Grote Zaagbek

Gestart door AdeM, februari 10, 2017, 11:31:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

AdeM

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.

Afgelopen zondag gezien en als Grote Zaagbek ingevoerd.
Niet goedgekeurd dus mogelijk toch iets anders.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/134354261
Grote Zaagbek - Mergus merganser gezien op 2017-02-05 Leersum - Broekhuizen
Foto's:




bij voorbaat dank André de Meijer
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

Cygnus

Zijn inderdaad Grote Zaagbekken, een mannnetje en een vrouwtje. Of ze nou wel of niet zijn goedgekeurd, het blijven Grote Zaagbekken.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

AdeM

Citaat van: Cygnus op februari 10, 2017, 11:33:53 AM
Zijn inderdaad Grote Zaagbekken, een mannnetje en een vrouwtje. Of ze nou wel of niet zijn goedgekeurd, het blijven Grote Zaagbekken.

Dank je Trinus voor je reactie en bevestiging.
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

Vincent de Boer

Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

AdeM

Citaat van: Vincent de Boer op februari 10, 2017, 11:40:51 AM
Zie ook: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=36932.0.html m.b.t. de goedkeuring

Ik heb deze gelezen. En ook https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=169078.0

Hierin staat o.a.:

Admins zijn (net) mensen
We hebben banen, sociale- en gezinslevens, andere hobby's, en we komen zelf ook graag in het veld! Op een gemiddelde zaterdag of zondag worden er tot 1000(!) vogelfoto's ingevoerd. Als we ervan uitgaan dat dit 500 waarnemingen zijn (met gemiddeld dus twee foto's), is dat 500x op een vinkje drukken, of commentaar plaatsen. Daarnaast nemen veel admins ook actief deel aan het forum. Het zal dus - hoe jammer dat ook is - blijven voorkomen dat waarnemingen niet op de dag van invoeren worden beoordeeld.
TIP: Probeer wat geduld te betrachten als je waarneming niet onmiddelijk gekeurd is. Als je na een week geen vinkje of commentaar onder je waarneming hebt gekregen, trek dan aan de bel. De beste manier om dit te doen is door bij je waarneming in het menu 'Opties' rechtsboven te kiezen voor 'determinatie via het forum'. Bedenk hierbij: Waarnemingen van (vrij) algemene soorten zonder foto/geluidopname, worden in principe niet beoordeeld, tenzij er sprake is van bijzonderheden (tijd van het jaar, aantal, etc.)


De tip geeft aan na een tijdje de determinatie via het forum te doen en dat heb ik gedaan. Weliswaar niet na een week maar na 5 dagen. Je zou me dan ook ongeduldig kunnen noemen.
Ik heb alle waardering voor de mensen die meewerken aan waarneming.nl en het forum en ik leer er veel van.

Al eerder heb ik gepleit, en dat doe ik nog steeds, om de categorieën uit te breiden met een status waaraan je kunt zien dat er al door een admin naar gekeken is.
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

Henri van Dodeweerd

CiteerDe tip geeft aan na een tijdje de determinatie via het forum te doen en dat heb ik gedaan. Weliswaar niet na een week maar na 5 dagen. Je zou me dan ook ongeduldig kunnen noemen.
Ik heb alle waardering voor de mensen die meewerken aan waarneming.nl en het forum en ik leer er veel van.

Al eerder heb ik gepleit, en dat doe ik nog steeds, om de categorieën uit te breiden met een status waaraan je kunt zien dat er al door een admin naar gekeken is.

Vind ik niet ongeduldig hoor. Als je het gewoon niet zeker weet en dat wel wilt, is het na vijf dagen niet gek hoor.

Je uitbreiding van de status lijkt mij niet echt nodig. Als een admin deze foto kijkt, zal hij ook gelijk de goedkeuring geven niet na drie dagen er nog een keer naar kijken. Bij andere soortgroepen zal een admin misschien later er nog een keer beter naar moeten kijken, omdat er lastige determinatiekenmerken zijn. Maar in dat geval kan de admin hem al zetten op (nog) niet te beoordelen. Misschien niet helemaal ideaal, maar meer statussen maken, roept ook weer meer vragen, dus is ook niet helemaal ideaal.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

HPM

Citaat van: AdeM op februari 10, 2017, 12:12:37 PM
...
Al eerder heb ik gepleit, en dat doe ik nog steeds, om de categorieën uit te breiden met een status waaraan je kunt zien dat er al door een admin naar gekeken is.

