Hoofdmenu

welke LHB

Gestart door javanerkelens, oktober 22, 2007, 21:49:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Ik heb deze LHB gefotografeerd, maar het Halsschild ziet er wat vreemd uit.
Tevens zie je op de tweede foto onder aan het dekschild beharing en loopt volgens mij de rand wat op .....en er zit een vreemde bobbel achteraan op het dekschild.
Misschien een miskloon........??
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

Date Lutterop

Veelkleurig...............

Groet,

Date


javanerkelens

Adalia decempunctata..............als ik het goed begrijp !?  :whistle:


Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Date Lutterop

#4
Nee, Veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje Harmonia axyridis. Witte zijden van halsschild en "deukje" achter op dekschilden zijn doorslaggevend. Verder erg variabel.

Groet,

Date


Arp

#5
CiteerVeelkleurig...............
....... Aziatisch Lieveheersbeestje (Harmonia axyridis)

Alleen het halsschild is wat zottig: Of aangekoekte zooi, of schade durf ik niet te zeggen.

De deuk achterop is gebruikelijk - zit er niet altijd (even duidelijk), maar wel vaak.

Verwisseling met Ada.dec. ligt vanaf foto redelijk voor de hand, maar VAL is echt veel groter (en boller en glimmender) - in het veld niet te verwarren.  B)

P.S. D@mn - ik schrijf te langzaam  :gap:
@Date: Die deuk heeft Ada.dec. dus juist ook  ;)  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Ahaaaaaaa.....was deze nog nooit tegen gekomen , maar nu weet ik waar ik op moet letten, daar zijn dus inderdaad heel veel kleurvariaties in mogelijk.
Alleen wel vreemd dat in het boekje van de KNNV over LHB's geen vermelding wordt gegeven van de Harmonia axyridis, want ik kon hem daarin dus al niet vinden.
Dan zet ik er zelf wel een vermelding in, dan kan ik mij daarin de volgende keer niet meer vergissen........toch raar....!?

Bedankt Joke  :duim:  :duim:  
Groet,
Joke (van Erkelens)

Date Lutterop

Citeer@Date: Die deuk heeft Ada.dec. dus juist ook wink.gif

Weet ik. Ik bedoelde te zeggen dat de combinatie van beide kenmerken uitsluitend was. Maar dat kwam er inderdaad niet helemaal uit.  

Groet,

Date


javanerkelens

#8

@Date: Die deuk heeft Ada.dec. dus juist ook




Uhhh.....wat zeg je nou Arp....zijn er nu weer twee met een deuk of lees ik dat nou verkeerd.
Raak ik weer in de war   :twisted:
Groet,
Joke (van Erkelens)

Date Lutterop

Voor de duidelijkheid: er zijn inderdaad 2 met een deuk. Maar alleen Harmonia axyridis heeft geheel witte zijranden van het halsschild. Is een LHB dat nog maar een paar jaar in Nederland voorkomt, vandaar dattie waarschijnlijk in je boek ontbreekt.

Groet,

Date


thijsdegraaf

#10
Als je naar http://www.stippen.nl/index.php  gaat van Kees van der Krieke. (ook bekend van waarneming.nl),  krijg je genoeg informatie. Op die site staat ook een artikel van  Antoon Loomans, Entomologie - Plantenziektenkundige Dienst, Wageningen  http://www.stippen.nl/artikelen.php?art=HAXART) Dat gaat alleen over het veelkleurig A. LHB. Je kunt het beestje daar ook opgeven voor zijn onderzoek. Maar volgens mij moet hij nu wel genoeg hebben, want je komt ze overal tegen.

Groeten,
Thijs. B)

javanerkelens

We lopen een beetje raar achter mekaar aan met de berichten, maar ik heb het inmiddels begrepen !!!!
Zal er eens op letten (althans, zal wel volgend jaar worden).
En in het boekje zag ik bij de Ada.dec. een vermelding staan van een richeltje en dat intepreteerde ik effe anders, maar nu dus niet meer !

Nou........weer veel geleerd in een korte tijd.......mooi!!
Bedankt allebei  :wub:

Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Thijs.....ook bedankt ! :duim:
Ik was inmiddels ook al op de site geweest, haha

En inderdaad dacht ik ook al......ik zal hem maar niet opsturen, want hij zal er inderdaad inmiddels wel in omkomen !  :lol:

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

CiteerMaar alleen Harmonia axyridis heeft geheel witte zijranden van het halsschild.
Sorry Date, ik snap niet goed wat je precies bedoelt geloof ik ... in mijn belevingswereld heeft Ada.dec. dat eigenlijk ook meestal - zeker bij de met deze vergelijkbare "oranje-met-zwarte-stippen-versies"???

Bijgaand een plaatje van Floris Grotenhuis uit de verzameling van wrn.nl (waarneming hier)

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Date Lutterop

Helemaal gelijk Arp! Komt er van als je je aandacht er niet bij hebt (dat slaat dus op mij!). Was gisteravond ook te veel met andere dingen bezig, vandaar een niet geheel sluitend verhaal van mijn kant.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat Adalia decempunctata ook witte halsschildzijden heeft. Dus ik had nog even moeten toevoegen dat er tussen beide soorten een verschil in halsschildtekening bestaat.  

Groet,

Date


Arp

Jammer ... ik hoopte even dat er iets makkelijks/duidelijks was dat ik tot nu toe gemist had  ;)  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

#16
CiteerAls je naar ... Op die site staat ook een artikel van  Antoon Loomans, Entomologie - Plantenziektenkundige Dienst, Wageningen  http://www.stippen.nl/artikelen.php?art=HAXART Dat gaat alleen over het veelkleurig A. LHB. Je kunt het beestje daar ook opgeven voor zijn onderzoek. Maar volgens mij moet hij nu wel genoeg hebben, want je komt ze overal tegen.

Groeten,
Thijs. B)
Antoon Loomans gaat nog steeds door met het verzamelen van gegevens.
We krijgen dagelijks meldingen binnen van enorme aantallen.
Omdat Antoon er al bij was toen de eerste exemplaren gevonden werden, krijgt hij zo een heel compleet beeld van de verspreiding van deze soort.

Wel op blijven geven dus! (mag ook via waarneming.nl want daar kijkt Antoon ook)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

thijsdegraaf

#17
Dag Kees,
Ik miste je al in al de vragen over het veelkl. A. LHB. Ik vroeg me inderdaad af, of het nog nodig was. Ik had met Antoon afgesproken om geen waarnemingen meer uit de tuin op te sturen, (want dan kreeg hij elke dag een mailtje) behalve als het een aparte kleur was.
De laatste keer dat ik wat naar hem gestuurd had was een waarneming op 2 september in Groningen. Want dat is heel wat noordelijker dan Noord-Holland. Vorige week was ik er weer op bezoek, en nu zaten de struiken vol met kevers, larven en poppen. Ik zal de waarneming nog even doorsturen. Ik begrijp niet, dat ik  begin dit jaar zo'n moeite had met het herkennen.
Vandaag zag ik trouwens geen lieveheersbeestje rondlopen. Misschien krijgen ze het nu toch koud.
Aanvulling half 6: Ik zag er nog één.
Groeten,
Thijs