verschillende soorten kwikstaarten

Gestart door jennifer88, september 19, 2004, 18:17:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

jennifer88

zijn er meerder vormen wite kwikstaarten bekend?
wij hebben namelijk een aantal vogels die in principe dezelfde zijn maar hun koptekening is anders.
kan dit of is het een andere soort.?

jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

Tom

varaiatie in witte kwikstaarten hebben te maken met leeftijd en geslacht, je hebt adult man, adult vrouw, 1e winterkleed. verder kan de ene kwikstaart verder geruid naar het winterkleed zijn dan de andere kwikstaart. in de meeste veldgidsen zijn deze kleden wel te vinden.

verder is er ook nog een britse (onder)soort de rouwkwikstaart, die sterk op de witte lijkt, maar een veel donkerdere rug heeft.

Tom

jasper

Op het vastenland van Europa is de  Witte Kwikstaart bekend, op de britse eilanden de
Rouwkwikstaart
in marokko de 'Marokkaanse' en verder van huis de 'personata' ondersoort die komt voor in Irak en de Midden-oosten.
Kijk in het vogelboek 'Gods Europese vogels' door H. Heinzel, etc daar staan de plaatjes er wel in (als je hem hebt???????)

:duim: Jasper

jasper

Als je op Avibase -> Witte kwikstaart, dan zie je dat er nog veel meer ondersoorten bekend zijn van de orginele 'witte' Kwikstaart.

:duim: Jasper

jennifer88

jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

Jan Harteman

Ik heb vandaag rond onze school (Groenhorst College/PTC+ te Barneveld) een kwikstaart gezien dit ik in eerste instantie niet determineerde als Witte kwikstaart.
Zoekend op diverse sites kwam ik toch uit op de soort Motacilla alba (= Witte kwikstaart).
De volgende foto is sprekend de vogel die ik zag:



Is dit een veel voorkomende vorm? Ik heb deze nog niet eerder gezien volgens mij.
Of heb ik nu iets speciaals gezien? Hij viel mij enorm op omdat hij zich liet opjagen door een merel, waardoor hij zachtjes tegen de ruiten van ons lokaal vloog.

Groeten,
Jan

Rick van der Weijde

Het punt met die witte kwikken nu is, is dat ze op het moment volop in de rui zitten. Je hebt nu mannetjes zomer, mannetjes winter, vrouwtjes zomer, vrouwtjes winter, vogels die nu volop aan het ruien zijn en dus in alle mogelijke fasen tussen zomer en winterkleed verkeren, juveniele en eerste winterkleed vogels, en ook die zijn nu aan het ruien. Dit levert een complex geheel en bonte verzameling van allerlei niet volgens het boekje gekleurde kwikstaarten op.

Indien je idd dit merk witte kwik hebt gezien, is het denk wel vrij bijzonder. Durf ik niet met zekerheid te zeggen hoor. Maar volgens mijn is dit een Aziatische ondersoort (donkere oogstreep) die volgens mijn niet in Europa hoort. <_<
Verbeter me als ik het fout heb hoor.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

jasper

Denk niet dat je er niet zo heel erg naast zit, Siberische 'Witte' Kwikstaarten lijken 's winters er wel op, maar de Marokkaanse Kwikstaart in winterkleed (variant dan!!!) heeft er ook heel veel van weg.
Maar goed ik ben er ook niet heel erg zeker van, want op internet zie ik veel 'Witte' Kwikstaarten met z'n zelfde oogstreepje.


Rick van der Weijde

Ja van Marokkaanse weet ik dat. Dan is de oogstreep echter wel een beetje dikker aangezet, en komt er volgens mijn nog een 1 of twee strepen bij die diagonaal van de oogstreep naar de snor lopen...
Maar uiteraard zal er ook veel individuele variatie binnen de verschillende ondersoorten, kleden en leeftijden zitten. Maakt het er ook natuurlijk ook niet makkelijker op <_<  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Jan Harteman

Oei nu ben ik er echter niet zeker van of ik werkelijk die oogstreep heb gezien...
maar vooral de de lichte kop en de vlek op de borst/bef vielen me erg op.
Deze foto leek daar dus het meest op, maar omdat het allemaal vrij rap ging durf ik niet meer te zeggen of die oogstreep er werkelijk was...
Sorry, ik hoop niet dat ik jullie nu voor niets in zekere staat van opwinding bracht  :D  

Rick van der Weijde

Nee hoor, wees niet bang :D  :P

Maar lichte kop en zwarte bef is in deze tijd wel een redelijk veelvoorkomende vorm. Het zal waarschijnlijk alleen opvallend geweest zijn, doordat je nu ineens een keer de kans krijgt het beestje goed in beeld te krijgen. Terwijl je normaal gesproken Witte Kwikstaarten al in een vroeg stadium tot Wite kwikstaart omdoopt... Dat gebeurt mij namelijk ook nog wel eens. Om maar eens een voorbeeld te geven: Spreeuwen zie ik (en wie niet???) elke dag in best wel aardige aantallen. Maar om het moment dat je foto's gaat nemen, of het beestje tekent komen er ineens kleuren naar voren die je normaal maar zelden ziet... Eigenlijk best grappig. ;)  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

RogiervanV

Ik moet zeggen dat t dan errug klinkt naar "1e kj" Witte kwik. En er is niks mis met een beetje opwinding veroorzaken... houdt ons scherp  B)  
Rogier van Viegen