Dat veronderstelt dat een admin aan zou moeten geven of hij ernaar heeft gekeken. Dat kost tijd, en tijd is nou juist het struikelpunt. Jouw oplossing zou dus alleen maar vertraging veroorzaken.
Alle waarnemingen worden uiteindelijk beoordeeld, en meestal betekent dat dat ze worden goedgekeurd.
Als je reden hebt om aan je determinatie te twijfelen kan jet het altijd op het forum vragen, maar het niet snel genoeg naar je zin goedkeuren van een waarneming is op zichzelf geen reden om te twijfelen.
Herman van der Meer

AdeM

Citaat van: HPM op februari 10, 2017, 12:45:06 PM
Citaat van: AdeM op februari 10, 2017, 12:12:37 PM
...
Al eerder heb ik gepleit, en dat doe ik nog steeds, om de categorieën uit te breiden met een status waaraan je kunt zien dat er al door een admin naar gekeken is.

Dat veronderstelt dat een admin aan zou moeten geven of hij ernaar heeft gekeken. Dat kost tijd, en tijd is nou juist het struikelpunt. Jouw oplossing zou dus alleen maar vertraging veroorzaken.
Alle waarnemingen worden uiteindelijk beoordeeld, en meestal betekent dat dat ze worden goedgekeurd.
Als je reden hebt om aan je determinatie te twijfelen kan jet het altijd op het forum vragen, maar het niet snel genoeg naar je zin goedkeuren van een waarneming is op zichzelf geen reden om te twijfelen.

Je kunt je voorstellen dat als een admin naar een waarneming kijkt automatisch aangegeven wordt dat hij of zij ernaar gekeken heeft.
Dan kost dat m.i. helemaal geen tijd extra.
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

Henri van Dodeweerd

Citaat van: AdeM op februari 10, 2017, 12:52:22 PM
Citaat van: HPM op februari 10, 2017, 12:45:06 PM
Citaat van: AdeM op februari 10, 2017, 12:12:37 PM
...
Al eerder heb ik gepleit, en dat doe ik nog steeds, om de categorieën uit te breiden met een status waaraan je kunt zien dat er al door een admin naar gekeken is.

Dat veronderstelt dat een admin aan zou moeten geven of hij ernaar heeft gekeken. Dat kost tijd, en tijd is nou juist het struikelpunt. Jouw oplossing zou dus alleen maar vertraging veroorzaken.
Alle waarnemingen worden uiteindelijk beoordeeld, en meestal betekent dat dat ze worden goedgekeurd.
Als je reden hebt om aan je determinatie te twijfelen kan jet het altijd op het forum vragen, maar het niet snel genoeg naar je zin goedkeuren van een waarneming is op zichzelf geen reden om te twijfelen.

Je kunt je voorstellen dat als een admin naar een waarneming kijkt automatisch aangegeven wordt dat hij of zij ernaar gekeken heeft.
Dan kost dat m.i. helemaal geen tijd extra.

Dat kost geen extra tijd nee. Maar als een vogeladmin dan kijkt naar een waarneming van een andere soortgroep, dan moet dat er weer niet komen te staan.

Of binnen de soortgroep. Bijv. bijen, wespen en mieren. Een admin voor de mieren die kijkt uit interesse een keer naar een waarneming van een bij. Dan is het ook niet de bedoeling dat het erbij komt te staan.

Het lijkt me niet echt haalbaar.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

HPM

Citaat van: AdeM op februari 10, 2017, 12:52:22 PM

Je kunt je voorstellen dat als een admin naar een waarneming kijkt automatisch aangegeven wordt dat hij of zij ernaar gekeken heeft.
Dan kost dat m.i. helemaal geen tijd extra.

Je hebt een erg groot voorstellingvermogen :-)
Maar je ging nu al twijfelen aan je determinatie omdat hij nog niet was goedgekeurd. Wat zou je dan wel niet denken als je zag dat ernaar gekeken was, maar niet beoordeeld?
Je moet gewoon geduld hebben en je verwachtingen aanpassen aan het tempo van Waarneming. Andersom gaat niet, want de admins doen al wat ze kunnen.
Herman van der Meer

AdeM

Citaat van: Henri van Dodeweerd op februari 10, 2017, 13:00:52 PM
Citaat van: AdeM op februari 10, 2017, 12:52:22 PM
Citaat van: HPM op februari 10, 2017, 12:45:06 PM
Citaat van: AdeM op februari 10, 2017, 12:12:37 PM
...
Al eerder heb ik gepleit, en dat doe ik nog steeds, om de categorieën uit te breiden met een status waaraan je kunt zien dat er al door een admin naar gekeken is.

