Sporen in de sneeuw; Ree?

Gestart door Marleen, februari 04, 2017, 10:15:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Goeiemorgen.

Vanochtend zag ik deze sporen in de sneeuw. Helaas hing de wildcamera de andere kant op gericht. Ik weet dat sporen lastig te beoordelen zijn, dus als het niet met zekerheid te zeggen is van welk dier het is, dan is dat oké.

Ik heb het idee dat het ree is. Omdat de sporen voor eland veel te klein zijn. Rendier en edelhert komen hier ook voor. Verder zou ik het niet weten. Ik heb geen van allen nog gezien hier. Wel sporen van vermoedelijk eland en vergelijkbare sporen als op de foto, van ik vermoed ree.

In "De complete gids voor diersporen" staat dat voetsporen van ree 4-5 centimeter zijn en dat bij zachte grond Hubertusklauwen te zien kunnen zijn.

Is met zekerheid te zeggen dat dit sporen van een ree (of ander dier?) zijn?  Zo ja, waaraan is dat te zien? Zo niet, heb je misschien tips waar ik evt volgende keer op moet letten of wat ik kan doen om de kans op determinatie van dergelijke voetsporen te vergroten?

https://observation.org/waarneming/view/134302081
Sporen van Ree - Capreolus capreolus gezien op 4 februari 2017, Oppland, Noorwegen











Toelichting:
Verse sporen in de sneeuw. 5cm. Gezocht naar keutels of andere sporen, niet gevonden.

Groetjes, Marleen

Rob Koelman

Ree klopt wel (vrij slanke prenten van dit formaat)...
Met vriendelijke groet, Rob