2de poging: Gedrag wintertalingen; is dit verjagen of paringsritueel?

Gestart door annelies vriens, februari 08, 2017, 00:33:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Ik doe een 2de poging; Topic eerder geplaatst maar helaas geen antwoord.

Van grote afstand en helaas geen scherpe foto's.
In grote plas bevonden zich 7 wintertalingen: 1 x M en 6 x V: ineens ging M ''ten aanval'' op een van de vrouwtjes. Is dit een vorm van verjagen of hoort dit bij het paringsritueel?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/134300515
Wintertaling - Anas crecca gezien op 2017-02-01 Wissenkerke - Inlaag Keihoogte
Foto's:












Toelichting:
1 x M en 6 x V; gedrag verjagend of paringsritueel? Ook via Forum
bij voorbaat dank Annelies Vriens

Oenanthe

Ik zal er vanavond het Handbuch der Vogel Mitteleuropas op naslaan Annelies, maar nu heb ik die even niet bij de hand. Er zullen er weinig zijn die de balts van de wintertaling tot in alle bijzonderheden kennen, dus neem ons niet kwalijk dat je niet stante pede een antwoord krijgt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

annelies vriens

Dank voor je reactie Maarten. Sorry dat ik zo ongeduldig overkom, ik stond er niet bij stil dat de balts bij de wintertaling misschien niet zo bekend is...... Ik wacht verder rustig af.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

JohanvantBosch

Als ik google op 'wintertaling balts' kom ik deze foto tegen:
http://www.nature-escape.nl/fotoalbum/vogels/zwanen,-ganzen-en-eenden/wilde%20zwanen%20tussen%20watervogels%20hijm%20nhd%20castricum%201%20301208/wilde-eenden-awd1/grote%20zaagbek,%20vrouw%20awd7/3183/wintertalingen%252c-balts-awd1-280209.html

Dat is ook wat ik zou verwachten bij baltsende wintertalingen, op basis van wat ik bij andere eenden heb gezien, allerlei rek- en strekbewegingen van de mannetjes terwijl ze zwemmen. Wat jij dan hebt gezien, weet ik niet precies.

annelies vriens

Dank voor de link Johan. Rek-en strekbewegingen niet waargenomen; het ging er, eerlijk gezegd, niet zo zachtzinnig aan toe dus vandaar mijn vraag. Rechts van het mannetje staat een ander vrouwtje dus misschien is zij de ''uitverkorene'' binnen de groep en is de linker niet welkom? Dan zou dit geen baltsgedrag geweest kunnen zijn denk ik.....Enfin, we horen het vanzelf.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Oenanthe

Het Handbuch bevat een hele serie beschrijvingen van baltsgedrag maar geen daarvan lijken op wat jij gefotografeerd hebt. Geen wonder ook. Je schrijft zelf dat het er niet zachtzinnig aan toe ging en dat is wel het domste wat je als eendenman kunt doen als je een vrouwtje zodanig in de stemming wilt brengen dat ze haar angst overwint om jou aan het lijf te voelen. Het zal dus een conflict zijn geweest tussen twee vogels die aan iets anders dachten dan voortplanting.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Wouter Puyk


annelies vriens

Fijn dat je het hebt nagekeken Maarten. Nu kunnen we unaniem vaststellen dat dit geen baltsgedrag geweest moet zijn.
PS; vandaag dezelfde plas bezocht en nu 2 x M waargenomen dus dat brengt het aantal iets meer in evenwicht....
Dank voor de genomen moeite en groet van mij, Annelies Vriens

laatvlieger

Citaat van: Oenanthe op februari 08, 2017, 19:04:58 PM
Je schrijft zelf dat het er niet zachtzinnig aan toe ging en dat is wel het domste wat je als eendenman kunt doen als je een vrouwtje zodanig in de stemming wilt brengen dat ze haar angst overwint om jou aan het lijf te voelen.
Dat is nou juist bij eenden echt anders (in ieder geval bij wilde eend, ik neem aan dat dit ook bij andere grondeleenden zo werkt). In het voorjaar al die verkeersslachtoffers langs de weg wel eens zien liggen? Of verzopen vrouwtjes (die zo lang door meerdere mannetjes onder water zijn gedrukt en volledig uitgeput verzopen zijn)? Eenden zijn in staat om vrouwtjes tot paring te dwingen. Dat komt omdat zij een kurkentrekkervormige cloaca hebben. Andere vogels hebben dat niet en daarom is het bijvoorbeeld bij zangvogels erg belangrijk dat een mannetje een vrouwtje tot paring weet te overtuigen, bij eenden hoeft dat dus niet per se.   

Tegelijkertijd zien eendenmannen er fraai uit en dat zal ongetwijfeld een gevolg zijn van selectie op basis van female choice. Dat zou impliceren dat meestal toch het vrouwtje uiteindelijk de keuze maakt. 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Oenanthe

Citaat van: laatvlieger op februari 09, 2017, 08:10:18 AM
Citaat van: Oenanthe op februari 08, 2017, 19:04:58 PM
Je schrijft zelf dat het er niet zachtzinnig aan toe ging en dat is wel het domste wat je als eendenman kunt doen als je een vrouwtje zodanig in de stemming wilt brengen dat ze haar angst overwint om jou aan het lijf te voelen.
Dat is nou juist bij eenden echt anders (in ieder geval bij wilde eend, ik neem aan dat dit ook bij andere grondeleenden zo werkt). In het voorjaar al die verkeersslachtoffers langs de weg wel eens zien liggen?
Nou en of. Maar heb je enig idee hoe dat komt? In het voorjaar gaan vrouwtjes op zoek naar een nestplaats. Dit is ook de tijd waarin een paring leidt tot bevruchting. Daarom volgt hun partner ze juist dan als een kip zonder kop en dat is de reden waarom er zoveel verkeersslachtoffers vallen. Met balts heeft dat helemaal niets te maken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips