Hoofdmenu

Ooievaar

Gestart door Mark B., februari 26, 2017, 19:30:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark B.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/134905668
Ooievaar - Ciconia ciconia gezien op 2017-02-26 Zalk - Hoog Zalk
Foto's:








Toelichting:
NLA 2E535? Klopt deze aflezing? Of zien mensen er iets anders in?
bij voorbaat dank Mark Beekhof
Mark Beekhof

Jeroen Nagtegaal

Soms denk ik een 9 te zien ipv een 5. Heb je kans om nog eens terug te gaan? Momenteel zitten de eerste vogels weer nabij de nesten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Henri25

Of misschien met de originele foto's via fotosoftware nog net iets meer uit te halen?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Mark B.

#3
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 26, 2017, 19:52:07 PM
Soms denk ik een 9 te zien ipv een 5. Heb je kans om nog eens terug te gaan? Momenteel zitten de eerste vogels weer nabij de nesten.
Je bedoeld dan 2E935? De ooievaar vloog mee met een ander die overkwam vliegen. In het dichtstbijzijnde nest zat nog weer een andere ooievaar, deze had een metalen ring die ik helemaal niet kon aflezen helaas. Viel me op dat er weer veel ooievaars waren in deze omgeving in januari en het najaar heb ik er geen een gezien.

Dit is nog een bewerkte afbeelding:
Mark Beekhof

Menno

Met die laatste foto lijkt het me wel zeker 2E535
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Menno op februari 26, 2017, 21:50:14 PM
Met die laatste foto lijkt het me wel zeker 2E535
Ik blijf persoonlijk toch nog wat onzeker, maar wellicht teveel ringen afgelezen vandaag.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mgieskens

Het blijft tricky, maar na bewerking houd ik het op 2E539
De onderkant van het laatste cijfer lijkt schuin te lopen en ook lijkt het rondje van de 9 gesloten langs de bovenrand van de ring.
Vergelijk de 5 in het midden van de ring die aan de onderkant vierkanter is en aan de bovenkant open.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Mark B.

#7
Citaat van: mgieskens op februari 27, 2017, 02:06:51 AM
Het blijft tricky, maar na bewerking houd ik het op 2E539
De onderkant van het laatste cijfer lijkt schuin te lopen en ook lijkt het rondje van de 9 gesloten langs de bovenrand van de ring.
Vergelijk de 5 in het midden van de ring die aan de onderkant vierkanter is en aan de bovenkant open.
Over die laatste 5 had ik eigenlijk geen twijfels, zie foto 2, daar lijkt het me duidelijk een 5.
Heb nog even ooievaar ringen gezocht met een 5 en een 9 en die vergeleken, daarbij is me wel duidelijk geworden dat de middelste geen 9 kan zijn, daarvoor zou de onderkant schuin moeten zijn en niet bijna vierkant, zoals ook Michel zegt.
Ik heb de ring gemeld als 2E535, bedankt voor de hulp  :duim:

De ringgegevens zijn ook toegevoegd, de ringplaats is ongeveer 15 km van de vindplaats vandaan. Daar is de ooievaar in 2013 als nestjong geringd.
Mark Beekhof

Gerard Beck

Bij mij kwam deze langshttps://waarneming.nl/waarneming/view/134929586 met zijn ring onderaan zijn poot nog nooit gezien zo..

Oenanthe

Dat is nog een oude aluminium ring. Die hoefde, anders dan de moderne plastic ooievaarsringen niet verplicht boven het loopbeen te worden aangelegd. Het is bij lang levende soorten als ooievaar wel altijd aanbevolen geweest om ringen boven het loopbeen aan te leggen, in verband met slijtage.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Gerard Beck

Citaat van: Oenanthe op februari 27, 2017, 15:22:50 PM
Dat is nog een oude aluminium ring. Die hoefde, anders dan de moderne plastic ooievaarsringen niet verplicht boven het loopbeen te worden aangelegd. Het is bij lang levende soorten als ooievaar wel altijd aanbevolen geweest om ringen boven het loopbeen aan te leggen, in verband met slijtage.
Dankje, duidelijk..

Jhoukes

Hallo Gerard,

Afgelopen winter heb ik twee Ooievaars met metalen ring aan de tarsus afgelezen op Oss. Waarschijnlijk ook dit beest. Beide afkomstig uit Duitsland.

Groeten,

Jordy