Hoofdmenu

Zwarte kraai/Kauw?

Gestart door Ted van der Knaap, oktober 21, 2007, 17:29:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

..op een akkerveld met kraaien en/of kauwen een licht exemplaar..

hij was groter dan de anderen om hem heen dus denk dat dat kauwen waren

..is dit een zwarte kraai met (door speling van de natuur) aparte kleuren?

duidelijke zwarte kop met veel lichter verenkleed

of moet ik aan iets totaal anders denken?  (4 foto's)

1.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

BramtK

Ted, heb je een vogelboek? Zo ja, kijk dan even bij de Zwarte kraai en kijk wat erop lijkt.

BRam  
Groeten,

Bram ter Keurs

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankmeer

Geen Kauw en ook geen Zwarte kraai
Frank van der Meer

Ted van der Knaap

#6
..moet ik dan aan een roek denken.. lijkt er qua kleur/bouw niet op
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankmeer

Nee, voor een Roek is hij te bont. ;)  
Frank van der Meer

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

BramtK

CiteerTed, heb je een vogelboek? Zo ja, kijk dan even bij de Zwarte kraai en kijk wat erop lijkt.

BRam
...
Groeten,

Bram ter Keurs

Ted van der Knaap

..heb hier op het ogenblik alleen de waaier van meest voorkomende planten en dieren van natuurmonumenten..

ik heb geen andere opties

voel me nu wel een amateur
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

David Tempelman

bonte kraai, zegt mijn vogelboek   ^_^  
met vriendelijke groet,
David

grutto

Citeer..heb hier op het ogenblik alleen de waaier van meest voorkomende planten en dieren van natuurmonumenten..

ik heb geen andere opties

voel me nu wel een amateur
als je er maar plezier in hebt, dat is het belangrijkste maar een goed boek kopen is nooit weg.

Ik gebruik de petterson vertaald door de heer Kist als ik het zo uit mijn hoofd moet roepen.


Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

Ted van der Knaap

..na de reactie van Frank had er bij mij toch een belletje moeten gaan rinkelen..

..maar ja (donker)blonT he

bedankt voor jullie hulp (en geduld!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankmeer

En amateurs zijn we allemaal...
Frank van der Meer

Predator

ANWB vogelgids is ook een goede keuze, staan erg veel duidelijke platen in
Groet, Maarten

GertJ

Ted,

waar zag je deze bonte kraai?
In grote delen van Nederland is dit een aardig leuke waarneming...


Groet
Gert Jager
Groet Gert Jager

Ted van der Knaap

#17
..ik was vandaag op een wedstrijd met mijn hond (agility) in Didam (nabij Zevenaar)

Het gebied heet de Nevelhorst (lag rond om het wedstrijdterrein)
Mooie natuur, agrarisch gebied en erg stil (behalve vandaag 200 honden!!)

Veel buizerds en biddende Torenvalken..  

(locatie wordt op Waarneming.nl als De Ligtenberg aangeduid)

precieze locatie was Baarleweg nabij manege

..de honden mochten alleen aangelijnd uitgelaten worden want er schijnen ook veel reeen te zitten.

Aanrader voor wie van stilte en puur natuur houd!!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Student85

CiteerIk gebruik de petterson vertaald door de heer Kist
'
CiteerANWB vogelgids is ook een goede keuze
Kom op zeg, in welke tijd leven we nu eenmaal...De Peterson? Dat is toch die gids van voor 1878?  :P  Zelfs de Jonsson (1994) zat daar nog tussen  :o  Nee, elke zichzelf respecterende vogelaar en diegene met enige interesse in de vogelwereld moet toch eigenlijk wel in het bezit zijn van de ANWB-Vogelgids van Europa van Killian Mullarney, Lars Svensson, Dan Zetterstrom en wijlen Peter J Grant. Dit boek is in 2000 uitgegeven in de Engelse versie en verscheen enige tijd later (zelfde jaar) in de Nederlandse versie. De uitgever is de ANWB. Het ISBN-nummer luidt als volgt: 90-18-01212-2. De kosten zijn €29,95 (oa bol.com en ANWB-webwinkel) en de gids is alleen nog met harde kaft te verkrijgen.  

Coenagrion

In die regio is bonte kraai een erg leuke waarneming!  
Coen Nengerman

Ted van der Knaap

#20
..omdat het vrij bijzonder is nog wat foto's.. (3 stuks) (iets mindere kwaliteit)

..heb begrepen dat ze (als je ze al waarneemt!) meer noordelijk ziet en dat ze steeds minder in aantal voorkomen..

1.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Vincent Hart

Citeer..de honden mochten alleen aangelijnd uitgelaten worden want er schijnen ook veel reeen te zitten.

Aanrader voor wie van stilte en puur natuur houd!!
Ik vind geheel hondloze 'stilte en puur natuur' dan weer een aanrader... Ook al zal dat hier en daar een blauwstaart schelen  ;)

Maar gefeliciteerd met een mooie waarneming!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

CiteerKom op zeg, in welke tijd leven we nu eenmaal...De Peterson? Dat is toch die gids van voor 1878?  :P  Zelfs de Jonsson (1994) zat daar nog tussen  :o  Nee, elke zichzelf respecterende vogelaar en diegene met enige interesse in de vogelwereld moet toch eigenlijk wel in het bezit zijn van de ANWB-Vogelgids van Europa van Killian Mullarney, Lars Svensson, Dan Zetterstrom en wijlen Peter J Grant.
Nou Sjoerd,
ik wil natuurlijk niet de stelling wegkapen dat de ANWB 'onmisbaar' is,
maar "zichzelf respecterend"....<_<
Als je gewoon geinteresseerd bent in vogels kijken, en het leuk vindt om te weten welke vogels je allemaal ziet als je de natuur in gaat, kan je best af met 'de Lars'.
(een PRACHTIGE vogelgids trouwens)
en als je niks anders hebt is de Petersons of zelfs de Tirions ook afdoende.