Dat veronderstelt dat een admin aan zou moeten geven of hij ernaar heeft gekeken. Dat kost tijd, en tijd is nou juist het struikelpunt. Jouw oplossing zou dus alleen maar vertraging veroorzaken.
Alle waarnemingen worden uiteindelijk beoordeeld, en meestal betekent dat dat ze worden goedgekeurd.
Als je reden hebt om aan je determinatie te twijfelen kan jet het altijd op het forum vragen, maar het niet snel genoeg naar je zin goedkeuren van een waarneming is op zichzelf geen reden om te twijfelen.

Je kunt je voorstellen dat als een admin naar een waarneming kijkt automatisch aangegeven wordt dat hij of zij ernaar gekeken heeft.
Dan kost dat m.i. helemaal geen tijd extra.

Dat kost geen extra tijd nee. Maar als een vogeladmin dan kijkt naar een waarneming van een andere soortgroep, dan moet dat er weer niet komen te staan.

Of binnen de soortgroep. Bijv. bijen, wespen en mieren. Een admin voor de mieren die kijkt uit interesse een keer naar een waarneming van een bij. Dan is het ook niet de bedoeling dat het erbij komt te staan.

Het lijkt me niet echt haalbaar.

Dat lijkt me een kwestie van permissies.
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

Oenanthe

Ik heb nog wel een tip om de werklast van admins te verkleinen. Het is me herhaaldelijk overkomen dat ik een waarneming invoerde die op basis van kennisregels automatisch werd goedgekeurd. Plaats ik daar een foto bij, dan verdwijnt die automatische goedkeuring en mogen de admins aan de slag. Ik kan me zinvoller werk voorstellen, zeker als je al zo veel te doen hebt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

AdeM

Citaat van: HPM op februari 10, 2017, 13:11:25 PM
Citaat van: AdeM op februari 10, 2017, 12:52:22 PM

Je kunt je voorstellen dat als een admin naar een waarneming kijkt automatisch aangegeven wordt dat hij of zij ernaar gekeken heeft.
Dan kost dat m.i. helemaal geen tijd extra.

Je hebt een erg groot voorstellingvermogen :-)
Maar je ging nu al twijfelen aan je determinatie omdat hij nog niet was goedgekeurd. Wat zou je dan wel niet denken als je zag dat ernaar gekeken was, maar niet beoordeeld?
Je moet gewoon geduld hebben en je verwachtingen aanpassen aan het tempo van Waarneming. Andersom gaat niet, want de admins doen al wat ze kunnen.

Als ik gezien had dat er door een admin naar gekeken is, dan had ik de waarneming niet op het forum geplaatst.
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

Guus Peterse

Het grappige is dat je dat in dat geval juist wel moet doen. Als er een admin naar gekeken heeft maar hem niet heeft goedgekeurd, is er blijkbaar reden tot twijfel. In dit geval is dat uiteraard niet aan de orde. Hij is dan ook inmiddels goedgekeurd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Citaat van: Oenanthe op februari 10, 2017, 13:18:50 PM
Ik heb nog wel een tip om de werklast van admins te verkleinen. Het is me herhaaldelijk overkomen dat ik een waarneming invoerde die op basis van kennisregels automatisch werd goedgekeurd. Plaats ik daar een foto bij, dan verdwijnt die automatische goedkeuring en mogen de admins aan de slag. Ik kan me zinvoller werk voorstellen, zeker als je al zo veel te doen hebt.
De logica hiervan ontgaat me, Maarten. Als er geen foto bijstaat en de waarneming automatisch wordt goedgekeurd, heeft een admin daar geen omkijken naar. Zet je er wel een foto bij, dan moet de waarneming actief worden goedgekeurd, maar dat is nou eenmaal (een deel van) ons werk. Dat lijkt me geen reden er geen foto's bij te zetten. Dat wordt in het algemeen juist gewaardeerd. Wel liefst herkenbare foto's, zoals in dit geval. Van dubbel werk is dus hoe dan ook geen sprake.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

AdeM

Citaat van: Guus Peterse op februari 10, 2017, 13:35:00 PM
Het grappige is dat je dat in dat geval juist wel moet doen. Als er een admin naar gekeken heeft maar hem niet heeft goedgekeurd, is er blijkbaar reden tot twijfel. In dit geval is dat uiteraard niet aan de orde. Hij is dan ook inmiddels goedgekeurd.

Ik zou in het geval dat een admin gekeken heeft maar nog niet goedgekeurd, wel het "geduld van Herman" kunnen opbrengen.
Een admin heeft in ieder geval de mogelijkheid commentaar bij de waarneming te zetten en kan men op het forum zich bezighouden met de twijfelgevallen
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

Oenanthe

Citaat van: Guus Peterse op februari 10, 2017, 13:37:55 PM
Citaat van: Oenanthe op februari 10, 2017, 13:18:50 PM
Ik heb nog wel een tip om de werklast van admins te verkleinen. Het is me herhaaldelijk overkomen dat ik een waarneming invoerde die op basis van kennisregels automatisch werd goedgekeurd. Plaats ik daar een foto bij, dan verdwijnt die automatische goedkeuring en mogen de admins aan de slag. Ik kan me zinvoller werk voorstellen, zeker als je al zo veel te doen hebt.
De logica hiervan ontgaat me, Maarten. Als er geen foto bijstaat en de waarneming automatisch wordt goedgekeurd, heeft een admin daar geen omkijken naar. Zet je er wel een foto bij, dan moet de waarneming actief worden goedgekeurd, maar dat is nou eenmaal (een deel van) ons werk. Dat lijkt me geen reden er geen foto's bij te zetten. Dat wordt in het algemeen juist gewaardeerd. Wel liefst herkenbare foto's, zoals in dit geval. Van dubbel werk is dus hoe dan ook geen sprake.
Jouw logica ontgaat mij. Je zegt precies hetzelfde als ik: we geloven je automatisch, behalve wanneer je met bewijsmateriaal komt. Dan gaan we jouw bewijsmateriaal controleren. Dat is geen dubbel werk, dat is onnodig werk. Laat het achterwege, dan kom je eerder toe aan het controleren van foto's van waarnemingen die niet automatisch zijn goedgekeurd. Logisch lijkt me.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

grunsven

De automatische goedkeuring is gebaseerd op waarnemingen met bewijsmateriaal zijn goedgekeurd (een eerdere waarneming van dezelfde soort op die plek).
Het niet controleren van die foto's zou dus de basis onder de hele automatishce validatie weg halen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Guus Peterse

Citaat van: Oenanthe op februari 10, 2017, 14:07:36 PM
Citaat van: Guus Peterse op februari 10, 2017, 13:37:55 PM
Citaat van: Oenanthe op februari 10, 2017, 13:18:50 PM
Ik heb nog wel een tip om de werklast van admins te verkleinen. Het is me herhaaldelijk overkomen dat ik een waarneming invoerde die op basis van kennisregels automatisch werd goedgekeurd. Plaats ik daar een foto bij, dan verdwijnt die automatische goedkeuring en mogen de admins aan de slag. Ik kan me zinvoller werk voorstellen, zeker als je al zo veel te doen hebt.
De logica hiervan ontgaat me, Maarten. Als er geen foto bijstaat en de waarneming automatisch wordt goedgekeurd, heeft een admin daar geen omkijken naar. Zet je er wel een foto bij, dan moet de waarneming actief worden goedgekeurd, maar dat is nou eenmaal (een deel van) ons werk. Dat lijkt me geen reden er geen foto's bij te zetten. Dat wordt in het algemeen juist gewaardeerd. Wel liefst herkenbare foto's, zoals in dit geval. Van dubbel werk is dus hoe dan ook geen sprake.
Jouw logica ontgaat mij. Je zegt precies hetzelfde als ik: we geloven je automatisch, behalve wanneer je met bewijsmateriaal komt. Dan gaan we jouw bewijsmateriaal controleren. Dat is geen dubbel werk, dat is onnodig werk. Laat het achterwege, dan kom je eerder toe aan het controleren van foto's van waarnemingen die niet automatisch zijn goedgekeurd. Logisch lijkt me.
Je bedoelt: als een geval automatisch wordt goedgekeurd, geen foto's plaatsen?
1: Dat moet je dan maar net weten.
2: Een extra bevestiging van zo'n geval is nooit weg. Het is altijd nog de vraag of je wel de goede vogel hebt gezien.
3: Een foto is niet alleen bedoeld voor de goedkeuring.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Oenanthe

