Hoofdmenu

Poa Info...

Gestart door Rien Ondersteijn, maart 12, 2017, 20:22:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn

We kunnen d'r moeilijk 'Boulevardgras' noemen..
Tóch maar tenger Straatgras/Beemdgras? [ ± lett,vertaling].
Groene groe[n]tjes.Rien.

M.V.S

Groetjes, Marc

Rob Koelman

Citaat van: Grada Menting op maart 18, 2017, 08:04:34 AM
Dan ben ik meer voor Klein straatgras.

Eens met klein straatgras als voorstel voor Nederlandse naam.

Alternatief voorstel: langarig straatgras.
Met vriendelijke groet, Rob

RutgerB

Die Nederlandse naam lijkt me niet echt nodig, maar als ik erover moet nadenken is het niet slim om het Klein straatgras te noemen. Dan moet Straatgras mogelijk een andere naam krijgen; Gewoon straatgras. Het suggereert ook een ondersoort van Poa annua en dat is het niet. Dwergbeemdgras , Klein beemdgras, Tenger beemdgras en zelfs Campingbeemdgras zijn wat mij betreft betere voorstellen.  Ik zou wachten totdat uit de praktijk blijkt wat het meest gebruikt wordt door floristen. Ik vermoed dat cowboyvoorstel van Erik..

Rense Haveman

Citaat van: Willemien Troelstra op maart 17, 2017, 21:52:01 PM
Citaat van: Rense Haveman op maart 17, 2017, 15:16:12 PM
Vroeg straatgras lijkt me beter dan 'weidegras', want het is een typische tredplant en geen graslandsoort.
Vroeg straatgras is volgens mij geen logische naam want Straatgras bloeit het jaar rond, Of wordt dat dan Vroeger straatgras? :-)
;D

Maar de vraag is toch wat het nú is, niet wat het vroeger was?
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Dwergbeemd vind ik mooi, Rutger!

Gisteren op de camping bij Homoet wezen kijk, en daar niet gevonden.
Groet! Rense

havikskruiden!

gertjanvannoord

saai...

campinggras vind ik veel aardiger!
Gertjan van Noord

Grada Menting

Citaat van: Rense Haveman op maart 19, 2017, 14:48:40 PM
Gisteren op de camping bij Homoet wezen kijk, en daar niet gevonden.

Houd moed!

ejslootweg

Camping in wolfheze ook (nog) niet.

Erik
groeten, Erik

Grada Menting

Probeer camping in Oosterbeek aan de Rijn. De meeste kans, is mijn ervaring, waar het grondzeil heeft gelegen.

Rien Ondersteijn

En dan zonnig-redelijk droog en op schrale grond[zand] zegt mijn gevoel.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Rien Ondersteyn op maart 20, 2017, 22:28:01 PM
En dan zonnig-redelijk droog en op schrale grond[zand] zegt mijn gevoel.
Dat hoeft helemaal niet. Elke grondsoort is geschikt mits die maar deels kaal is en/of er enigszins concurrentie ontbreekt.

Rense Haveman

Citaat van: gertjanvannoord op maart 19, 2017, 20:43:59 PM
saai...

campinggras vind ik veel aardiger!

Maar is op den duur, en waarschijnlijk veel eerder dan je denkt, een onzinnaam!
Groet! Rense

havikskruiden!

Rob Koelman

#43
Citaat van: Rutger Barendse op maart 19, 2017, 11:06:53 AM... als ik erover moet nadenken is het niet slim om het Klein straatgras te noemen. Dan moet Straatgras mogelijk een andere naam krijgen; Gewoon straatgras. Het suggereert ook een ondersoort van Poa annua en dat is het niet. Dwergbeemdgras , Klein beemdgras, Tenger beemdgras en zelfs Campingbeemdgras zijn wat mij betreft betere voorstellen. ...

Poa infirma lijkt zeer sterk op P. annua. Het is vanuit die positie logisch dat er in de toekomstige Nederlandse naam van Poa infirma ook de term straatgras voorkomt. Dat het 'oorspronkelijke' straatgras (P. annua) dan ter onderscheid een voorvoegsel - bijvoorbeeld 'gewoon' - zou moeten krijgen lijkt mij geen probleem.
Met vriendelijke groet, Rob

RutgerB

#44
Mij wel. Het genus is beemdgras en niet straatgras. Het is geen ondersoort dus val je logischerwijs terug op beemdgras. Of je vergeet beemdgras en straatgras en noemt het zoiets als Tentjesgras. Nog altijd beter verdedigbaar (als goede volksnaam) dan de naam straatgras erin te verwerken. Een naam als Schijnklimopereprijs is volgens mij ook een vergissing; het is geen ondersoort van Klimopereprijs, maar een aparte soort. Het bekt niet lekker en werkt vergissingen in de hand.

