Noorwegen - pootafdrukken Lynx?

Gestart door xenion, februari 23, 2017, 22:41:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Afgelopen augustus in Noorwegen in een schraal dennenbos kort na een regenbui vond ik deze pootafdrukken. Na veel vergelijken denk ik het meest aan een Lynx, maar kan dat met die duidelijke nagelafdrukken?
Later zo goed mogelijk van de foto opgemeten: een enkele afdruk is 6-8 cm lang, 3-4 afdrukken per meter.
Groeten,
Martin

Cygnus

Is geen Lynx. Pootafdruk is daarvoor ook veel te klein.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Merel

Enorm late reactie, maar voor mij doet de afdruk niet katachtig aan. Het lijkt me eerder een marter of vos. In zachte ondergrond kan de afdruk groter lijken dan deze in werkelijkheid is.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

peterv

Kenmerkend voor katachtigen zoals de Lynx is natuurlijk dat ze hun nagels intrekken bij het lopen. Deze duidelijke nagels sluiten Lynx uit.
Peter Venema

tekenaar

met die bovenste foto zou ik zelfs haas niet uitsluiten
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Merel

Het loopspoor komt niet overeen met haas, en ook niet met een marter. Dan zou ik aan een hondachtige denken.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

peterv

Citaat van: Merel op november 27, 2017, 12:29:40 PMHet loopspoor komt niet overeen met haas, en ook niet met een marter. Dan zou ik aan een hondachtige denken.
Geen standaard haas natuurlijk, maar hazen kunnen volstrekt bizarre sporen maken met gekke sprongen daarin (draaien in de lucht soms compleet van richting!) en ook wel eens een stukje prenten min of meer op een lijn waarin je niet meteen een haas herkent. Het fotofragment is in dit geval te klein om te kunnen beoordelen of het sporenpatroon zich in deze vorm ook over een grotere afstand voortzet. In ons denken nemen we dat gemakkelijk aan, maar het hoeft niet zo te zijn. Doorslaggevend voor wel/geen haas is de vraag of er afdrukken van eeltkussens te zien zijn (heeft een haas niet, honden en katten wel).
Peter Venema

Merel

Vriendelijke groet,
Merel Zweemer