Informatie ssp Heggenmus?

Gestart door Rmn, november 27, 2023, 11:54:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rmn

Ik probeerde heggenmussen die ik heb waargenomen in verschillende landen te vergelijken nav een vogelboek, om te zien wat de verschillen zijn. Er wordt gesproken over zeven of acht ssp, maar ik kan nergens een beschrijving vinden van de verschillen of hoe je de ene van de andere kunt onderscheiden. Gaat dit uitsluitend op locatie, maar niet op uiterlijk?

In een boek dat ik heb opengeslagen, staan drie of vier afbeeldingen met de ssp naam erbij. Dan lijkt het verschil duidelijk, maar als ik de heggenmus hier in de tuin vergelijk, dan ziet die er anders uit dan de afbeelding van de ssp die hier volgens het boek voor zou moeten komen en lijkt die, voor mij, meer op ssp Hebridium die bij Ierland wordt geplaatst (niet zeggende dat het niet de normale ssp is, ben juist op zoek naar informatie over de verschillende ssp om evt kenmerken te leren herkennen). Ik heb bij meer foto's die ik bij waarnemingen van de Heggenmus zie het idee dat het niet de standaard ssp voor noord/centraal Europa betreft zoals afgebeeld in het boek.

Weet iemand of hier ergens meer specifieke informatie over te vinden is? Of is het kleed zo variƫrend dat ze eigenlijk niet te onderscheiden zijn op kleed, maar alleen op locatie?

frankneijts

Het Handbook of the Birds of the Western Palearctic (dl 5, pp 559-560, hoofdstukje Geographical variation) zegt over die 'geographical variation':
"Rather complex, involves general colour, wing formula and (scarcely) size. Colour variation within all populations large, mainly due to differences in age, sex, bleaching and abrasion; races often separable only in direct comparison between series of birds of same sex and with similar stage of plumage wear." Daaraan zou ik toevoegen: geluid.
Dus is het onderscheiden van n enkel exemplaar in t veld in de meeste gevallen erg lastig zo niet onmogelijk: ik zou proberen van zoveel mogelijk individuele vogels foto's en geluidsopnames te maken.
Inmiddels worden de residente vogels in Zuid-Frankrijk en Spanje tot een aparte soort gerekend nu deze plaatselijke ssp mabbotti soortstatus heeft gekregen (of krijgt?). Maar let op daar omdat hier ook Heggenmussen uit Noord- en West-Europa (ssp. modularis) kunnen doortrekken.
Goeie foto's van individuen van diverse ondersoorten die de verschillen met nominaat redelijk tot goed laten zien, kun je vinden in Handbook of Western Palearctic Birds (niet hetzelfde als hierboven genoemd!) en Handboek Europese Vogels.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rmn

Bedankt voor de uitgebreide toelichting en de tips voor de twee naslagwerken!