Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Oproep: houd de kwaliteit van je waarnemingen hoog  (gelezen 2898 keer)

Plantoon

• Observado Admin
  • *
Re: Oproep: houd de kwaliteit van je waarnemingen hoog
« Reactie #60 Gepost op: november 20, 2019, 18:51:39 pm »

Daarvoor had ik toch een oplossing?

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #61 Gepost op: november 20, 2019, 19:11:37 pm »

Dat begrijp ik volkomen-ik leef ECHT met jullie mee.
Ik wou dat ik wat kon doen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

• Admins
« Reactie #62 Gepost op: november 20, 2019, 21:19:01 pm »

Dat is een prima oplossing Antoon, maar niemand gaat dat realiseren. Er zijn overigens nog meer oplossing, die zijn technisch veel gemakkelijker te implimenteren. Het probleem is dat dit niet bij de plantenvalidatoren ligt, die keuze moet hogerop gemaakt worden. Zij zien het probleem echter niet of vinden het niet belangrijk genoeg.

dirder

• Member
« Reactie #63 Gepost op: november 20, 2019, 23:46:32 pm »

Waarnemingen van afgevallen bladeren zijn natuurlijk wel het summum. Want je weet gewoon niet waar die bladeren vandaan komen (wat ik allemaal in de tuin vind, niet te geloven). Ik ben zelf niet fanatiek tegenstander van het invoeren van aanplant/inzaai, ik doe dat zelf ook wel eens en ik schat het ťťn en het ander ongetwijfeld af en toe verkeerd in. Het ging me over het feit dat op steeds meer dagen overwegend dergelijke waarnemingen binnenkomen (althans wat de foto's betreft, maar de foto's zijn het uithangbord van de site) en dat een steeds grotere groep waarnemers pertinent weigert om als ingezaaid/aangeplant in te voeren. Het zou gewoon erg jammer zijn dat waarneming.nl en waarnemingen.be op den duur gaan lijken op van die hopeloze sites als Inaturalist enz.. 
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rutger Barendse

• Moderator
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #64 Gepost op: november 21, 2019, 10:00:17 am »

Je bedoelt met weigeren het herhaaldelijk niet invullen (zonder bijbedoeling) neem ik aan. Als je mensen aanspreekt, komt het meestal wel goed.  En we hebben de knop die het in 1 keer oplost: Een net commentaar geven en wijzigen. Het probleem, in BelgiŽ in ieder geval, is ook dat de validatie van de bulk van de 100.000-en waarnemingen van een soortgroep als planten op een paar mensen aankomt, ook al bestaat het team uit 20-30 mensen. Wat dat betreft ben ik erg voor de crowdvalidatie en validatiestatistieken zoals op Inaturalist. Dat geeft misschien meer ruis, maar op waarneming.nl zit op de huidige manier ook ruis. Het geeft wel veel meer animo.

Op Inaturalist kun je als crowdvalidator (= ieder gebruiker) ook aanduiden bij andermans waarnemingen of je denkt dat iets gecultiveerd/niet wild is.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

tra il dire e il fare c'Ť di mezzo il mare

Louise53

• Member
« Reactie #65 Gepost op: november 21, 2019, 19:16:42 pm »

Goed documenteren en informeren is inderdaad de boodschap. Er zouden al veel waarnemingen correct gedocumenteerd worden als die waarnemers duidelijk op voorhand weten wat de regels zijn als ze de apps of de website gebruiken. Veel van die gebruikers kennen de website niet goed en achteraf waarnemingen gaan aanpassen gaat al veel moeilijker bij velen.
Het probleem is dat informatie over het invoeren niet goed wordt verspreid. Er zijn geen specifieke handleidingen per soortengroep of per invoerveld. Als er al iets staat neergeschreven bijvoorbeeld op dit forum wordt dit niet gelezen door de mensen die al die aanplant of de verkeerde manier invoeren. Hetzelfde met relatiewaarnemingen die in sommige gevallen resulteerden in veel waarnemingen van aanplant. Dus wat veel beter zou zijn is:

1) informeren van waarnemers in het invoerscherm (duidelijk in beeld), vb. pop-ups of hyperlinks naar instructies
2) uitbreiden van mogelijkheden documenteren waarnemingen en ja laten we terug relatiewaarnemingen invoeren, want die zijn verifieerbaar.

