2 onbekende soorten

Gestart door Arno van Stipdonk, november 26, 2005, 19:11:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Van onderstaande paddestoel weet ik echt niet welke soort het is. De enige informatie die ik heb is dat er twee exemplaren in een naaldbos stonden.

Arno van Stipdonk

#1
De volgende is volgens mij een zwavelkop, waarbij ik denk dat het de dennenzwavelkop is. Maar zeker weten doe ik het niet. Stonden in ieder geval op hout van een naaldboom.

Arno van Stipdonk

#2
Verder lijkt me de volgende soort een kleine berkenrussula. Stond in ieder geval bij berkenbomen. Was ook een stuk kleiner dan andere soorten Russula's.

Mijn vraag is natuurlijk of iemand deze soorten kan determineren vanaf deze foto's. In ieder geval alvast bedankt voor de moeite.

fungi_nl

De eerste is ene beschimmelde boleet. Deze moet je maar vergeten.
De tweede is een rode zwavelkop. Gezien de goudkleurige schubjes rond de hoed. Dat is een mooi kenmerk van deze.
De derde, tsja, een russula, maar welke, het is al een oud exemplaar.

Arno van Stipdonk

Bedankt voor je reactie John!
Weer wat bijgeleerd. :duim:  

laatvlieger

Het valt me op dat er hier op het forum opeens weer veel paddestoelen foto´s staan die alleen van boven zijn genomen. probeer nog eens de fototips te lezen. Vaak kunnen paddestoelen die goed gefotografeerd zijn, veel beter gedetermineerd worden.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Arno van Stipdonk

Dit zijn nog enkele waarnemingen van een behoorlijk tijdje geleden.

Corryabbink

Hoi Wouter,

We hebben onderhand wel bijgeleerd :lol: weten wel dat een foto ook op een andere manier gemaakt moet worden maar toen we nog niet exact wilden weten welke soort het was en de paddo er wel mooi stond te staan werden er ook foto's gemaakt. Het is wel de bovenkant die we in het veld het eerst zien en vele soorten worden op die manier herkend. Natuurlijk is het verstandiger de tips te gebruiken maar dat hebben we nu pas door.

:lol: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

laatvlieger

heel mooi heel mooi!! Wil ook niet betweterig overkomen, helemaal niet zelfs, maar het levert gewoon meer op als je ook van andere hoeken je foto´s maakt!! en hier en daar wat beschrijft.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Arno van Stipdonk

Daar heb je ook helemaal gelijk in Wouter. Het is altijd beter om ook smaak en reuk te beschrijven, in wat voor bos, bij wat voor boom ze staan, enz, enz.

Echter heb ik ook nog wat oudere waarnemingen die ik af en toe op dit forum zet om te zien of die ook zo te determineren zijn. Meestal lukt dit niet  :( ook omdat ik dan te weinig informatie heb, maar soms toch nog wel zoals ook de rode zwavelkoppen in dit onderwerp. :D

Ach, alles moet geleerd worden en het ook nooit verkeerd om het nog een keer aan te halen.