Gekroesde fopzwam

Gestart door Gert Kremer, oktober 19, 2007, 23:11:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Zijn dit een Gekroesde fopzwammen?
2426
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#2
2428 rose
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Nu de witte!!!!

2430
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Nico Dam

Gert,
Zou kunnen, maar niet zeker. Microscopisch: grote ronde gestekelde sporen, dat zou doorslaggevend zijn.
Groet,
Nico

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

en samen, 2435
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

de gekroesde is een kleine soort met nauwelijks een steel volgens mij. Tenminste hij komt net boven de grond uit, zo ken ik ze in elk geval, niet met zo fors in elk geva;
Groeten Ismaël Wind

kvb

#9
Ben het met Ismael eens. Dit zijn uitgegroeide fopzwammen die zijn gaan krullen. Dit onderwerp is vorig jaar aanhet einde van het sezoen ook ter sprake geweest.
Gekroesde fopzwam is een liliputter van 10-20 mm.

Kik

Ismael

#10
overigens de kleintjes onder de groten van foto 1 en 2 zouden het wel kunnen zijn.
Groeten Ismaël Wind

ratje

Hoi Gert,
hier een foto van de gekroesde fopzwam. Het steeltje komt inderdaad maar net boven de grond uit.

Gert Kremer

Hallo mensen,
Alle foto's zijn op Macro genomen. en enkelen uit de grond gehaald om het steeltje
op de foto te krijgen.
sorry ik dacht dat wel te zien was door het mos en zo.
de witte zijn ook klein hoor, tussen +/- 20 a 30 mm.

Dus als ik het goed begrijp zijn dit Gewone fopzwammen.

Nog even een foto met rechts onder de zwam een konijnenkeutel, deze staan in de grond.
2432
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Hoi Gert, ik weet niet of ze dat zijn, durf ik niet te zeggen. Ik wilde alleen een voorbeeld geven van de zwam die ik woensdag vond. :grin:  

Gert Kremer

Dat snap ik  :D  :whistle:  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

kvb

Gert

20 tot 30 mm is al aan de grote kant. Ik blijf bij gewone fopzwam. Alle gekroesde die ik gezien heb blijven onder de 10 mm.

Kik

Leuk om te weten. De kleinste fopzwam is onder de microscoop te herkennen aan de grootste sporen van het geslacht

wim veraghtert

Ik vraag me af of de foto's geen Entoloma tonen.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

kvb

Oei: trechtervormige entoloma's meteen het dikke Noordeloosboek erbij en er zijn inderdaad dingetjes die er op lijken maar niet meer dan dat, Onder de mic weet je meteen of iets een Entoloma is en Gert zou in ieder geval kunnen controleren of de sporee rose is. De enige soort die in aanmerking zou kunnen komen is ook maar maximaal 10 mm diameter. Blijft dus moeilijk.

Kik

Gert Kremer

Heren ik weet het ook niet hoor.
Kan morgen wel een hand vol ophalen, staan op laag stuk grond erg vochtige plek,
van een droge gevallen zinkvijver (waterwinning gebied), met velen.
Ik weet niet of hier een sporee van te maken valt, die dingen vallen zo om.
het zijn net trechtertjes. ( veentrechtertje kan ook niet he).
ook staan er veel van die mic. zwammetjes (oranjegeel trechtertjes) die zijn wel wat groter.
nog 1 foto genomen met de camera op de grond, geen beste opname en Macro.

2429
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Ik ben vandaag even terug geweest en met moeite wat materiaal meegenomen,
kijken of er een sporee gemaakt kan worden. De nachtvorst van vrijdag op zaterdag is daar z'n werkgedaan niet goed voor de zwammetjes.
Als er een deze dagen nog weer nieuwe komen en/of de sporee wat wordt kom ik op deze zaak terug.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo,
Sporee gemaakt niet de mooiste maar toch wat zichbaar.
Kleur: Wit met iets geel.
opmerking: aan de steelkant fijne streepjes en aan buitenkant hoed grove streepjes van de sporen.
de tweede sporee mislukt, deze stinkt allermachtig.


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Nico Dam

Vergeten? Nee, op 5 december een microscoop vragen!
Nico

Gert Kremer

CiteerVergeten? Nee, op 5 december een microscoop vragen!
Nico
:huh:  :D  :P
over en sluiten.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.