Hoofdmenu

Poa Info...

Gestart door Rien Ondersteijn, maart 12, 2017, 20:22:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/135352586
Beemdgras spec. - Poa spec. gezien op 2017-03-12 Sint-Oedenrode
Foto's:












Toelichting:
Op camping.Plant erg gedrongen-licht van kleur-blad fors.Kandidaat voor Poa Infirma?
bij voorbaat dank Rien Ondersteyn.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Materiaal verzameld? ;D
De helmknoppen opmeten is het enige betrouwbare kenmerk. Graag goede foto's, dank!
Groet, Sipke.

Sipke Gonggrijp

Overigens lijken me de onderste foto's op basis van habitus ok!

Rien Ondersteijn

Bedankt Sipke:

Had er eentje op een paaltje gelegd,maar laten liggen door een plotselinge ontmoeting.....
Zal binnenkort teruggaan voor de helmknoppen [meeste waren nog niet direct zichtbaar].
Die zijn trouwens kleiner dan van 'annua' niet?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Yep. Tot 0.5 mm max. bij P. Infirma. Bij P. Annua vanaf 0.6 mm tot 1mm.

Rien Ondersteijn

Hahaha....[Sorry]

Over t algemeen ben ik wel van t fijne werk,maar zó'n schuifmaat heb ik niet....
[we gaan overigens ons best doen!].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Met een loep en een camera kom je een heel eind. :duim:

Rob Koelman

Pff, geen wonder dat iedereen dit soortje gewoon voorbij loopt...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Citaat van: Rob Koelman op maart 13, 2017, 10:16:20 AM
Pff, geen wonder dat iedereen dit soortje gewoon voorbij loopt...  ;)

Je moet er ook echt voor door de knieën...!
Groene groe[n]tjes.Rien.

Grada Menting

Zo bekijken we het Straatgras ook weer eens van een andere kant.


Rien Ondersteijn

Leuk gedaan Grada [maar nou weet ik 'nóg niks' : is de 'streepjescode' éen of halve mm?].

Heb je trouwens een nieuwe camera ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Grada Menting

streepjes = 1 mm maat
Deze is bijna 1 mm en dus Straatgras.

Dit met telefoon gemaakt door microscoop. Is een heel gepiel.

Hannie Luijten

Citaat van: Grada Menting op maart 13, 2017, 18:49:51 PM
streepjes = 1 mm maat
Deze is bijna 1 mm en dus Straatgras.

Dit met telefoon gemaakt door microscoop. Is een heel gepiel.


En als ik het goed heb begrepen van Sipke zijn die van P. infirma dus maar half zo groot.
Groet, Hannie

Sipke Gonggrijp


Citaat van: Hannie Luijten op maart 13, 2017, 20:14:40 PM
Citaat van: Grada Menting op maart 13, 2017, 18:49:51 PM
streepjes = 1 mm maat
Deze is bijna 1 mm en dus Straatgras.

Dit met telefoon gemaakt door microscoop. Is een heel gepiel.


En als ik het goed heb begrepen van Sipke zijn die van P. infirma dus maar half zo groot.
Vaak nog minder dan de helft zo groot.

Erik Simons

als ik naar de foto's op waarnemingen.be kijk en de door Rutger (terecht) goedgekeurde waarneming van Pierre van Vooren in Cadzand, valt mij op dat de bloeiwijze toch wel heel anders is dan bij annua. Bijna een beetje Lolium-achtig, omdat de vertakkingen van de bloeiwijze echt vrijwel volledig tegen de as aanliggen

zie ook op telabotanica: http://www.tela-botanica.org/bdtfx-nn-50545-illustrations

Dit doet mij nu sterk twijfelen aan vrijwel alle met foto's gedocumenteerde waarnemingen op waarneming.nl, daar zie ik toch meer Poa annua in een jong stadium of in dwergvorm in.

De vraag is dan ook: kun je met alleen de grootte van de helmknoppen de soorten voldoende onderscheiden?

