Rode kelkzwam (Sarcoscypha coccinea)? => JA!

Gestart door rietvanoosten, februari 08, 2017, 22:35:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=19637

Betreft waarneming van Gerrit Reitsma d.d. 05-02-2017
https://waarneming.nl/waarneming/view/134345421

Is het de Rode kelkzwam (Sarcoscypha coccinea)?
Heb ook de mic.foto's op waarneming van beide soorten bekeken, maar blijf het lastig vinden  :rolleye:
Sporenvorm komt meer overeen met die van de Rode en er zijn geen "kurkentrekkervormige" haren ....



met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

Vervolg:
met vriendelijke groet, Riet

Gerrit Reitsma

Ben ook benieuwd naar de juiste naam.

Groet Gerrit Reitsma

Gert Kremer

is er ook een Mic. foto van alleen een heel klein stukje van de buitenkant Riet. Ik ben ook eens bezig geweest met 1tje van Schokland. ook niet goed gekregen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Dag Riet,

Heb je aan de onderzijde van de buitenkant gekeken naar de krulharen? Daar vallen ze namelijk het gemakkelijkst op. Verder is het natuurlijk handig om de sporenmaten te vermelden.
Kom je er niet uit. Neem eens contact op met de Van Duurens, die weten alles van kelkzwammen. Volgende week houden ze hun jaarlijkse excursie 18 februari 2017: 16e Kelkzwammenexcursie van de WMOIJ. Een aanrader voor wie wat meer over deze soorten wil leren kennen.

http://www.gbif-mycology.de/HostedSites/Baral/Sarcoscypha.htm

Groeten Marian

rietvanoosten

Marian en Gert, dank voor jullie reacties  :blink:

Gert, de laatste 3 foto's zijn van een stukje buitenkant ergens halverwege.

Marian, ik ga het vanmiddag nog eens proberen.

met vriendelijke groet, Riet

wim veraghtert

De laatste drie foto's tonen toch echt wel vrij rechte haren. Grote kans dat dit inderdaad Rode kelkzwam is.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

a.klos

Grappig, want wat voor de een recht is, is voor een ander helemaal niet recht, maar gekronkeld.
En ik zie ook twee losse sporen met afgeplatte/ licht ingedeukte top.
Tijd voor de van Duurens ;D.

Mvg. Anneke.

rietvanoosten

#8
Denk dat Wim gelijk heeft :blink:
Haren passend bij Rode Kelkzwam en sporenvorm en maat ook.

Marian, dank voor jouw hulp, nu zoveel haren in beeld gekregen dat ze met 400 x niet eens goed in beeld waren te krijgen  :duim:

Anneke, bij Rode Kelkzwam mogen ze toch iets minder recht zijn, en een deukje mag ook wel eens  ;D
Citaat: uit Natuurbericht, zie link helemaal bovenaan:
"Sporen 27 tot 43 x 11 tot 14 micrometer met weinig ingedeukte of afgevlakte toppen. Meestal een afgeronde top. De zogenaamde haren aan de buitenkant van de kelk zijn wat bochtig maar krullen niet."



met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Citaat van: Anneke Klos op februari 09, 2017, 13:58:35 PM
Grappig, want wat voor de een recht is, is voor een ander helemaal niet recht, maar gekronkeld.
En ik zie ook twee losse sporen met afgeplatte/ licht ingedeukte top.
Tijd voor de van Duurens ;D.

Mvg. Anneke.

Tja ik zie op foto....830 boven "links" een krul maar of dat een haar is???? 18de misschien ga wel nog nooit mee geweest.   :(
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gerrit Reitsma

Nou Riet, je kunt over medewerking en medewerkers gelukkig niet klagen, samen komen jullie er vast wel uit.
Prachtig om dit allemaal zo te volgen.

Groet Gerrit Reitsma

xenion

Het gaat er niet om of je een enkel gekrulde haar kan vinden, een afwijking kun je altijd wel vinden. Het gaat om het totaalbeeld: haren overwegend duidelijk gekruld (als bijv. https://waarneming.nl/foto/view/10269991) => Krulhaarkelkzwam, of haren niet gekruld ('recht') => Rode kelkzwam. De haren die Riet op de foto heeft zijn niet gekruld, dus Rode kelkzwam, zoals al gezegd passen de sporen daar ook het beste bij.
Groeten,
Martin

grietaf

Citaat van: rietvanoosten op februari 09, 2017, 12:10:23 PM
Gert, de laatste 3 foto's zijn van een stukje buitenkant ergens halverwege.
Je kunt de haren beter bekijken van een stukje dat zo dicht mogelijk bij het aanhechtingspunt van het vruchtlichaam zit. Dat bedoelde Marian volgens mij ook.
Op de tweede foto zie ik toch ook wel sporen met afgeplatte uiteinden.......(ik weet heus wel van mezelf dat ik soms erg eigenwijs ben).
Hopelijk heb je het materiaal nog.
Grieta.

rietvanoosten

#13
Grieta, de opmerking naar Gert betrof de foto's die gisteren zijn gemaakt.
Vandaag heb ik inderdaad een stukje bekeken van helemaal onderaan de kelk (de foto's met 100 x), haren zijn daar veel duidelijker te zien  :blink:

Er mogen gelukkig wel wat sporen zijn met afgeplatte uiteinden  ;)

Citaat: uit Natuurbericht, zie link helemaal bovenaan:
Rode kelkzwam:
"Sporen 27 tot 43 x 11 tot 14 micrometer met weinig ingedeukte of afgevlakte toppen. Meestal een afgeronde top. De zogenaamde haren aan de buitenkant van de kelk zijn wat bochtig maar krullen niet."

Martin dank je wel!  :blink:

Een Rode kelkzwam voor Gerrit!  :duim:



met vriendelijke groet, Riet

Gerrit Reitsma

Iedereen bedankt voorde hulp van het op naam brengen van de Rode kelkzwam maar Riet natuurlijk in het bijzonder.
Riet weer hartelijk dank voor het  :micro: werk wat je weer voor me gedaan hebt.
Eind goed al goed.

Groet Gerrit Reitsma

grietaf

dan zal ik er maar gauw een  :right: achter zetten.
Grieta.

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Gerrit Reitsma

Grieta bedankt voor het mooie groene vinkje als eind resultaat.

Groet Gerrit Reitsma