Een relatie is ook een documentatie van een waarneming en zijn minstens twee waarnemingen op zichzelf als het om organismen gaat. Die informatie is momenteel zonder gerelateerde waarnemingen niet te valideren en zorgt voor nog meer vervuiling van de database en maakt het helemaal onmogelijkheid om de relatie en de waargenomen planten of andere te gebruiken voor analyse.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2019, 19:25:29 pm door Louise53 »
Vriendelijke groet, Louise

Plantoon

• Observado Admin
  • *
« Reactie #66 Gepost op: november 22, 2019, 11:22:11 am »

Jullie reageren vanuit een ergernis (aanplant, afgevallen blaadjes, etc) maar dat hoeft niet. Er bestaat een reŽle behoefte om dit soort waarnemingen in te voeren. En we kunnen ons eraan ergeren maar het is beter om de opportuniteiten te zien. Dode blaadjes, aanplant of botanische tuinen brengen mensen dichter bij de natuur en misschien zijn dit de natuurbeschermers van de toekomst.
Dus herhaal ik mijn oproep1 en mijn oproep2 in de hoop dat dit ergens blijft hangen. Ooit zal de tijd er rijp voor zijn.

Marleen

• Member
« Reactie #67 Gepost op: november 22, 2019, 11:47:32 am »

Jullie reageren vanuit een ergernis (aanplant, afgevallen blaadjes, etc) maar dat hoeft niet.
Er bestaat een reŽle behoefte om dit soort waarnemingen in te voeren.

Maar het punt is dat o.a. aanplant de natuur verstoort.
Dat vlinders de buddleja leuk vinden en oh wat geweldig kijk al die vlinders, lijkt leuk.
Maar als er wat meer brandnetel zou kunnen groeien heb je een beter effect. Want vlinders planten zich voort op brandnetel en (de meeste) niet op buddleja.
En waar 1 buddleja kan staan, kunnen veel meer brandnetels en andere inheemse flora staan.
Want waar buddleja staan, zijn mensen en die mensen dulden geen andere plantjes in de "spiegel" van de buddleja.

Als je aanplant en van botanische tuinen gaat invoeren, dan moeten we ook alle zadenmengsels en bollenaanplant van de gemeente invoeren.
En dan straks ook alle parkieten, katten, honden, cavia's, hamsters, konijnen, guppen, goudvissen, kikkers, slangen en alles wat dierenwinkels of mensen thuis houden.

Ik snap dat veel mensen hun tuin beplanten, maar wat je eigenlijk wilt is dat mensen veel meer de natuur de ruimte geven.
Dus aanplant moet je niet motiveren of stimuleren, maar je wilt aandacht voor de echte "wilde" natuur. Die juist ten onder gaat door o.a. aanplant, bijenkasten, enz.

Natuurbeschermers zijn, niet altijd, maar in veel gevallen, mensen die de natuur willen maken. Maar de natuur kan het zelf.
Dus je wilt geen aandacht voor aanplant en maakbare natuur, je wilt aandacht voor de echte natuur.

We moeten geen duizenden nestkasten ophangen aan huizen, we moeten zorgen voor bomen in omgevingen zonder (menselijke) verstoring waarin vogels zelf hun nesten kunnen maken.
Je wilt niet dat gemeenten hele stukken grond omploegen en inheemse flora doden om het bomvol te zaaien voor insecten, als je die wilde flora liet staan had je ook insecten.
Het is een commercieel iets. Men wil iets "doen" voor de natuur. En juist dat "doen" zou moeten bestaan uit het "niet doen".

