Vraagje over invoeren aantal

Gestart door Gert Kremer, februari 25, 2017, 13:21:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Gisteren op twee dode Naaldbomen, een 25/30-tal Teervlekkentrilzwam gevonden, welk aantal invoeren?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

WJ

Je kunt dan de 'telmethode' aangeven, in dit geval 'schatting', en dan gewoon 25-30 invullen.
Groeten,
Wouter


Gert Kremer

Tja....ik denk dat er nu (met deze regen )  er wel veel meer zijn. ik hoop morgen of maandag nog even te gaan kijken. (ik had gisteren tot 30 geteld  ;D).
Wel bedankt voor de reactie, maar omdat hij zeldzaam is? hoor ik graag de mening van jullie.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

sjaakvantiel

Maar voor 1 Appelboom met bv. 100 vruchten of 1 mycelium met 100 vruchtlichamen valt ook wat te zeggen. Waar gaat het nu om; het aantal mycelium/bomen of het aantal vruchten/vruchtlichamen. Ik vind het tellen/schatten van bv. zwavelzwammetjes of dergelijke bundels weinig zinvol. Wel tel ik grote zwammen en meer bijzondere dan weer wel. Niet erg standvastig dus. Je praat over waarnemingen en niet over aantallen.Is het dan niet verstandig om voor de leesbaarheid een stelregel op te maken en die op te nemen in de waarneming of juist die mogelijkheid weg te laten?

rietvanoosten

#5
Citaat uit de link hierboven:

Re: Vraag over het invullen van de aantalllen
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2014, 10:22:13 am »

Hallo Ronald,
Ook in schrijf meestal gewoon het aantal vruchtlichamen op. En ik houd mijzelf voor dat dat een maat ergens voor is, terwijl ik natuurlijk ook wel weet dat dat eigenlijk niet het geval is. Het voorziet in ieder geval wel in de behoeft van veel waarnemers (ook bij mij) om iets van een hoeveelheid aan te geven. Maar je mag het invullen zoals je zelf wilt. In de praktijk wordt er eigenlijk niets met die info gedaan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld vogels.

Groet, Melchior


Aantallen dus eigenlijk meer voor jezelf .....,  dan toch ook wel leuk om die mogelijkheid erin te laten  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Aantallen dus eigenlijk meer voor jezelf .....,   ;D


Ja maar...... in het Staatsbos Hardenberg groot ongeveer 2km breed en 5 km lang zijn (nu) ongeveer 6 plekken met "misschien wel 50-tal zwammen ( Teervlekkentrilzwam ). Kijk en is dat nu belangrijk of niet voor invoering.  Lijst NMV.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

Vind ik wel Gert, maar dat zegt dus niets  ;D
met vriendelijke groet, Riet

sjaakvantiel

#8
Het vergelijk met vogels gaat n.m.m mank. Je telt idd. wel de vogels (= lees bv. bomen) en niet de eieren (lees bv. appels). Natuurlijk wil je best aangeven dat het om veel of weinig gaat, zoals Gert bedoeld. Maar op de keeper beschouwd gaat het toch puur om de (een) waarneming en niet om het aantal zaden of in dit geval om de vruchtlichamen. en juist die vinden wij mooi en interessant. Is het niet beter om dat dan duidelijk (gescheiden) te houden door het aantal te vertalen in mycena complex, groep o.i.d .  Wat doen we zelf dan met het aantal?

Melchior van Tweel

Citaat van: sjaakvantiel op februari 26, 2017, 15:34:39 PM
Het vergelijk met vogels gaat n.m.m mank. Je telt idd. wel de vogels (= lees bv. bomen) en niet de eieren (lees bv. appels). Natuurlijk wil je best aangeven dat het om veel of weinig gaat, zoals Gert bedoeld. Maar op de keeper beschouwd gaat het toch puur om de (een) waarneming en niet om het aantal zaden of in dit geval om de vruchtlichamen. en juist die vinden wij mooi en interessant. Is het niet beter om dat dan duidelijk (gescheiden) te houden door het aantal te vertalen in mycena complex, groep o.i.d .  Wat doen we zelf dan met het aantal?
Je hebt helemaal gelijk. Eigenlijk zou je het aantal mycelia moeten tellen. Dit is praktisch echter onmogelijk. Het ene mycelium is erg klein, terwijl er mycelia bekend zijn van vele hectares groot. Dat is (voor ons) praktisch onmogelijk. Daarom kunnen we in de praktijk maar weinig met het aantal bij paddenstoelenwaarnemingen. Zelf gebruik ik het aantal voor het aantal vruchtlichamen dat ik zie, want dat is het enige dat ik met zekerheid vast kan stellen. Als jij (of anderen) het anders willen doen, ga vooral je gang.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

sjaakvantiel

Het zal idd. moeilijk dan wel onmogelijk zijn Melchior, daar is geen twijfel over. Het enige wat ik vanaf nu kan doen is consequent zijn en bij benadering (plaatsen ver uit elkaar) de complexen aan te geven van de meer zeldzame soorten. Wellicht heeft dat ooit nut. Soorten waarvan we weten dat die ha's groot zijn maar buiten beschouwing laten.

Gert Kremer

ben er nog mee bezig: ik heb er nu in drie dagen enkele uren rondgelopen.  nog twee keer dan is mijn lijst klaar. 
Onder het topje van de ijsberg .......  :rolleye:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

sjaakvantiel

't dooit tegenwoordig behoorlijk Gert :duim: Wie weet.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Zo als beloofd:  Teervlekkentrilzwammen.
Staatsbos Hardenberg: 4 plekken. 3 wandelroute Geel, Rood, Blauw en de "hoek" van het bos met Witte Paal.
Geel: 5 dode Sparren. 213 stuks.
Rood: 4 dode Sparren. 80 stuks.
Blauw: 4 dode Sparren. 78 stuks.
Witte Paal: 4 dode Sparren 188 stuks.
Totaal aantal Teervlekkentrilzwammen 559 stuks. *** (zonder de droge vlekken)
Het Naaldhout is liggende bomen met barst en kruin takken. Ook veel zwammen op de takken met dimeters 30mm rond.
Ook heb ik zo goed mogelijk de droge teervlekken geteld 146 st (groten) de kleintjes waren niet te tellen.
Op de bijgevoegde kaart zijn de locaties te zien.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Jan Knuiman

Al weer een flinke tijd geleden kwam ik een discussie tegen op een Duits paddenstoelenforum m.b.t. Exidia pithya (Teervlekkentrilzwam) en E. plana (Zwarte trilzwam). In Nederland en met name bij waarneming.nl heb ik de indruk gekregen dat alles wat eruitziet als Zwarte trilzwam maar op naaldhout groeit als Teervlekkentrilzwam wordt benoemd. Uit de discussie op dat Duitse forum komt een heel ander concept van de Teervlekkentrilzwam naar voren: altijd vlak en dun, géén klierpuntjes en  radiaal gestreept. Met deze kenmerken zijn ook meteen de verschillen aangegeven t.o.v. Zwarte trilzwam. Het leek mij goed dit concept van de Teervlekkentrilzwam onder de aandacht te brengen omdat het nogal afwijkt van het bij ons gangbare concept. Voor degenen die het willen nalezen: http://forum.pilze-bayern.de/index.php?topic=565.0




Groet, Jan

rietvanoosten

Tsja, dat maakt alles anders Jan ......
en ik was nog wel zo blij met mijn Teervlekkentrilzwammen uit het Nijreesbos  :'(
Maar ook heel fijn om te weten  :duim:

Wel een mooi onderzoek Gert!  :duim:
met vriendelijke groet, Riet

Jan Knuiman

Citaat van: rietvanoosten op maart 07, 2017, 18:03:33 PM
Tsja, dat maakt alles anders Jan ......
en ik was nog wel zo blij met mijn Teervlekkentrilzwammen uit het Nijreesbos  :'(
Maar ook heel fijn om te weten  :duim:


Nou Riet, ik weet niet of je hier een traan om moet laten. Dat Duitse forum geeft een ander concept van de Teervlekkentrilzwam dan we gewend zijn, maar ik weet nog niet of dat concept de soort beter beschrijft.




Groet, Jan

sjaakvantiel

Hard gewerkt Gert :blink: Mooi resultaat. Maakt de aanwezigheid van deze trilzwammen in dat bos wel inzichtelijk. Of het nu Teervlek of Zwarte Trilzwam is, het geeft een beter beeld. Mvrg. Sjaak.

Gert Kremer

#19
Beste mensen:
Ik was ook héél blij toen ik eindelijk in 2015 mijn eerste Teervlekkentrilzwam tegen kwam. Lang gezocht. dus in 2016 weer kijken op die plek en ja hoor bij veel Regen was hij er weer. Weer fijn op waarneming in het ROOD
Nu 2017 kwam ik dus ook andere Sparren tegen en...... MIJN ZELDZAAMGEVOEL GING OVER.   :'(.
Deze 559 stuks kan ik wel invoeren (moet eigenlijk wel?) voor de aanwezigheid op deze locatie.
wat is nu wijsheid?
....
Jan bedankt voor de info, ook daar ben ik blij mee.
....
Dank je Riet.   veel sjouwwerk.  ;D
....
Dank je Sjaak.   Maar het zijn geen zwarte tril.  ik vind() de kleur bruin anders.  Hobby....  :rolleye:   ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

tjerk

Wat een werk heb je verricht, Gert!  :duim:
Groet,
Tjerk

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

sjaakvantiel

#22
Een algemene vraag: kan het gebeuren (-komt het voor-) dat erg grote en oude complexen mycelium in de loop der tijd een variëteit kunnen gaan vormen. Zeg maar (nog steeds) evolueren zoals een griepvirus of orchideeën. Tegenwoordig vindt men steeds weer nieuwe variëteiten met bijbehorende uitsplitsingen van namen.  Of is daarover al voldoende uitgeweid of geschreven?

Gert Kremer

tja Sjaak veel begrijp ik ook niet (gelukkig)van.  Maar wat mij is opgevallen dat dode Sparen zonder Barst en Kruin (takken) geen teervl. zwam. hadden, dus het water in niet opgenomen in het hout. "te droog". Verder dat de Barst door en door nat was dus ook het hout, ik heb zo'n gevoel dat de sneeuw en de hoeveelheid regen grote invloed heeft op rijpen (zwellen) van de vruchten (zwammen).
.....
om op de vraag terug te komen: Invoeren Ja of Nee.  (belangrijk voor Waarneming.nl of niet).
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

sjaakvantiel

#24
Zonder vocht kan een zwam natuurlijk niet veel. De hoeveelheid water zal denk ik ook wel in verhouding staan tot het aantal zwammen. Leuk dat dat door je onderzoek naar boven komt Gert. Eigenlijk weten we (men) veel, maar ook weer weinig van zwammen. Nog genoeg te onderzoeken dus.

Ik denk dat dit soort waarnemingen bijdragen aan meer kennis over zwammen (en soorten) en het zinvol kan zijn om dit structureel te delen en of in te voeren. 

Gert Kremer

Citaat van: sjaakvantiel op maart 09, 2017, 08:49:22 AM
Zonder vocht kan een zwam natuurlijk niet veel. De hoeveelheid water zal denk ik ook wel in verhouding staan tot het aantal zwammen. Leuk dat dat door je onderzoek naar boven komt Gert. Eigenlijk weten we (men) veel, maar ook weer weinig van zwammen. Nog genoeg te onderzoeken dus.

Ik denk dat dit soort waarnemingen bijdragen aan meer kennis over zwammen (en soorten) en het zinvol kan zijn om dit structureel te delen en of in te voeren.

:duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.