Materiaal verzamelen, vooral bij populaties aan de kust, lijkt me echt noodzakelijk; het zou mooi zijn als een Zeeuw  ;) eens naar Cadzand zou gaan en dan herbariummateriaal en daaraan gekoppeld vers materiaal voor kerngewicht meting wil verzamelen
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

nick

de belgische en cadzand-foto's zijn (vrijwel?) allemaal uit mei, 2 maanden later dus. verder vind ik de niet-bloeiwijze-verschillen niet zo alarmerend, sterker nog, ik zie best goede overeenkomsten. dus als je de 'nieuwe' gevallen even de tijd geeft om wat verder uit te groeien, kan het wellicht allemaal toch wel blijken te kloppen, denk ik
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Sipke Gonggrijp

Ik ben 100% overtuigd. 1. van mijn eigen waarnemingen en 2. de meeste ook van anderen.
Het is niet alleen op basis van de helmknoppen, die overigens niet alleen veel kleiner zijn maar ook anders van vorm. Eenmaal een beeld zijn de planten meestal makkelijk te herkennen, zeker als ze tussen Poa annua staan. Ze ogen naast meestal grootte ook veel frisser groen. De bladeren zijn ook kleiner, meer bootvormig. De aren zijn meer gedrongen, de kelkkafjes zijn kleiner. De aren gaan bij verdere groei ook meer recht opstaan en hebben nooit teruggeslagen zijtakken. Ik heb thuis een reeks potten binnen staan en kijk er dagelijks met veel plezier naar. Komend weekend stuur ik materiaal naar Ben Zonneveld, dan verkrijgen we nog meer zekerheid. Is het hem niet, eet ik mijn flora op!
Groet, Sipke.

Erik Simons

ah, dat is goed om te weten, de zijtakken gaan dus pas in de loop van de bloei echt tegen de hoofdas aanliggen

goed om deze argumenten te horen, ik zocht eigenlijk gewoon naar heldere kenmerken om dat ding in dit stadium te kunnen onderscheiden/herkennen/goedkeuren

ik denk trouwens dat kerngewichtmeting geen zekerheid geeft, het is een leuk aanvullend kenmerk, eventuele aanvullende zekerheid zou je eerder kunnen krijgen met een barcodingproject
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rien Ondersteijn

Citaat van: Sipke Gonggrijp op maart 15, 2017, 17:03:30 PM
Ik ben 100% overtuigd. 1. van mijn eigen waarnemingen en 2. de meeste ook van anderen.
Is het hem niet, eet ik mijn flora op!
Groet, Sipke.

Nou Sipke :ik hoop alleen al voor jouw eetlust .dat ie t 'm wél is....!

Hij is onlangs 'gedoopt' tot 'Campingbeemdgras'...[dus op andere plekken 'niet te vinden' ]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Dat laatste durf ik te betwijfelen, Rien. Iets dat al zo ingeburgerd is moet ook buiten de campings te vinden zijn.
Ik vind vroeg weidegras wel een mooie naam, ontleent aan het Engels.
Groet, Sipke.

Rien Ondersteijn

Vroeg Weidegras vind ik ook mooier/beter.   

[ De letterlijke vertaling 'Zwak/ziek beemdgras' lijkt me ietsje minder ...]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rense Haveman

Vroeg straatgras lijkt me beter dan 'weidegras', want het is een typische tredplant en geen graslandsoort.

Sell & Murrell geven inderdaad twee opvallende verschillen: de lengte (en lengte-breedteverhouding) van de antheren en de stand van de bloeiwijze MET NAME IN DE VRUCHTTIJD. Nooit afhangende takken, en juist in de vruchttijd aanliggende takken. Daarnaast beduidend kleiner (bladeren bijvoorbeeld niet zo lang!) en zo nog wat meer.
Groet! Rense

havikskruiden!

Rob Koelman

#22
Citaat van: nielseimers op maart 17, 2017, 10:43:37 AM
Poa annua, Poa infirma & Poa supina:
Poa infirma is inheems in Europa, maar wordt voorlopig nog niet als inheems gezien in België en Nederland. De soort wordt sinds 2016 waargenomen in Nederland en België en wordt op steeds meer lokaties gevonden, vooral op campings. Of de soort hier als adventief uit Zuid(west)-Europa is terecht gekomen via caravans en tenten, of juist van nature inheems is in Nederland en België, is onduidelijk. Hoe dan ook zal de soort in het verleden over het hoofd zijn gezien. De standplaatsen van caravans verkeren in een zichzelf constant resettend pioniersstadium, waarop de soort lijkt te gedijen. Poa infirma lijkt sterk op Straatgras (Poa annua), maar is (vooral in het voorjaar) herkenbaar een de bleekgroene kleur, de sterker gedrongen bloeiwijze (zonder terugstaande vertakkingen), de kleinere lemma's en vooral de kleinere helmknoppen. In onderstaande tabel wordt weergeven hoe de soort te onderscheiden is van Poa annua, maar ook van Poa supina. Deze laatste soort schijnt gebruikt te worden voor tuinzoden. In Nederland en België is deze soort nog niet bekend.























Poa annuaPoa infirmaPoa supina
LevensvormEenjarigEenjarigTweejarig
WortelsZonder onder/bovengrondse worteluitlopersZonder onder/bovengrondse worteluitlopersMet bovengrondse worteluitlopers
BloeiwijzeDichtbloemig, 1-7(-10) cm, 1,2-1,6 keer zo lang als breedDichtbloemig, 1-6 cm, 1,5-3 keer zo lang als breedLosbloemig, 2,5-5 cm, 1-2 keer zo lang als breed
VertakkingenAfstaand tot teruggebogen later in de bloeiAltijd rechtop aanliggend tegen de hoofdasAfstaand tot teruggebogen later in de bloei
Stengel2-20(-45) cm, opstijgend tot rechtopstaand2-15 cm, opstijgend tot rechtopstaand8-12(-20) cm, liggend
Tongetje0,5-3(-5) mm0,5-3 mm0,6-1 mm
BladtopLicht bootvormigSterk bootvormigSterk bootvormig
Lemma2,5-4 mm2-2,5 mm1,7-4 mm
Helmknoppen0,6-1,1 mm0,1-0,6 mm(1.25)-1,5-2,5 mm
PloïdieTetraploïd (2n=28)Diploïd (2n=14)Diploïd (2n=14)

Referenties:
Tekst: Niels Eimers (2017) met aanvullingen van Erik Simons & Rutger Barendse.
Met vriendelijke groet, Rob

rapunzel

Stace is wat minder stellig over de hoek van de aartjesstelen bij P. infirma:
Panicle-branches usually erect to suberect at fruiting
en Cope & Gray spreken in Grasses of the British Isles over:
Panicle branches erecto-patent at maturity.
Dat is toch wat ruimer geformuleerd dan wat in de tabel van Niels staat

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

Ik heb vandaag ook weer talloze exemplaren bekeken, want het is best een lastig onderscheid. Bij de beginnende bloeiwijzes is de bloeiaar echt compact, maar later gaan de vertakkingen toch onder een hoek van 45 graden staan. Echter nooit rechtafstaand (90 graden) of teruggebogen, wat Straatgras wel doet. Ik zal de tekst in de tabel aanpassen.

Grada Menting

Wat mij de laatste dagen opvalt is dat bovenin de bloeiwijze alleen nog de kelkblaadjes overblijven.

zie foto:


Sipke Gonggrijp

Meet die kelkkafjes maar eens op?! Je zult zien dat ze ook gemiddeld echt kleiner zijn dan bij Poa annua. :angel:

Willemien Troelstra

Citaat van: Rense Haveman op maart 17, 2017, 15:16:12 PM
Vroeg straatgras lijkt me beter dan 'weidegras', want het is een typische tredplant en geen graslandsoort.
Vroeg straatgras is volgens mij geen logische naam want Straatgras bloeit het jaar rond, Of wordt dat dan Vroeger straatgras? :-)
groet, Willemien Troelstra

nielseimers

Gedrongen straatgras dan?

Grada Menting

Dan ben ik meer voor Klein straatgras.