Groetjes, Marleen
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

Rutger Barendse

• Moderator
  • *
« Reactie #68 Gepost op: november 22, 2019, 12:05:55 pm »

Daarmee bevestig je wat Antoon schrijft: "Jullie reageren uit een ergernis."

Ik heb ook jaren lang commentaren bij waarnemingen uit een soort ergernis geschreven. Dat is niet goed voor je gemoedstoestand.

Toen we het moesten gaan accepteren (opgelegd door Natuurpunt voor waarnemingen.be) hebben we afspraken gemaakt: We accepteren het als het goed is aangeduid (aanplant, inzaai) en we voegen geen  taxa toe die niet ook spontaan voorkomen. Vervolgens viel er een last van mijn schouders. Gelderse roos, aangeplant. De foto klopt, de datum, de plaats. Ik moest dat toen wel goedkeuren. En nu denk ik inmiddels; waarom ook niet? Ik schrijf nog wel eens een opmerking als iemand inderdaad veel waarnemingen uit (botanische) tuinen gaat ingeven, maar dat is er max. 1 per maand. De site is ten eerste bedoeld voor spontane natuur. Dat blijft mijn persoonlijke mening en dat mag ik best af en toe verwoorden.

Dit lijkt mij dus de beste oplossing voorlopig. Als Antoon genoeg stemmen vindt voor zijn voorstel ga ik zeker meekijken.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

Marleen

• Member
« Reactie #69 Gepost op: november 22, 2019, 12:13:01 pm »

Daarmee bevestig je wat Antoon schrijft: "Jullie reageren uit een ergernis."

Zeg je dit tegen mij?

Ik erger mij niet.
Ik wil het alleen uitleggen waarom ik voor wilde natuur ben en voor invoer van wilde natuur op waarneming.

Als je een andere mening hebt of een mening wilt uitleggen hoef je je niet altijd te ergeren hoor,
Ik begrijp best dat mensen die aangeplante soorten willen invoeren en ik heb dat incidenteel en/of met reden ook gedaan.
Maar daarom kan ik evengoed nog wel vinden dat het beter is als we dat niet of zo min mogeijk doen en waarom.

Gewoon als een goed gesprek met elkaar, waarbij mensen van gedachten wisselen
en je zo bepaalde zaken van alle kanten kunt bekijken, om daarmee een mening te vormen, is heel leerzaam en kan prima zonder ergernis.

Groetjes, Marleen

Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

Rutger Barendse

• Moderator
  • *
« Reactie #70 Gepost op: november 22, 2019, 13:06:22 pm »

Ja, was tegen jou. Noem het anders een kritische kijk op de zaak die je graag ten faveure van niet-aanplant wil laten laten doorwegen.

Mijn insteek is inmiddels dat veel te accepteren valt, maar er af en toe wel een beargumenteerde opmerking over gemaakt mag worden als het te veel lijkt te worden. Klagen en ergeren gaat in ieder geval niet helpen.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

nielseimers

• Admins
« Reactie #71 Gepost op: november 22, 2019, 21:25:50 pm »

je lijkt tegenwoordig wel een slaaf van de validatoren.
Verschrikkelijk gewoon, die validatie terreur tegenwoordig.

Marcel, wat heb je dit fantastisch genuanceerd geformuleerd! Je bedoelt natuurlijk te zeggen "Bedankt validatoren, voor jullie onuitputtelijke inzet".

Als je niet wilt dat validatoren opmerkingen plaatsen bij je waarnemingen, waarom plaats je je waarnemingen dan op waarneming.nl?
« Laatst bewerkt op: november 22, 2019, 21:30:11 pm door nielseimers »

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #72 Gepost op: november 22, 2019, 22:39:11 pm »

Citaat
  Mooi verwoord, je lijkt tegenwoordig wel een slaaf van de validatoren.
Verschrikkelijk gewoon, die validatie terreur tegenwoordig. Er staat toch nergens dat je in weer en wind een groen vinkje mOET halen ?

Ik denk ook dat 123Andre even een misstap maakte; hij weet net zo goed als iedereen hoe belangrijk de Validator is .
« Laatst bewerkt op: november 22, 2019, 22:40:40 pm door nielseimers »
Groene groe[n]tjes.Rien.

krismaes

• Member
« Reactie #73 Gepost op: november 23, 2019, 16:39:16 pm »

Ik meen mij te herinneren dat de obsmapp app indertijd werd voorgesteld als de vervanger van het persoonlijke notitieboekje.
In je eigen notitieboekje kies je zelf wat je opschrijft, ook dingen die niet noodzakelijk moeten gevalideerd worden.

Rutger Barendse

• Moderator
  • *
« Reactie #74 Gepost op: november 23, 2019, 20:10:37 pm »

In mijn persoonlijke notitieboekje kan ik ook opschrijven welke (invoerbare) vogels er in dierentuinen zijn opgesloten. Nuttig? In ieder geval nogal lachwekkend als je dat als waarneming ingeeft. Je krijgt er vast veel opmerkingen over en als je volhoudt veel rode kruisjes en indien je het nog eens waagt gewoon een ban. Niemand interesseert het argument dan, dat jij dit ziet als persoonlijk notitieboekje.

Bij de soortgroep planten zijn veel te lief geweest en hebben we ook niet een unaniem standpunt uitgedragen. Daarom zitten we nu met de gebakken peren!  Die peren worden wel als waarneming afgekeurd :-)
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

Louise53

• Member
« Reactie #75 Gepost op: november 24, 2019, 23:06:19 pm »

Jullie reageren vanuit een ergernis (aanplant, afgevallen blaadjes, etc) maar dat hoeft niet. Er bestaat een reŽle behoefte om dit soort waarnemingen in te voeren. En we kunnen ons eraan ergeren maar het is beter om de opportuniteiten te zien. Dode blaadjes, aanplant of botanische tuinen brengen mensen dichter bij de natuur en misschien zijn dit de natuurbeschermers van de toekomst.
Dus herhaal ik mijn oproep1 en mijn oproep2 in de hoop dat dit ergens blijft hangen. Ooit zal de tijd er rijp voor zijn.
Goede voorstellen. Moet gemakkelijk te realiseren zijn. Een aparte website is misschien een stap te ver, maar net zoals je plantenwaarnemingen kunt bekijken en valideren per familie, kan je net zo goed al de aanplant, etc... afsplitsen van andere waarnemingen.
Net zoals er nu waarnemers/validatoren zijn die enkel naar webpagina's met waarnemingen of foto-overzichten met orchideeŽn kijken, kan dat ook aanplant/inzaai zijn.
De mensen met meer technische kennis en specifieke noden moeten maar uitmaken of die afsplitsing moet gebeuren in aparte schermen op basis van:
 1) de waarnemingen waarbij aanplant/inzaai is aangevinkt
 2) soortenlijst, ervan uitgaande dat die soorten altijd aanplant/inzaai betreffen
 3) combinatie of iets anders

Dan staat het iedereen vrij om daar naar te kijken of die te valideren en kan wie enkel wilde orchideeŽn wil bekijken of valideren ook zijn hart ophalen. Minder afleiding en frustratie zal de kwaliteit van valideren zeker ten goede komen.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2019, 23:12:39 pm door Louise53 »
Vriendelijke groet, Louise

Menko Vlaardingerbroek

• Member
« Reactie #76 Gepost op: november 28, 2019, 20:49:07 pm »

Misschien zou het aantal waarnemingen dat op onzeker staat nog op twee manieren verkleind kunnen worden:

- Jullie zouden een opmerking ('vaste tekst') kunnen zetten bij waarnemingen die als onzeker geregistreerd zijn. Ik denk dat veel mensen niet weten dat dat de admins extra tijd kost. Ik zette waarnemingen vroeger ook vaak op onzeker, tot iemand me vertelde, dat dat extra tijd kost. Sindsdien zet ik ze op zeker, ook als ik niet helemaal zeker ben (en dan zie ik aan het wel/niet verschijnen aan het vinkje wel of het echt goed was). De meeste waarnemers vinden het vast niet erg een beetje opgevoed te worden.

- Je zou het resultaat van de beeldherkenning alleen kunnen tonen, als er een redelijke mate van zekerheid is (bijvoorbeeld boven de 85%). Zo'n suggestie dat het met een zekerheid van 29,1% een okkernootgalmug is (terwijl er toch echt een plant op je foto staat) helpt niemand. En je voorkomt zo, dat mensen bij een suggestie die iets minder evident onjuist is gedachteloos op 'accepteer' drukken en zo een onzekere waarneming creŽren. Het vraagt een aanpassing van de software, maar misschien valt Hisko te overtuigen.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Rutger Barendse

• Moderator
  • *
« Reactie #77 Gepost op: november 29, 2019, 10:00:48 am »

Als admins krijgen we nu alleen suggesties boven de 90% te zien en daarbij een knop om op te drukken. Dat geeft dan een wijziging en commentaar. 

Waarnemingen met foto die op onzeker zijn moeten altijd behandeld/becommentarieerd worden terwijl vaak een deel gewoon juist is en er direct een groen vinkje bij gezet had kunnen worden.

Als er geen foto bij zit mag je zoveel op onzeker zetten als je wenst.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

Menko Vlaardingerbroek

• Member
« Reactie #78 Gepost op: november 29, 2019, 20:30:01 pm »

Citaat
Als er geen foto bij zit mag je zoveel op onzeker zetten als je wenst.
Een onzekere waarneming zonder foto heeft m.i. weinig zin: je zult nooit zekerheid krijgen.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

nielseimers

• Admins
« Reactie #79 Gepost op: november 29, 2019, 20:33:42 pm »

Een onzekere waarneming zonder foto heeft m.i. weinig zin: je zult nooit zekerheid krijgen.

Dat heeft wel degelijk zin, je geeft een signaal naar de validatoren dat zij deze niet moeten valideren.

Ook worden onzekere waarnemingen niet door de auto-validatie gevalideerd.

Ook kan een waarneming op onzeker zetten voor jezelf een herinnering zijn om er later nog eens terug te keren.

Frank van de Putte

• Admins
  • Admingroep spinnen
    • Mijn foto's
« Reactie #80 Gepost op: november 29, 2019, 21:21:45 pm »

Waarnemingen met foto die op onzeker zijn moeten altijd behandeld/becommentarieerd worden terwijl vaak een deel gewoon juist is en er direct een groen vinkje bij gezet had kunnen worden.

Rutger, dit begrijp ik niet helemaal, op de Nederlandse site kun je tegenwoordig zelfs in de foto-admin-schermen "onzekere" waarnemingen in 1 keer goedkeuren en op "zeker" zetten.
Dus daar hoef je verder geen handmatig commentaar bij te zetten, en het kost dus geen extra tijd. Vroeger moest je de betreffende waarneming eerst openen, voordat je die functie had, dat scheelde dus wel iets, namelijk 1 muisklik.
Groetjes,

Frank van de Putte

Rutger Barendse

• Moderator
  • *
« Reactie #81 Gepost op: november 30, 2019, 16:30:11 pm »

Rutger, dit begrijp ik niet helemaal, op de Nederlandse site kun je tegenwoordig zelfs in de foto-admin-schermen "onzekere" waarnemingen in 1 keer goedkeuren en op "zeker" zetten.
Dus daar hoef je verder geen handmatig commentaar bij te zetten, en het kost dus geen extra tijd. Vroeger moest je de betreffende waarneming eerst openen, voordat je die functie had, dat scheelde dus wel iets, namelijk 1 muisklik.
Ik geef een commentaar met zo'n vinkje en dus krijg ik in veel gevallen een reactie. Dat geeft al meer werk. Bovendien ben ik altijd op zoek naar het waarom van een onzekere waarneming. Dus open ik de onzekere waarneming altijd. Dit zou je als admin helemaal moeten kunnen begrijpen.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.035 seconden met 20 queries.