Zijn dit Aziatische Veelkl. Lieveheresbeestjes

Gestart door Mark van Veen, oktober 22, 2007, 09:29:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mark van Veen

Van een collega kreeg ik bijgaande vraag (zie het PDF bestand met tekeningen). Ik moet onmiddelijk denken aan het Aziatisch Veelkleurig Lieveheersbeestje, maar het verbaast me dat de auteur geen lichte exemplaren vindt. Het zijn alleen donkere, wat ik niet gewend ben bij deze soort. Wat denken jullie??
groet,

Mark van Veen

Arp

#1
Lijkt het je niet aannemelijk dat de "succinea's" wel op de één of andere manier in zijn "belevingswereld" passen - dat hij die dus achter in zijn hoofd onder de "bekende" soorten heeft geschaard (er zijn er zoveel rood/oranje met zwarte stippen) en ze dus domweg niet heeft vermeld?

Andere optie - een aparte populatie waar het genetisch materiaal van succinea niet aanwezig zou zijn kun je uitsluiten vanwege de getekende exemplaren die deels mengvormen van spectabilis of conspicua met succinea zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Imperator

#2
Ik kan de PDF bijlage van Mark niet lezen, zie nl enkel computertaal. Ligt dat aan instellingen op mn computer? zoja, hoe verander ik dat dan?

PDF's die ik via email als bijlage binnenkrijg kan ik wel lezen. Er is vast wel een techneut in de groep die weet wat ik moet doen.

He raar, want deze PDF in een ander forum kan ik gewoon openen en lezen:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=38472
vriendelijke groet,

Trees

Tim Faasen

#3
CiteerLijkt het je niet aannemelijk dat de "succinea's" wel op de één of andere manier in zijn "belevingswereld" passen - dat hij die dus achter in zijn hoofd onder de "bekende" soorten heeft geschaard (er zijn er zoveel rood/oranje met zwarte stippen) en ze dus domweg niet heeft vermeld?

Andere optie - een aparte populatie waar het genetisch materiaal van succinea niet aanwezig zou zijn kun je uitsluiten vanwege de getekende exemplaren die deels mengvormen van spectabilis of conspicua met succinea zijn.
Staaltje waarnemerspsychologie lijkt mij hier ook veruit de beste verklaring: de waarnemer denkt (al dan niet terecht) de lichte vormen wel te kennen en maakt dus alleen melding van 'onbekende donkere kevers'.
grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Mark van Veen

Met dat waarnemerseffect kunnen jullie wel eens heel erg gelijk hebben. Zelf vind ik de lichtgekleurde Aziaten er anders uitzien dan onze inheemse Lieveheersbeestjes (groter en glimmender). Maar het is heel goed mogelijk dat iemand anders erover heen kijkt.

Ik kan het pdf-document overigens gewoon saven. Ik klik erop en krijg dan het verzoek of ik iets wil saven.

groet,

Mark van Veen

jan cuppen

Voor zover ik weet zijn er uit Nederland geen populaties bekend waarin de zwarte vormen van Harmonia dominant zijn, laat staan exclusief voorkomen. Het meest waarschijnlijke is dan ook dat de auteur de andere vormen aanziet voor bekende Nederlandse soorten. Om lieveheersbeestjes te determineren met je toch stippen tellen, dat weet iedereen????????!!!!!!!!!!!!!!! :)  :) .
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

CiteerIk kan de PDF bijlage van Mark niet lezen, zie nl enkel computertaal. ... deze PDF in een ander forum kan ik gewoon openen en lezen: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=38472
Het gaat wrschnlk een beetje mis met de herkenning door je browser - bij mij ook, maar ik heb sowieso de weergave van PDFs binnen m'n browser geblokkeerd. Als ik er gewoon op klik opent een browservenster waarin de (binaire) inhoud als html/txt wordt weergegeven, maar rechtsklik en "opslaan als" (ofzo) werkt wel (soortvan) - bij mij wil hij het ding dan opslaan als "index.php" maar het is gewoon de PDF (dus bij het opslaan meteen hernoemen, of later de extensie veranderen in PDF ipv PHP).