Citaat van: Guus Peterse op februari 10, 2017, 14:33:13 PM
Citaat van: Oenanthe op februari 10, 2017, 14:07:36 PM
Citaat van: Guus Peterse op februari 10, 2017, 13:37:55 PM
Citaat van: Oenanthe op februari 10, 2017, 13:18:50 PM
Ik heb nog wel een tip om de werklast van admins te verkleinen. Het is me herhaaldelijk overkomen dat ik een waarneming invoerde die op basis van kennisregels automatisch werd goedgekeurd. Plaats ik daar een foto bij, dan verdwijnt die automatische goedkeuring en mogen de admins aan de slag. Ik kan me zinvoller werk voorstellen, zeker als je al zo veel te doen hebt.
De logica hiervan ontgaat me, Maarten. Als er geen foto bijstaat en de waarneming automatisch wordt goedgekeurd, heeft een admin daar geen omkijken naar. Zet je er wel een foto bij, dan moet de waarneming actief worden goedgekeurd, maar dat is nou eenmaal (een deel van) ons werk. Dat lijkt me geen reden er geen foto's bij te zetten. Dat wordt in het algemeen juist gewaardeerd. Wel liefst herkenbare foto's, zoals in dit geval. Van dubbel werk is dus hoe dan ook geen sprake.
Jouw logica ontgaat mij. Je zegt precies hetzelfde als ik: we geloven je automatisch, behalve wanneer je met bewijsmateriaal komt. Dan gaan we jouw bewijsmateriaal controleren. Dat is geen dubbel werk, dat is onnodig werk. Laat het achterwege, dan kom je eerder toe aan het controleren van foto's van waarnemingen die niet automatisch zijn goedgekeurd. Logisch lijkt me.
Je bedoelt: als een geval automatisch wordt goedgekeurd, geen foto's plaatsen?
Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel: keur waarnemingen automatisch goed of keur ze niet automatisch goed. Doe je dat wel, doe dat dan ook als er een foto bij de waarneming wordt geplaatst. Dat spaart de admins onnodig werk. Dat bedoel ik.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op februari 10, 2017, 14:41:58 PM

Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel: keur waarnemingen automatisch goed of keur ze niet automatisch goed. Doe je dat wel, doe dat dan ook als er een foto bij de waarneming wordt geplaatst. Dat spaart de admins onnodig werk. Dat bedoel ik.

Dan moet er dus worden bijgehouden of een waarneming eerder automatisch was goedgekeurd. Maar ook dan moet je rekening houden met de mogelijkheid dat er een niet-passende foto is toegevoegd, waardoor de waarneming aantoonbaar ten onrechte automatisch zou worden toegekeurd.
Ongeveer het omgekeerde heb ik verschillende malen gezien: Dat foto's op grond waarvan een waarneming werd afgekeurd werden verwijderd. Afhankelijk van de soort konden die waarnemingen daarna automatisch worden goedgekeurd. In ieder geval zijn er in zulke gevallen meestal geen duidelijke gronden om ze af te keuren.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Je wilt toch niet dat foto's automatisch worden goedgekeurd? !
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hiskodevries

Maarten, als een waarneming al automatisch is goedgekeurd moet je vooral GEEN foto toevoegen, want dat heeft geen toegevoegde waarde.
Stel jij voert een Zwarte kraai in->automatisch goedgekeurd en dan voeg je een foto van een kauw toe . Dan denk jij dat het systeem zo slim is dat 'nee op de foto staat een kauw ik haal de validatie weg'
jij voert een waarneming van een koolmees is -> automatisch goedgekeurd. dan voeg je een foto toe van een Koolmees en het systeem beslist 'ja Maarten heeft een goede foto toegevoegd we laten de validatie in tact'
Overigens denk ik dat over een jaar of wat dit wel kan, maar nu nog niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 10, 2017, 16:12:44 PM

Maarten, als een waarneming al automatisch is goedgekeurd moet je vooral GEEN foto toevoegen, want dat heeft geen toegevoegde waarde....

Foto's hebben natuurlijk wél toegevoegde waarde. Het is een van de zeer weinige manieren om een beetje zeker te zijn van de determinatie. Zonder zekere determinaties is automatische goedkeuring van 'kale' waarnemingen ook niet mogelijk.
Herman van der Meer

hiskodevries

met als toevoeging 'dat je zeker bent van je waarneming'
maar ik veronderstel dat Maarten dat wel is.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BJHM Possen

Citaat van: hiskodevries op februari 10, 2017, 16:12:44 PM
Overigens denk ik dat over een jaar of wat dit wel kan, maar nu nog niet.

Er is toch zo'n app die foto's van (een beperkt aantal) vogels "herkent"? Staat mij bij dat het functioneren nogal wat te wensen over liet. Lijkt mij overigens ook géén sinecure om foto's uit verschillende hoek, met verschillende belichting, met meerdere individuen (ofwel de gemiddelde waarneming.nl foto) automatisch op soort te brengen. Lukt met gezichten van mensen op bewakingscamera's ook maar moeizaam, dacht ik ;)
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman