Hoofdmenu

Beta-testen voor ObsMapp

Gestart door Alex Kwak, januari 30, 2017, 08:59:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op maart 06, 2018, 21:43:05 PM
Kleine kanttekeningen: bij inspreken van een soort met meerdere namen komt het eerste woord na het &-teken zonder hoofdletter te staan.  bijv: Gaai&vlaamse Gaai. Tevens staan er geen spaties voor of na het &-teken. Dit komt de leesbaarheid niet ten goeden, maar geeft ook moeilijkheden met de zoekfunctie... Als ik "v g" typ verwacht ik "Gaai & Vlaamse gaai" te zien, als ik "w d" typ verwacht ik "Beloega & Witte dolfijn" te zien, maar die krijg ik niet...

Eens, had ook zo moeten zijn. Ik kijk even waar dat fout gegaan is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Zojuist 7.18b6 in Beta gezet.
Hiermee is het probleem verholpen dat Speech niet meer werkt nadat je een soortgroep gedownload is.
Paradoxaal moet je na installatie van deze versie wel de soortgroepen eenmalig opnieuw downloaden om het euvel te verhelpen.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op maart 23, 2018, 20:42:45 PM
Zojuist 7.18b6 in Beta gezet.
Hiermee is het probleem verholpen dat Speech niet meer werkt nadat je een soortgroep gedownload is.
Paradoxaal moet je na installatie van deze versie wel de soortgroepen eenmalig opnieuw downloaden om het euvel te verhelpen.

Lijkt idd opgelost. Dank!

Een vriend van mij wees me erop dat in de afgelopen tijd een functie verdwenen is, die hij regelmatig gebruikte.
Als je "vink." typte (met punt dus) kreeg je alleen nog de "vink" en niet alle andere soorten waar "vink" in de naam zit. Erg handig als je de gewone vink zoekt.
Is er een goede reden dat dit verdwenen is, of zou het weer terug kunnen komen?

Verder viel het me op dat als ik nu "gaai" typ, ik twee maal "Gaai & Vlaamse Gaai" in de lijst krijg. Bij "Boswitje" hetzelfde verhaal (daar verschijnt de tweede naam pas bij het typen van de laatste letter). Er zullen vast nog meer voorbeelden zijn, maar die heb ik tot nu toe nog niet gevonden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

#153
Citaat van: SlechtValk op maart 23, 2018, 21:43:16 PM
Een vriend van mij wees me erop dat in de afgelopen tijd een functie verdwenen is, die hij regelmatig gebruikte.
Als je "vink." typte (met punt dus) kreeg je alleen nog de "vink" en niet alle andere soorten waar "vink" in de naam zit. Erg handig als je de gewone vink zoekt.
Is er een goede reden dat dit verdwenen is, of zou het weer terug kunnen komen?

Ja daar is een goede reden voor: als je nu "Vink" typt, dan staat de Vink sowieso al bovenaan!

Citaat van: SlechtValk op maart 23, 2018, 21:43:16 PM
Verder viel het me op dat als ik nu "gaai" typ, ik twee maal "Gaai & Vlaamse Gaai" in de lijst krijg. Bij "Boswitje" hetzelfde verhaal (daar verschijnt de tweede naam pas bij het typen van de laatste letter). Er zullen vast nog meer voorbeelden zijn, maar die heb ik tot nu toe nog niet gevonden.

Ja, dat is een bugje! Bedankt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Borst

Citaat van: Alex Kwak op maart 23, 2018, 20:42:45 PM
Zojuist 7.18b6 in Beta gezet.
Hiermee is het probleem verholpen dat Speech niet meer werkt nadat je een soortgroep gedownload is.
Paradoxaal moet je na installatie van deze versie wel de soortgroepen eenmalig opnieuw downloaden om het euvel te verhelpen.

Alex.