WimV

Geheel eens met Rutger.

Groetjes,
Wim


Rob Koelman

Citaat van: Rutger Barendse op maart 22, 2017, 11:27:47 AMMij wel. Het genus is beemdgras en niet straatgras. Het is geen ondersoort dus val je logischerwijs terug op beemdgras. Of je vergeet beemdgras en straatgras en noemt het zoiets als Tentjesgras. Nog altijd beter verdedigbaar (als goede volksnaam) dan de naam straatgras erin te verwerken. Een naam als Schijnklimopereprijs is volgens mij ook een vergissing; het is geen ondersoort van Klimopereprijs, maar een aparte soort. Het bekt niet lekker en werkt vergissingen in de hand.

ik ga niet mee met de stelling dat een voorvoegsel bij een plantennaam automatisch wijst op een ondersoort.

Bijvoorbeeld plat beemdgras en ruw beemdgras zijn geen ondersoorten van 'beemdgras', maar twee goede soorten (Poa compressa en P. trivialis).

In die context zie ik geen probleem om 'gewoon' straatgras en 'een ander' straatgras te hebben als namenset.
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Als je overigens de Nederlandse naamgeving van Poa-soorten echt zuiver zou willen hebben, dan zou je in alle namen het woord 'beemdgras' moeten hebben.

Straatgras zou dan straatbeemdgras moeten worden en schaduwgras zou schaduwbeemdgras moeten worden...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Ik begrijp jullie beider standpunten :
Er is wat voor te zeggen om Poa infirma straks 'puntje puntje-beemdgras' te benoemen,maar van de andere kant zit deze soort zó dicht tegen Poa annua aan dat het me logisch lijkt dat het 'puntje puntje straatgras' genoemd gaat worden.
Zou men voor t eerste kiezen,dan zouden we strikt genomen Straatgras óok moeten veranderen...
Groene groe[n]tjes.Rien.

WimV

Afgezien van alles hierboven. Het gaat zeker niet iets met Straatgras worden. Krijg je namelijk het zelfde gedonder als met Duinvogelmuur...

Groetjes,
Wim

Grada Menting

Dwergbeemdgras is het beste.

Nu we toch hier zijn.
Waar komt de naam Varkensgras vandaan?
Het is geen gras en lijkt niet op een varken.

Willemien Troelstra

Het groeit in de varkenswei?
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

En hoe zit dat met Dove-netel ??
Groene groe[n]tjes.Rien.

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

Rense Haveman

Ik vind het niet gek om bij dergelijk nauw verwante soorten die verwantschap tot uitdrukking te laten komen in de nederlandse naam. dat helpt namelijk ook de florist.... Bovendien: genera zijn wel het meest betwiste niveau in de taxonomie, in de zin van hun omgrenzing. Maar goed, ik ga er niet over, vind Nederlandse namen een overbodige ballast, en zal me dan ook niet verder met de discussie bemoeien.

Behalve dan: campinggras is net zo onzinnig als duinvogelmuur, die gewoon bleek vogelmuur had moeten heten. Als Wim daar op duidt, dan ga ik met hem mee. En anders ook wel. Alleen niet hierin...:p
Groet! Rense

havikskruiden!

Erik Simons

Ik las trouwens laatst een artikel waarin werd betoogd dat supina en infirma de oudersoorten zouden kunnen zijn van annua. Klinkt een beetje als het veronica sublobata-triloba-hederifolia verhaal. Staat voor wat mij betreft nog steeds los van de vraag welke Nederlandse naam je eraan geeft
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

M.V.S

"Moeilijk straatbeemdgras" dan maar?  :rolleye:
Groetjes, Marc

Rob Koelman

Ik gooi nog even een andere mogelijke Nederlandse naam op het forum: zuidelijk straatgras. Verwijst naar de zuidelijke herkomst van de soort...
Met vriendelijke groet, Rob

Erik Simons

daar zullen ze in Antarctica met gefronste wenkbrauwen naar kijken

liever: Atlantisch-Mediterraan (-West-Andesitisch Californio-Oceanisch) Campingbeemdgras
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rense Haveman

Citaat van: Erik Simons op maart 23, 2017, 17:11:33 PM
daar zullen ze in Antarctica met gefronste wenkbrauwen naar kijken

liever: Atlantisch-Mediterraan (-West-Andesitisch Californio-Oceanisch) Campingbeemdgras

Deze! Hoewel ik denk ik vandaag de eerste niet-campingvondst heb op de Campus in Wageningen. Maar ja, campus-camping..... wat maakt het uit?
Groet! Rense

havikskruiden!