelfde fenomeen gezien bij Straatgras in gelijksoortige omstandigheden. Is het nooit rood aanlopen van de lemma's een kenmerk?
Groeten, Dirk Derdeyn.