Held  :duim:

SlechtValk

Ik kon er tot nu toe niet helemaal de vinger op leggen waar het nou aan lag, maar het komt mij de laatste tijd (en dan heb ik het over enkele maanden, zowel in beta als in productieversies) regelmatig voor dat ik de melding "geen gps gevonden" (of iets van die strekking) krijg, terwijl de gps wel ingeschakeld is...

Het viel mij op dat het vaker voorkomt als de gps al (lang) aan stond voordat ObsMapp gestart was (mogelijk gestart door een andere app, maar dat weet ik niet zeker).

Tot nu toe lukte het me niet de situatie doelbewust te reproduceren... en werkte het allemaal vlekkeloos toen ik het probeerde... maar juist in het veld kwam deze fout best wel storend vaak voor...

Mocht ik meer info over de situatie ontdekken geef ik dat uiteraard door, maar misschien is dit probleem vanuit ontwikkelingsstandpunt makkelijker op te sporen, vandaar dat ik het toch maar meld...

Het probleem loste zich tot nu toe elke keer op door de GPS uit te zetten en daarna opnieuw aan te zetten...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op maart 24, 2018, 00:52:17 AM
regelmatig voor dat ik de melding "geen gps gevonden" (of iets van die strekking) krijg, terwijl de gps wel ingeschakeld is...

Die melding wordt gegeven als ObsMapp aan je toestel vraagt of de GPS is ingeschakeld, en daarop een negatief antwoord krijgt.
Neem dus contact op met de maker van je toestel  B)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op maart 23, 2018, 22:01:48 PM
Citaat van: SlechtValk op maart 23, 2018, 21:43:16 PM
Verder viel het me op dat als ik nu "gaai" typ, ik twee maal "Gaai & Vlaamse Gaai" in de lijst krijg. Bij "Boswitje" hetzelfde verhaal (daar verschijnt de tweede naam pas bij het typen van de laatste letter). Er zullen vast nog meer voorbeelden zijn, maar die heb ik tot nu toe nog niet gevonden.

Ja, dat is een bugje! Bedankt.

Opgelost in 7.18b7 die zojuist in Google Play Beta is gezet
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

#158
Citaat van: Alex Kwak op maart 24, 2018, 18:03:58 PM
Citaat van: Alex Kwak op maart 23, 2018, 22:01:48 PM
Citaat van: SlechtValk op maart 23, 2018, 21:43:16 PM
... als ik nu "gaai" typ, ik twee maal "Gaai & Vlaamse Gaai" in de lijst krijg. ...
Ja, dat is een bugje! Bedankt.
Opgelost in 7.18b7 die zojuist in Google Play Beta is gezet

Ziet eruit alsof dit idd opgelost is!

Citaat van: Alex Kwak op maart 24, 2018, 13:23:07 PM
Citaat van: SlechtValk op maart 24, 2018, 00:52:17 AM
regelmatig voor dat ik de melding "geen gps gevonden" (of iets van die strekking) krijg, terwijl de gps wel ingeschakeld is...
Die melding wordt gegeven als ObsMapp aan je toestel vraagt of de GPS is ingeschakeld, en daarop een negatief antwoord krijgt.
Neem dus contact op met de maker van je toestel  B)

Ze zullen me zien aankomen bij Samsung... is daar echt niets aan te doen vanuit "ons" standpunt?
Volgens mij had ik het al eens eerder gevraagd, maar toch nog maar een keertje, omdat ik het antwoord niet meer goed weet... veel apps zijn in staat om zelf de gps aan te zetten... daar zul je de bevoegdheid voor moeten hebben die je graag zo min mogelijk wilt vereisen... maar is het niet mogelijk om ook ObsMapp die mogelijkheid te geven?

---

Helaas is in deze nieuwste beta ook weer een nieuw foutje geïntroduceerd. namelijk dat sorteervolgorde (alfabetisch/laatst gebruikt/zeldzaamheid) niet meer gerespecteerd wordt. Deze staat nu op (de relatief arbitraire) volgorde van ID zoals die in de site gebruikt wordt: 1=Roerdomp, 2=Dodaars, 3=Geoorde fuut etc.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op maart 25, 2018, 15:03:41 PM
Helaas is in deze nieuwste beta ook weer een nieuw foutje geïntroduceerd. namelijk dat sorteervolgorde (alfabetisch/laatst gebruikt/zeldzaamheid) niet meer gerespecteerd wordt. Deze staat nu op (de relatief arbitraire) volgorde van ID zoals die in de site gebruikt wordt

Was al gezien, maar was even lastig te repareren. Maar is gefixed in 7.18b8 die zojuist in Google Play Beta is gezet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

In 7.18B8 gaat iets mis bij "omgeving" of ik snap de opties niet.

Omgeving Sneek:
Bij optie "Alleen heel algemeen" worden alle soorten getoond.
Bij optie "Alles" wordt niets getoond.

Is het verschil tussen de opties zoiets als dit:

1 = alleen status "algemeen"
2 = status "algemeen" + "vrij algemeen" ?
3 = status "algemeen" + "vrij algemeen" + "zeldzaam"
4 = status "algemeen" + "vrij algemeen" + "zeldzaam" + "zeer zeldzaam"

Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op maart 29, 2018, 14:44:16 PM
In 7.18B8 gaat iets mis bij "omgeving" of ik snap de opties niet.

Omgeving Sneek:
Bij optie "Alleen heel algemeen" worden alle soorten getoond.
Bij optie "Alles" wordt niets getoond.

Is het verschil tussen de opties zoiets als dit:

1 = alleen status "algemeen"
2 = status "algemeen" + "vrij algemeen" ?
3 = status "algemeen" + "vrij algemeen" + "zeldzaam"
4 = status "algemeen" + "vrij algemeen" + "zeldzaam" + "zeer zeldzaam"

Bedankt , kijk ik naar
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Als ik het goed bekijken lijkt het erop dat het (op dit moment) als volgt uitwerkt:

Alleen heel algemeen: geeft algemeen + vrij algemeen + zeldzaam + zeer zeldzaam
Zonder zeldzaamheden: geeft vrij algemeen + zeldzaam + zeer zeldzaam
Zonder extreme zeldzaamheden: geeft zeldzaam + zeer zeldzaam
Alles: geeft zeer zeldzaam (dus vaak leeg als er geen extreme zeldzaamheden zijn)

Het doet dus precies het omgekeerde van wat de titels zeggen...
Overigens is de werking volgens mij wel wat je zou willen, maar de titels onhandig gekozen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op maart 29, 2018, 16:08:09 PM
Als ik het goed bekijken lijkt het erop dat het (op dit moment) als volgt uitwerkt:

Alleen heel algemeen: geeft algemeen + vrij algemeen + zeldzaam + zeer zeldzaam
Zonder zeldzaamheden: geeft vrij algemeen + zeldzaam + zeer zeldzaam
Zonder extreme zeldzaamheden: geeft zeldzaam + zeer zeldzaam
Alles: geeft zeer zeldzaam (dus vaak leeg als er geen extreme zeldzaamheden zijn)

Het doet dus precies het omgekeerde van wat de titels zeggen...
Overigens is de werking volgens mij wel wat je zou willen, maar de titels onhandig gekozen...

Heeft te maken met de aanpassingen die zijn gemaakt voor gelijksoortige zaken bij soortgroep-instellingen en downloaden geluiden.
Oplossing komt snel.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op maart 29, 2018, 16:11:44 PM
Heeft te maken met de aanpassingen die zijn gemaakt voor gelijksoortige zaken bij soortgroep-instellingen en downloaden geluiden.
Oplossing komt snel.

Hergebruik van functies is altijd mooi, maar bij de herbenoeming nu niet meer bruikbaar :P.
Is overigens wel een grote verbetering in de zeldzaamheidsinstellingen van de soortgroepen... veel minder onduidelijkheid aldaar!  :duim:




Ik had nog een kleine opmerking van cosmetische aard...
In het inspreekscherm is een knop gekomen om naar de waarnemingenlijst te komen, maar deze oogt een beetje rommelig (anders dan de andere icoontjes)... ik weet niet of het opzettelijk is (om het een beetje speels te laten ogen) of een foutje... maar wilde het in elk geval melden, omdat ik het persoonlijk niet mooi vind. (zie bijgevoegde afbeelding).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op maart 29, 2018, 16:24:32 PM
Ik had nog een kleine opmerking van cosmetische aard...
In het inspreekscherm is een knop gekomen om naar de waarnemingenlijst te komen, maar deze oogt een beetje rommelig (anders dan de andere icoontjes)... ik weet niet of het opzettelijk is (om het een beetje speels te laten ogen) of een foutje... maar wilde het in elk geval melden, omdat ik het persoonlijk niet mooi vind. (zie bijgevoegde afbeelding).

Oeps, verkeerde (oud) icoontje
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

oogt wel speels natuurlijk  :angel:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op maart 29, 2018, 16:40:21 PM
oogt wel speels natuurlijk  :angel:

if (Hisko) {
  icon = oldOne;
} else {
  icon = newOne;
}
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Er staat zo weer een nieuwe beta (7.18b9) klaar met een hoop kleinere en grotere aanpassingen.
Tip: voor eens een waarneming in met een relatie naar een andere soort...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Citaat van: Alex Kwak op maart 29, 2018, 18:16:05 PM
Er staat zo weer een nieuwe beta (7.18b9) klaar met een hoop kleinere en grotere aanpassingen.
Tip: voor eens een waarneming in met een relatie naar een andere soort...

in de pop-up na die relatie staat een typfoutje. Wilt us...

Voor omgeving is de aanpassing een mooie oplossing!
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Zojuist is ObsMapp 7.19b1 in Google Play Beta gezet.
Een leuke nieuwe optie is dat je als je eenmaal het Speech-scherm hebt geopend, met de media-button van je headset het inspreken kunt starten. Nou is het lastig om dat te testen met alle verschillende headsets die er zijn. Dus mijn vraag is: probeer het uit, ook al gebruik je speech nooit. Mocht het níet werken, stuur me dan de logfiles via de geavanceerde instellingen (info@alexkwak.nl).

Ook het "delen met" is onder water aangepast, zowel voor mp3's als jpg's. Als je dat eens zou willen proberen: graag!

*7.19
Speech starten met mediaknop
Instellingen telscherm aangepast
'Delen met' nu ook voor mp3's
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Goh gaaf! toevallig gistermiddag hierover zitten denken terwijl ik aan het fietsen was en ook direct met speech aan het invoeren. was. straks maar ff proberen!
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op april 15, 2018, 15:56:15 PM
Goh gaaf! toevallig gistermiddag hierover zitten denken terwijl ik aan het fietsen was en ook direct met speech aan het invoeren. was. straks maar ff proberen!

Tip: Op het speech-scherm kan je ook je terugmelding instellen. Als je dat dan op spraak zet, 'vertelt' ObsMapp je wat je hebt herkent.  :lol:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Donders, moet ik weer een headset opduikelen, die verdwijnen meestal naar de kids
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Gelukkig net een nieuwe gekocht , werkt met s9+
Krijg wel in elk scherm kort een nummer te zien.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op april 15, 2018, 16:38:27 PM
Krijg wel in elk scherm kort een nummer te zien.

Oeps, vergeten weg te halen. Is 79?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

s8 met originele oordopjes werkt ook!
Johan op den Dries
Sneek

hiskodevries

Bij uploaden krijg ik Fout, 2 waarnemingen geupload
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op april 15, 2018, 18:11:14 PM
Bij uploaden krijg ik Fout, 2 waarnemingen geupload

Even snel een 7.19b2 gebakken waarin de onterechte foutmelding bij een upload is verholpen, en het kortstondig tonen van '79' bij Speech.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Mooi, was geen spoed . Kijk je wel uit in Appelscha , schijnt een wolf rond te lopen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0