Zwart insect in de achtertuin

Gestart door maarten1023, februari 03, 2017, 09:36:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

maarten1023

Goedemorgen,

Op de tegels in de achtertuin zat dit opmerkelijke zwarte insect, ongeveer 2,5 cm groot. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Ik heb zelfs geen idee van de orde waar deze toe behoort.
Is het een larve of een imago? Bewoog opmerkelijk langzaam voort.


https://waarneming.nl/waarneming/view/134277397


Foto's:


bij voorbaat dank Maarten van der Wolf
Groet,

Maarten

maarten1023

Na wat rondzoeken.. Moet ik het misschien zoeken in de richting van kortschildkevers?
Groet,

Maarten


maarten1023

Dankje Jan, ik kwam zelf ook al in de richting. Vooraf nooit gedacht het bij kevers te gaan zoeken. Ben benieuwd of de exacte soort ook vast te stellen is..
Groet,

Maarten

gardensafari

Heeft Jan al gedaan het is de Stinkende Kortschild.
Een reus onder de kortschilden overigens.
De Engelse naam is trouwens ook leuk Devil's Coach Horse.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Douwe van der Ploeg

En waarom geen andere Ocypus-soort..?
Douwe van der Ploeg

gardensafari

Omdat er in Nederland maar één voorkomt!
Zie bijvoorbeeld het soortenregister.
Waar slaat deze opmerking op?

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Douwe van der Ploeg

Citaat van: gardensafari op februari 04, 2017, 01:53:47 AM
Zie bijvoorbeeld het soortenregister.

Is goed: http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=154472

Die opmerking slaat op dus dat er in Nederland zeven soorten Ocypus beschreven zijn, en ik regelmatig bij dergelijke dingen mensen zonder enige indicatie van twijfel "stinkende kortschild!" zie roepen. Als ik dan vraag waarom geen andere Ocypus, heb ik tot nu toe nooit een nuttig antwoord heb gekregen van deze mensen..

(En ja, ik heb de kenmerken opgezocht en mijn waarnemingen van deze soort zijn netjes daarop gecontroleerd.)

Douwe van der Ploeg

gardensafari

Sorry Douwe, je hebt helemaal gelijk. Ik had gisteren een goed glas op en keek daarom bij de SoortenBank ipv het Soortenregister. En de SoortenBank heeft er maar één.

Verder meende ik oprecht dat er maar één soort was. Zowel in mijn boeken als op internet kom je die andere eigenlijk nooit tegen, waarschijnlijk ook omdat ze geen Nederlandse naam hebben.

Nogmaals mijn excuses en een antwoord op jouw vraag "waarom niet één van de andere soorten" moet ik je dus schuldig blijven.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Henk Soepenberg

De andere Nederlandse soorten van dit genus zijn niet groter dan 20 mm dacht ik?
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Ja, maar dan kom je dus misschien eerder op het punt van correcte lengteschatting? Een "hele grote" zal vaak inderdaad de stinkende zijn, maar ze zijn op basis van kenmerken nog best wel lastig ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

#11
Ja, dat "ongeveer" is wel jammer. Maar misschien ligt dat houtje er nog ...  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

maarten1023

Het betreffende houtje (hooi naast konijnenkooi) ligt er nog.. vertekend enigszins op deze nieuwe foto, maar is 1,0cm (+/-1mm).
Dus van achterkant cerci tm voorkant kop is zeker 2,5 cm schat ik.

Dank voor de replies.
Groet,

Maarten

Douwe van der Ploeg

Geen excuses nodig, Hans! We zijn hier allemaal om te leren :)  :duim:
Douwe van der Ploeg