Hoofdmenu

Beta-testen voor ObsMapp

Gestart door Alex Kwak, januari 30, 2017, 08:59:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Vraagje: een aantal synoniemen is de verkleinvorm en/of uitbreinding van de soortnaam. Bijvoorbeeld Baardman en Baardmannetje
Hoe zou je dat willen zien:

Baardman/Baardmannetje
of
Baardman(netje)

Kanoet/Kanoetstrandloper
of
Kanoet(strandloper)

Ik vind eigenlijk geen van beide mooi  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

ik ook niet :-\
maar de 2e optie vind ik de minst slechte..
Johan op den Dries
Sneek

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op februari 17, 2018, 10:36:21 AM
Vraagje: een aantal synoniemen is de verkleinvorm en/of uitbreinding van de soortnaam. Bijvoorbeeld Baardman en Baardmannetje
<...>
Ik vind eigenlijk geen van beide mooi  :-\

Ik vind ze ook beiden niet mooi, maar met haakjes vind ik nog minder mooi dan met een slash.

Mag ik een derde optie suggereren....
En ik weet dat het weer een heel andere route is dan die momenteel is ingeslagen. Maar misschien is er niet aan gedacht en is het makkelijker te realiseren dan gedacht.

Namelijk door alleen de voorkeursnaam weer te geven... en de synoniemen alleen onder de moterkap te gebruiken, of wanneer een gebruiker daar specifiek om vraagt... m.a.w. voor iedereen die alleen de geprefereerde naam ("officiele" naam) gebruikt krijgt alleen Putter en Gaai te zien... en diegene die gebruik maakt van Distelvink en Vlaamse gaai ook nog die soorten...

Nogmaals ik weet niet hoe ingewikkeld dit technisch is... maar kan me tegelijkertijd ook voorstellen dat ik dat overschat.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op februari 17, 2018, 12:11:14 PM
...alleen de voorkeursnaam weer te geven... en de synoniemen alleen onder de moterkap te gebruiken, of wanneer een gebruiker daar specifiek om vraagt... m.a.w. voor iedereen die alleen de geprefereerde naam ("officiele" naam) gebruikt krijgt alleen Putter en Gaai te zien... en diegene die gebruik maakt van Distelvink en Vlaamse gaai ook nog die soorten...

Dan zie ik voor me dat iemand begint te type: "Vlaam" en dan ziet 'ie "Gaai". Lijkt me erg verwarrend. Niet voor jou of mij, maar wel voor iemand die niet iets van de naamgeving af weet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op februari 17, 2018, 13:12:30 PM
Dan zie ik voor me dat iemand begint te type: "Vlaam" en dan ziet 'ie "Gaai". Lijkt me erg verwarrend. Niet voor jou of mij, maar wel voor iemand die niet iets van de naamgeving af weet.

Daar heb je denk ik wel gelijk in... Maar valt daar niet een andere mooie oplossing voor te vinden?

Ik ben er zelf helemaal niet zo'n voorstander van om oude namen te gaan promoten... als je op de site naar distelvink zoekt krijg je 1 resultaat, maar als je daarop klikt kom je toch echt bij Putter terecht. We waren het er al over eens dat het uberhaubt niet erg mooi is zoals het er nu uit komt te zien, maar ik voorzie zeker bij lange namen nog wel meer problemen en het wordt niet heel erg overzichtelijk...

Over lange namen gesproken... al geruime tijd (niet specifiek deze bèta) komen lange namen er niet erg mooi uit te zien in het zoekveld... als ze langer dan de breedte zijn worden ze afgebroken en komt het tweede deel half buiten beeld te staan. Zie bijgevoegde afbeelding. (toevallig in dit voorbeeld alleen soorten met een dubbele naam, maar er waren ook gevallen waar dat al zo was nog voor die samenvoeging, weet even geen voorbeeld te geven).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Citaat van: SlechtValk op februari 17, 2018, 14:57:49 PM
Maar valt daar niet een andere mooie oplossing voor te vinden?

Ik denk ik doe zelf een poging...
Zonder technische kennis van de app of kennis op het gebied van programmeren voor android, dus geen idee of zoiets mogelijk (te maken) is.

Wat nou als je de synoniemen onzichtbaar laat zolang ze niet voldoen aan een zoekopdracht en pas zichtbaar maakt als ze daar wel aan voldoen...

Lees:
als je typt "gaai", zie je gewoon "Gaai"
als je typt "v g" zie je "Gaai/Vlaamse Gaai" (want "Vlaamse Gaai" voldoet aan de zoekopdracht)
als je typt "vlaam" zie je "Gaai/Vlaamse Gaai"
als je typt "putt" zie je "Putter"
als je typt "distel" zie je "Putter/Distelvink"

Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat de eerste naam altijd de voorkeursnaam is... maar dat spreekt mijns inziens wel voor zich...
Ik zag echter wel al een geval waarin dit mijns inziens verkeerd om staat: Baardgrasmus ssp cantillans/Westelijke Baardgrasmus... mijns inziens zou de tweede naam geprefereerd moeten worden, maar misschien bestaan hier andere meningen over. Dit is één voorbeeld, het is mogelijk dat er meer te vinden zijn.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op februari 17, 2018, 15:11:32 PM
Wat nou als je de synoniemen onzichtbaar laat zolang ze niet voldoen aan een zoekopdracht en pas zichtbaar maakt als ze daar wel aan voldoen...

Alles is mogelijk, maar dit is inderdaad (te) veel werk, en zal óók verwarring scheppen

Citaat van: SlechtValk op februari 17, 2018, 15:11:32 PM
Ik zag echter wel al een geval waarin dit mijns inziens verkeerd om staat: Baardgrasmus ssp cantillans/Westelijke Baardgrasmus... mijns inziens zou de tweede naam geprefereerd moeten worden, maar misschien bestaan hier andere meningen over. Dit is één voorbeeld, het is mogelijk dat er meer te vinden zijn.

ObsMapp volgt hierbij altijd Wn.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op februari 17, 2018, 14:57:49 PM
Over lange namen gesproken... al geruime tijd (niet specifiek deze bèta) komen lange namen er niet erg mooi uit te zien in het zoekveld... als ze langer dan de breedte zijn worden ze afgebroken en komt het tweede deel half buiten beeld te staan. Zie bijgevoegde afbeelding. (toevallig in dit voorbeeld alleen soorten met een dubbele naam, maar er waren ook gevallen waar dat al zo was nog voor die samenvoeging, weet even geen voorbeeld te geven).

Is inderdaad niet fraai. Afkappen met de bekende drie puntjes er achter is het eenvoudigste. Lijkt me voldoende?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op februari 17, 2018, 15:14:58 PM
Is inderdaad niet fraai. Afkappen met de bekende drie puntjes er achter is het eenvoudigste. Lijkt me voldoende?

Is een optie... maar mijns inziens ook niet erg fraai... in sommige gevallen kun je dan net zo goed die tweede naam achterwegen laten omdat die er dan in zijn geheel niet op komt.
Valt er niet nog wat ruimte te winnen door regelafstand een fractie kleiner, afstand vanaf bovenkant een fractie kleiner, lettertype misschien nog een fractie kleiner (alhoewel je hier heel snel aan leesbaarheid inboet, voor mij mag het nog een fractie kleiner, maar kan me goed voorstellen dat sommige mensen het nu al slecht leesbaar vinden), totale regel een fractie groter?... misschien kom je er door een combinatie net dat het er volledig op past?

Bij weergave van zowel lokale als wetenschappelijke naam is het overigens nog lelijker, want daar wordt de naam afgebroken zonder dat daar een duidelijke reden voor is (anders dan dat de volgende naam er komt te staan) (de lijn die in geval van enkele naam er staat is bij twee namen ertussen niet aanwezig.) zie bijgevoegde afbeelding.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op februari 17, 2018, 16:13:49 PM
Valt er niet nog wat ruimte te winnen door regelafstand een fractie kleiner, afstand vanaf bovenkant een fractie kleiner, lettertype misschien nog een fractie kleiner (alhoewel je hier heel snel aan leesbaarheid inboet, voor mij mag het nog een fractie kleiner, maar kan me goed voorstellen dat sommige mensen het nu al slecht leesbaar vinden), totale regel een fractie groter?... misschien kom je er door een combinatie net dat het er volledig op past?

Nee, dan blijf je aanpassen omdat er altijd weer een uitzondering is waarvoor het toch weer net iets anders moet.
En 98% is nu goed, geen rare aanpassingen voor die laatste 2%.
Ik ga toch gewoon de naam afkappen en kijken hoe dat bevalt. Goed denk ik.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op februari 17, 2018, 16:52:56 PM
Ik ga toch gewoon de naam afkappen en kijken hoe dat bevalt. Goed denk ik.

Zoiets dus:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op februari 17, 2018, 17:02:12 PM
Zoiets dus:

Nouja we gaan het aanzien ;)

Wel nog een ander opmerkinkje... ik weet niet of het de moeite waard is om er iets aan te veranderen, maar het is in elk geval verstandig om er in elk geval bij stil te staan en bewust de keuze te maken...
Grijpt ook een beetje in op mijn voorkeur voor Baardman/Baardmannetje (versus Baardman(netje) ).
Namelijk om het zo uniform mogelijk te maken... als je de ene keer een synoniem met een / aangeeft en de andere keer door het andere deel van de naam tussen aanhalingstekens, maakt het mijns inziens onoverzichtelijker.

Echter nou liep ik tegen de volgende op: Aziatische/Stejnegers Roodborsttapuit...
Aangezien ik niet volledig op de hoogte was van de taxonomie, had ik niet gelijk door dat het hier om een verzamelsoort gaat... hier ontstaat mijns inziens ook weer onduidelijkheid, dat sommige verzamelsoorten met een / aangegeven staan en anderen weer met het woord "of" (bijv: "Tjiftjaf of Fitis"). Grote kans dat ik nu weer bij de namenlijst van waarneming.nl zelf moet wijzen...

Misschien is het verstandig, om voor de duidelijkheid, verzamelgroepen op wat voor manier dan ook te markeren, dat duidelijk is dat het om een verzamelgroep gaat...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op februari 17, 2018, 18:11:59 PM
Wel nog een ander opmerkinkje... ik weet niet of het de moeite waard is om er iets aan te veranderen, maar het is in elk geval verstandig om er in elk geval bij stil te staan en bewust de keuze te maken...
Grijpt ook een beetje in op mijn voorkeur voor Baardman/Baardmannetje (versus Baardman(netje) ).
Namelijk om het zo uniform mogelijk te maken... als je de ene keer een synoniem met een / aangeeft en de andere keer door het andere deel van de naam tussen aanhalingstekens, maakt het mijns inziens onoverzichtelijker.

Echter nou liep ik tegen de volgende op: Aziatische/Stejnegers Roodborsttapuit...
Aangezien ik niet volledig op de hoogte was van de taxonomie, had ik niet gelijk door dat het hier om een verzamelsoort gaat... hier ontstaat mijns inziens ook weer onduidelijkheid, dat sommige verzamelsoorten met een / aangegeven staan en anderen weer met het woord "of" (bijv: "Tjiftjaf of Fitis"). Grote kans dat ik nu weer bij de namenlijst van waarneming.nl zelf moet wijzen...

Misschien is het verstandig, om voor de duidelijkheid, verzamelgroepen op wat voor manier dan ook te markeren, dat duidelijk is dat het om een verzamelgroep gaat...

Nee, de naamgeving op Wn.nl is leidend.
En als daarbij Putter/Distelvink verwarrend is, dan zal dát moeten wijzigen aangezien dat de enige uitzondering is tov Wn.nl
Maar eerlijk gezegd zie ik die verwarring niet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Dit gaat het worden, de "/" toch maar vervangen door "&".
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

fkdeboer

maar "&" is syntactisch toch niet correct?
Ik heb een putter en een distelvink gezien. als je geen slash wil, zou ik voor het gehele synoniem tussen haakjes gaan (en dus niet een deel).
Zijn er ook soorten met meerdere synoniemen?
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

SlechtValk

Citaat van: fkdeboer op februari 19, 2018, 16:16:51 PM
...
Zijn er ook soorten met meerdere synoniemen?

Ja niet heel veel, maar wel een aantal...

Parkeend, soepeend, stadseend
Homeyers Klapekster, Klapekster ssp homeyeri, Taigaklapekster

Zijn enkele voorbeelden die ik zo snel kon vinden... maar grote kans dat er nog wel meer zijn...

En nu ik dit aan het typen ben denk ik: waarom geen komma ertussen?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

fkdeboer

Ja komma misschien ook een goede. beter dan &.
en waarom niet verschillend in de lijst?
als je op "putter" zoekt, zoek je niet naar distelvink..
zoek je op carduelis dan krijgen putter en distelvink een aparte regel?
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op februari 20, 2018, 15:40:46 PM
we hebben 547 soorten met >2 local names
met als topper https://observation.org/soort/view/712962

Hoeveel blijven ervan over als je multispecies niet meerekent?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: fkdeboer op februari 20, 2018, 15:36:27 PM
Ja komma misschien ook een goede. beter dan &.
en waarom niet verschillend in de lijst?
als je op "putter" zoekt, zoek je niet naar distelvink..
zoek je op carduelis dan krijgen putter en distelvink een aparte regel?

Omdat in de huidige opzet elke regel een unieke soort (lees: uniek id) is.
En Putter == Distelvink
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op februari 20, 2018, 16:40:00 PM
Omdat in de huidige opzet elke regel een unieke soort (lees: uniek id) is.
En Putter == Distelvink

Helaas creëert dit ook weer problemen...

Een beetje in samenhang met mijn andere post over naamgeving: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=418182.0

Kreeg ik vandaag (bij het inspreken) de vraag of ik Groenling (vogels) of Groenling (Chloris chloris) (vogels) bedoelde... (zie bijgevoegde afbeelding)
Een klein beetje op de hoogte van de taxonomie van dit vogeltje wist ik dat de keus eigenlijk Groenling (Chloris chloris) of Groenling (Carduelis chloris) betekende...
Bijkomende hilariteit is dat bij de keus voor Carduelis chloris, deze soort op de site weer netjes naar Chloris chloris omgetoverd wordt...

Dit zouden synoniemen moeten zijn en dus op 1 regel weergegeven worden... helaas is de waarheid anders, namelijk dat deze twee "soorten" beiden een uniek id hebben, maar wel synoniemen zijn... verdient mijns inziens wel een oplossing!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op februari 20, 2018, 17:51:55 PM
Kreeg ik vandaag (bij het inspreken) de vraag of ik Groenling (vogels) of Groenling (Chloris chloris) (vogels) bedoelde... (zie bijgevoegde afbeelding)
Een klein beetje op de hoogte van de taxonomie van dit vogeltje wist ik dat de keus eigenlijk Groenling (Chloris chloris) of Groenling (Carduelis chloris) betekende...
Bijkomende hilariteit is dat bij de keus voor Carduelis chloris, deze soort op de site weer netjes naar Chloris chloris omgetoverd wordt...

Dit zouden synoniemen moeten zijn en dus op 1 regel weergegeven worden... helaas is de waarheid anders, namelijk dat deze twee "soorten" beiden een uniek id hebben, maar wel synoniemen zijn... verdient mijns inziens wel een oplossing!

Dit zijn toch echt twee verschillende soorten, met verschillende id's op Wn.nl. En dus 'weet' ObsMapp niet anders dan dat het twee soorten zijn.
Dit ga ik uitvechten met Hisko.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op februari 20, 2018, 18:39:34 PM
Dit ga ik uitvechten met Hisko.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat dit ook eigenlijk mijn doel was ;)...
Laat ik zeggen dat ik een onvolkomenheid geconstateerd heb... en dat ik het aan jullie laat waar de oplossing ligt ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

je hebt twee verschillende zaken:
synoniemen van 1 soort (zie de groenling)
verschillende lokale namen (woudaap,woudaapje)
synoniemen gebruiken kun je gewoon uitzetten in obsmapp.
daar hoeft niets voor uitgevochten te worden met Hisko
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Johan op den Dries

 
Citaat van: hiskodevries op februari 21, 2018, 09:04:20 AM
je hebt twee verschillende zaken:
synoniemen van 1 soort (zie de groenling)
verschillende lokale namen (woudaap,woudaapje)
synoniemen gebruiken kun je gewoon uitzetten in obsmapp.
daar hoeft niets voor uitgevochten te worden met Hisko

En als je de lokale namen nu ook als synoniem in de db zet? kan je die ook uitzetten. Opgelost ;D
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Speech voor synoniemen is gerepareerd in 7.17b8 die over een half uur beschikbaar is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op maart 05, 2018, 10:41:15 AM
Speech voor synoniemen is gerepareerd in 7.17b8 die over een half uur beschikbaar is.

Ik kreeg eerder vandaag versie 7.17 voorgeschoteld door play... en daar werkt inspreken nog niet goed... kan dat kloppen?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op maart 06, 2018, 13:26:26 PM
Ik kreeg eerder vandaag versie 7.17 voorgeschoteld door play... en daar werkt inspreken nog niet goed... kan dat kloppen?

Nee, uiteraard niet. Kan je aangeven wát er niet goed werkt?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op maart 06, 2018, 13:28:17 PM
Nee, uiteraard niet. Kan je aangeven wát er niet goed werkt?

Ik was iets te snel met mijn melding... het werkt wel, alleen ik moest even de soortenlijst opnieuw downloaden.

Kleine kanttekeningen: bij inspreken van een soort met meerdere namen komt het eerste woord na het &-teken zonder hoofdletter te staan.  bijv: Gaai&vlaamse Gaai. Tevens staan er geen spaties voor of na het &-teken. Dit komt de leesbaarheid niet ten goeden, maar geeft ook moeilijkheden met de zoekfunctie... Als ik "v g" typ verwacht ik "Gaai & Vlaamse gaai" te zien, als ik "w d" typ verwacht ik "Beloega & Witte dolfijn" te zien, maar die krijg ik niet...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.