Nee inderdaad, je kan er moeilijk een petsjorapieper of Oost. Vale Spotvogel mee determineren, maar dat hoeft iedereen ook niet.
Want die mensen vogelen namelijk alleen in Nederland.

Om nog ff op die Bonte Kraai terug te komen: erg leuke waarneming inderdaad!
als ik tijd heb mocht ik die nog wel eens willen opzoeken..
Steven Wytema


BramtK

Een Bonte kraai is waar dan ook in Nederland een leuke waarneming en niet alleen omdat het een bijna-zeldzaamheid aan het worden is.

Ted, als je vogels kijken leuk vindt, dan is het misschien toch ook leuk om een gids aan te schaffen.

Die ANWB-gids is inderdaad de beste al worden sommige vogels wel wat lomp afgebeeld. In artistiek opzicht en wat betreft natuurgetrouwheid van vorm en kleur, zijn de platen in de Lars Johnsson naar mijn mening, subliem.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

grutto

Citeer
CiteerIk gebruik de petterson vertaald door de heer Kist
'
CiteerANWB vogelgids is ook een goede keuze
Kom op zeg, in welke tijd leven we nu eenmaal...De Peterson? Dat is toch die gids van voor 1878?  :P  Zelfs de Jonsson (1994) zat daar nog tussen  :o  Nee, elke zichzelf respecterende vogelaar en diegene met enige interesse in de vogelwereld moet toch eigenlijk wel in het bezit zijn van de ANWB-Vogelgids van Europa van Killian Mullarney, Lars Svensson, Dan Zetterstrom en wijlen Peter J Grant. Dit boek is in 2000 uitgegeven in de Engelse versie en verscheen enige tijd later (zelfde jaar) in de Nederlandse versie. De uitgever is de ANWB. Het ISBN-nummer luidt als volgt: 90-18-01212-2. De kosten zijn €29,95 (oa bol.com en ANWB-webwinkel) en de gids is alleen nog met harde kaft te verkrijgen.
Je hebt altijd baas boven baas natuurlijk en inderdaad mijn boekje had nog een prijs van 18,75 HFL.
Maar door alle aantekeningen en data een bijzonder mooi bezit voor mij persoonlijk.

Schiet ik er veel mee op ook nog het ANWB boekje te kopen ??? en aan welke voordelen moet ik dan denken ?


Groet,


Grutto

Groet
Tjeerd

Steven Wytema

CiteerJe hebt altijd baas boven baas natuurlijk en inderdaad mijn boekje had nog een prijs van 18,75 HFL.
Maar door alle aantekeningen en data een bijzonder mooi bezit voor mij persoonlijk.

Schiet ik er veel mee op ook nog het ANWB boekje te kopen ??? en aan welke voordelen moet ik dan denken ?

Groet,

Grutto
Hoi Tjeerd,
met inachtneming van jouw gids:
zoals Sjoerd wel opmerkt zijn de afbeeldingen én beschrijvingen veel natuurgetrouwer, vollediger en duidelijker in de ANWB.
Het is dan ook niet echt een 'boekje', maar een volwaardige veldgids.
Voor die prijs heb je wel het naslagwerk bij uitstek waarmee je elke vogel in het veld in principe moet kunnen herkennen, en waarmee je vogelkennis hoogstwaarschijnlijk zienderogen toeneemt!
Steven Wytema


grutto

Citeer
CiteerJe hebt altijd baas boven baas natuurlijk en inderdaad mijn boekje had nog een prijs van 18,75 HFL.
Maar door alle aantekeningen en data een bijzonder mooi bezit voor mij persoonlijk.

Schiet ik er veel mee op ook nog het ANWB boekje te kopen ??? en aan welke voordelen moet ik dan denken ?

Groet,

Grutto
Hoi Tjeerd,
met inachtneming van jouw gids:
zoals Sjoerd wel opmerkt zijn de afbeeldingen én beschrijvingen veel natuurgetrouwer, vollediger en duidelijker in de ANWB.
Het is dan ook niet echt een 'boekje', maar een volwaardige veldgids.
Voor die prijs heb je wel het naslagwerk bij uitstek waarmee je elke vogel in het veld in principe moet kunnen herkennen, en waarmee je vogelkennis hoogstwaarschijnlijk zienderogen toeneemt!
Nog even in mijn boekenkast gedoken met het volgende resultaat

ANWB  " Het beste vogelboek"  

Samengesteld door de redacteutren van Het BEste uit Reader´s Digest in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Is dit het boek wat jullie beschrijven wat gebaseerd is op het "book of the britsch birds" ?


Groet,


Grutto
Groet
Tjeerd

Steven Wytema

#29
nope.
kijk voor de ANWB vogelgids (of in het engels 'Collins Field guide') even bij de info die Sjoerd heeft gepost.
en http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=2158 is ook handig.
Steven Wytema