Grote Zilverreiger in Nederland

Gestart door P1234, november 28, 2005, 16:28:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

P1234

Een vraag die mij al een tijdje intrigeert is de volgende.

Op 7 april 1983 zag ik langs de Knardijk mijn eerste Grote Zilverreiger. Toen nog een soort die met sterretjes en uitroeptekens in mijn aantekeningen verdween. Tegenwoordig is Grote Zilverreiger allang geen zeldzaamheid meer. Het is mij meerdere malen gelukt om meer dan 40 vogels op één dag te zien en op 27 december 2004 noteerde ik tenminste 57 vogels in de weilanden bij Polsmaten (Nunspeet). Ik heb de indruk dat de soort vooral vanaf 2000 flink in de lift zit en vraag mij af of er iemand weet hoeveel vogels er binnen Nederland verblijven.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Groet

Peter van Wetter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Pim

In de Oostvaardersplassen in 2005 :97 broedpaar grote zilverreiger, een record en uniek in Nederland!

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

JohanvantBosch

In de Sovonnieuwsbrief watervogeltellingen van februari 2005 staat een artikel over de aantallen grote zilverreigers in Nederland in de winter (Arjan Boele en John van Dort). Op meerdere data zijn simultaan de aantallen op slaapplaatsen geteld. Totaal komen zij tot een schatting van zo'n 500 vogels.
Als je meer wilt lezen, zie de link
http://www.sovon.nl/pdf/watervogeltellingen_200502.pdf
Groeten,
Johan van 't Bosch

P1234

Beste Pim en Johan,

Dank voor jullie reactie. Ik heb het stukje gelezen waarop jij (Johan) mij attendeerde. Intrigerend vind ik dat de slaapplaats van de door mij waargenomen vogels bij Polsmaten niet op het kaartje teruggevonden lijkt te kunnen worden. Misschien dat de geschatte 500 vogels dus inderdaad wel aan de lage kant zijn.

Groet

Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

laatvlieger

#4
Hoi Peter,

ik neem aan dat bij polsmaten geen slaapplaats is..
je zei zelf al:
Citeertenminste 57 vogels in de weilanden bij Polsmaten (Nunspeet)
ik denk dat ze niet graag in de weilanden slapen.

Overigens ben ik een van beide heren ooit eens tegen gekomen in de Duursche waarden en hij vertelde mij dat ze af en toe nog nieuwe slaapplaatsen ontdekken.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

P1234

Hoi Wouter,

Jij ook bedankt voor je reactie.

Ik denk inderdaad niet dat ze in Polsmaten zelf slapen. Het lijkt me wel dat ze ergens in de omgeving moeten bivakkeren. Op het kaartje zie ik echter geen slaaplaats in de nabije omgeving, waaruit het door mij waargenomen aantal vogels lijkt te kunnen worden verklaard. Bovendien vond de waarneming (ik put nu even uit mijn geheugen) rond 15.00 uur plaats. Vandaar mijn eerder gemaakte opmerking.


Groet

Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

JohanvantBosch

#6
Hallo Peter,

Er zal vast ergens in de omgeving een slaapplaats zijn. En geen kleintje ook. Zoals je in het artikel lezen hebben ze nog geen plekken en tellingen in die regio, maar ook nog niet in de flevo, lauwersmeer en wat andere plekken in bijvoorbeeld Limburg, waar ook slaapplaatsen te verwachten zijn. Het lijkt waarschijnlijk dat het aantal hoger ligt dan 500.

Het zou best kunnen dat Polsmaten zo'n voorverzamelplaats is die in het artikel wordt genoemd. Eind december is 15.00 uur ook weer niet zo heel ver voor donker.

Misschien is het een idee om Arjan Boele of John van Dort een mailtje te sturen. Of misschien vind je het zelf wel leuk om te helpen zoeken naar de slaapplaats en te helpen tellen? Ik denk dat ze nog wel wat extra paar ogen kunnen gebruiken, zeker in de hoek waar jij het over hebt.

Kijk maar wat je ermee doet.

Groeten,
Johan

P1234

Hoi Johan,

Goed idee. Ik heb inmiddels een mailtje verzonden. Dank voor alle reacties. Ik blijf toch iets houden met Grote Zillies.


Groet


Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

jessesven

Ik ben ook benieuwd naar het aantal broedparen. Ik denk dat dit hoger is dan bekend....Wie doet een gooi?

jesse zwart

150 a 160 broedparen ? of zeg ik nu iets heel geks  
Jesse Zwart