Het verschil met de link naar de PDF elders is dat die link direct en duidelijk rechtstreeks naar een "blabla.pdf" verwijst - de link in dit draadje is gescript:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=275624

Ergens tussen aanklikken, script uitvoeren en weergeven/opslaan zal wel een mime-type verloren gaan ofzo, maar heb geen zin om er mee te gaan puzzelen, dus hieristie (grofweg) als PNG
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Ach.....net verpopt....en dan moet alles nog even op kleur komen en zich zetten.
Ik zag van de week eentje en die was achter de kop vaal geel en verderop geel/oranje en totaal geen enkele stip en mooie lichte strepen over het geheel en zag er uit als een totaal nieuwe soort.............maar een paar uur later ...een gewoon uitziende LHB.


Kan toch ook...........?? :whistle:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

CiteerAch.....net verpopt....en dan moet alles nog even op kleur komen en zich zetten.
Hoi Joke,

Aanvankelijk dacht ik dat je antwoord per ongeluk in het verkeerde draadje terecht was gekomen ofzo (omdat het hier over zwarte kevers ging), maar ik realiseer me opeens dat je waarschijnlijk op dat "(flets)geel" inhaakte...  :blink: (sorry)

Dat klopt opzich wel - alleen duurt het bij die Aziaatjes best wel behoorlijk lang totdat de "lichte" tint helemaal is uitgekleurd - ik heb ze nog nooit lang genoeg gehouden om zeker te weten of het oranje bij allemaal doorkleurt tot rood, maar bij mijn kweekjes was zelfs het oranje na een week ofzo vaak nog niet helemaal echt lekker "fris" van kleur.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark van Veen

Arp, dank voor het afbeelden van de PDF! De techniek blijkt toch niet geheel te vertrouwen. De conclusie is dat het Aziaten zijn, dat was toch mijn nieuwsgierigheid. Ik zal het doorgeven.
groet,

Mark van Veen

Tim Faasen

#10
CiteerOm lieveheersbeestjes te determineren met je toch stippen tellen, dat weet iedereen????????!!!!!!!!!!!!!!! :)  :) .
Huh??? Zo bepaalde je toch hoe oud ze zijn??  :unsure:

grtz,
Tim

P.s. Niet vergeten: gele zijn giftig!

(Edit: sorry, mijn vriendin is kleuterjuf... dan krijg je dit!)
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Imperator

Citeer
CiteerIk kan de PDF bijlage van Mark niet lezen, zie nl enkel computertaal. ... deze PDF in een ander forum kan ik gewoon openen en lezen: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=38472
Het gaat wrschnlk een beetje mis met de herkenning door je browser - bij mij ook, maar ik heb sowieso de weergave van PDFs binnen m'n browser geblokkeerd. Als ik er gewoon op klik opent een browservenster waarin de (binaire) inhoud als html/txt wordt weergegeven, maar rechtsklik en "opslaan als" (ofzo) werkt wel (soortvan) - bij mij wil hij het ding dan opslaan als "index.php" maar het is gewoon de PDF (dus bij het opslaan meteen hernoemen, of later de extensie veranderen in PDF ipv PHP).

Het verschil met de link naar de PDF elders is dat die link direct en duidelijk rechtstreeks naar een "blabla.pdf" verwijst - de link in dit draadje is gescript:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=275624

Ergens tussen aanklikken, script uitvoeren en weergeven/opslaan zal wel een mime-type verloren gaan ofzo, maar heb geen zin om er mee te gaan puzzelen, dus hieristie (grofweg) als PNG
Citeer

Bedankt hiervoor. Het is prettig het nu ook te kunnen volgen.  
vriendelijke groet,

Trees