(Vuur)goudhaantje

Gestart door Geum rivale, februari 14, 2017, 20:01:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Is die witachtige vlek nou een wenkbraustreep of een sneeuwvlok?

Het betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/134496530
onzeker Vuurgoudhaan - Regulus ignicapilla gezien op 2017-02-11 Wekerom - Wekeromse Zand
Foto's:

Kees van Reenen

Jacob Molenaar

Een wenkbrauwstreep - vuurgoudhaan dus.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Geum rivale

Bedankt, dan zet ik 'm op zeker.
Kees van Reenen

BramtK

Ik kan niet helemaal volgen wat Jacob ziet. Ik zie een takje dat voor de kop en schouder van de vogel hangt. Ik kan daarom niet zien of deze vogel een wenkbrauwstreep heeft. Daarbij zie ik geen oranjegele halsvlek die Vuurgoudhaan wel heeft. Ik zou dus eerder aan een Goudhaan denken. Zijn er meer foto's?
Groeten,

Bram ter Keurs

mgieskens

Citaat van: BramtK op februari 15, 2017, 11:57:50 AM
Ik kan niet helemaal volgen wat Jacob ziet. Ik zie een takje dat voor de kop en schouder van de vogel hangt. Ik kan daarom niet zien of deze vogel een wenkbrauwstreep heeft. Daarbij zie ik geen oranjegele halsvlek die Vuurgoudhaan wel heeft. Ik zou dus eerder aan een Goudhaan denken. Zijn er meer foto's?
Mee eens. Ik herken hier ook geen vuurgoudhaantje in.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Citaat van: Jacob Molenaar op februari 14, 2017, 20:10:40 PM
Een wenkbrauwstreep - vuurgoudhaan dus.
Geen wenkbrauwstreep. Een takje. De oranjegele hals is lang niet altijd goed zichtbaar en naar mijn mening niet als betrouwbaar determinatiekenmerk te gebruiken, zeker niet bij een vogel die er zo op staat als deze. Of hij een wenkbrauwstreep heeft is door dat takje niet vast te stellen. Goudhaan is dus niet zeker, maar vuurgoudhaan ook niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Het feit dat die halsvlek niet zichtbaar is, terwijl die bij Vuurgoudhaan doorgaans toch wel behoorlijk opvallend is, lijkt me hier toch wel een relevant gegeven. Maar goed, kennelijk moeten we hier elke stelling nuanceren. Das ook een soort sport, he?!
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Het (schijnbaar) ontbreken van die halsvlek lijkt inderdaad een sterk punt pro Goudhaan. Echter zit juist op die plek ook dat vermaledijde takje dat de suggestie van een wbs wekt c.q. versterkt en ben ik het met Marten eens dat die vlek niet altijd even goed zichtbaar is. Daarnaast is het contrast tussen boven- en onderzijde (vooral keel/hals/nek-regio) nogal groot terwijl bij Goudhaan vooral die regio duidelijk uniformer is dan bij Vuurgoudhaan (die duidelijker witachtig van onder, groener ipv olijfkleuriger van boven is). De kruinveertjes geven in zijn totaliteit een meer oranje indruk terwijl dat bij Goudhanen alleen is als ze de kruinveren spreiden (bij opwinding en dat lijkt hier niet het geval), anders lijken ze citroengeel. Al met al neig ik juist wat meer naar Vuurgoudhaan dus maar door de onscherpte lijkt mij hier een 'goudhaan spec' de beste ID ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Ik vond zelf de kleur van de rug ook nogal pro vuurgoudhaan. En het wit op de kop zou zeker sneeuw kunnen zijn, maar volgens mij kan het net zo goed een wenkbrauwstreep zijn.
Maar misschien heeft de waarnemer nog meer foto's (hoe slecht dan ook)?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Geum rivale

Nee, helaas niet meer foto's.
Kees van Reenen

bramquist

M.i. is het oog gewoon zichtbaar en stopt het takje net boven het oog en is de wenkbrouwstreep ook net zichtbaar.
Groeten,

Bram Quist

Geum rivale

Dat is ook wat ik dacht te zien, ook omdat de wenkbrauwstreep of wat het ook is minder wit is dan de omringende sneeuw. De vraag is nu: hoe ver moet de wenkbrauwstreep van Vuurgoudhaantje doorlopen, en in hoeverre heeft-ie daaronder nog een zwarte streep? Verder miste ik wel de olijfkleurige schouderpartij.
Kees van Reenen

BramtK

Het takje loopt een stuk verder door dan de oogstreep, maar ja.
Groeten,

Bram ter Keurs