Hoofdmenu

3 zwammen

Gestart door knabenkraut, november 28, 2005, 21:19:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Hoi allemaal,

Vorige week een aantal paddestoelen gevonden waar ik niet zeker van ben.
De eerste heeft wel veel weg van een valse hanekam maar door de steel twijfel ik.
De tweede lijkt qua steel wel weer op de valse hanekam te zien bij de paddo's op de achtergrond, maar de kleur was erg oranje. Hierbij heb ik ook twijfels.
Beide soorten zijn gevonden op een kaal stuk (Afgebrande?) heide.  
groetjes,
Dini

knabenkraut

De felgekleurde paddo
groetjes,
Dini

knabenkraut

iets verder tussen het heideveld vond ik deze bleke paddestoeltjes met een diameter van ongeveer 5 cm.
groetjes,
Dini

knabenkraut

en een houtzwam die groeide op een dode omgevallen boomstam waar ook echte judasoren op groeiden.
Misschien dat de onderkant uitkomst biedt.
groetjes,
Dini

knabenkraut

de onderkant
groetjes,
Dini

Arno van Stipdonk

Hallo Dini,

Ik gooi vast een balletje op, maar misschien zijn ze allemaal wel fout. :)
Foto 1 vind ik lastig te zeggen, lijkt mij de valse hanekam, maar ik twijfel.
Foto 2 Valse Hanekam
Foto 3 Ben ik ook benieuwd naar
Foto 4 Doolhofzwam


han.endt

1 en 2 zijn in ieder geval Valse Hanenkammen.

han.endt

De derde zijn denk ik Vaalroze Trechterzwammetjes, Clitocybe diatreta. Stonden er dennen in de buurt?

han.endt

Tot slot. Bij de 'Doolhofzwam' denk ik aan de Sparrenplaatjeshoutzwam, Gloeophyllum abietinum.

knabenkraut

Dan heb ik in ieder geval zekerheid wat betreft de hanekammen.

De doolhofzwam daar heb ik zelf ook aan gedacht maar tot nu toe heb ik ze alleen gezien in een vrij lichte vorm die ook een stuk groter waren.
Deze zwammetjes op de foto waren hooguit 7 cm, maar het zou natuurlijk kunnen want ik zie ze op waarneming ook wel wat donkerder.
Ik wacht nog even af, wie weet komt er nog iemand met een suggestie .

Arno en Han bedankt alvast voor jullie reakties.

Ps mochten jullie fouten bij mijn waarningen zien trek dan aub aan de bel.
Ik verander ze gelijk want ik wil ze er zelf wel graag goed op hebben staan.
Ik ben er eigenlijk steeds van uitgeggaan dat geen bericht goed bericht was :D  
groetjes,
Dini

knabenkraut

CiteerDe derde zijn denk ik Vaalroze Trechterzwammetjes, Clitocybe diatreta. Stonden er dennen in de buurt?
Ja op een afstand van 7 meter
groetjes,
Dini

han.endt

Ik denk wel dat het ze zijn, maar wacht inderdaad bv. John zijn mening even af. Sparrenplaatjeshoutzwam is denk ik ook wel goed.

knabenkraut

Zou geweldig zijn, bedankt Han.
groetjes,
Dini

fungi_nl

Ik zat eerder te denken aan fopelfenbankjes.

knabenkraut

Met de gegevens dat er ook Judasoren en een bruine trilwam op de boomstam groeide denk ik dat het een loofboom was en valt dus de sparrenplaatjeshoutzwam af omdat die toch op naaldhout groeit.
Dus ik denk dat John in deze gelijk heeft, maar ik wil jullie beiden bedanken voor de inbreng.
groetjes,
Dini