Inderdaad Cloeon simile? En iets te zeggen over ♂ of ♀?

Gestart door Josee, januari 22, 2017, 12:26:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/133852436
onzeker Cloeon simile gezien op 2009-08-23 Delft - Tanthof
Foto's:


bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Haal deze nog maar een keer naar boven. Foto te slecht voor uitsluitsel?

Bij voorbaat dank!
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

#2
Foto te matig om dwarsbalkjes te tellen en kleur ogen onbestendig. Vroeg wellicht te veel naar bekende weg over deze dode Cloeon spec....
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

David Tempelman

wel een adult mannetje Cloeon in elk geval: grote koplampen, heldere vleugels
met vriendelijke groet,
David

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Daandrukker

Cloeon dipterum mannetje imago. De ogen zijn geel (niet groen zonder ring), de wijnrode tekening op het achterlijf en de geringde staartdraden onderscheiden dit exemplaar van Cloeon simile.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Josee

Dankjewel Daan. Toch nog echt op naam, had ik niet meer verwacht. Ik dacht dat de kleur achterlijf bij beide soorten varieerde en dat ook beide geringde staartdraden hebben.. Door het vooraanzicht van de turbo-ogen leek mij dat er geen zicht is op de ogen erachter...

Hoe dan ook, ik vind ze erg leuk en hoop de C. simile ook eens helder vast te kunnen leggen. Fijne dag!
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Daandrukker

Dag Josee,

Het klopt dat de soorten variabel kunnen zijn. Sterker nog, het zou kunnen dat zowel bij C. simile als bij C. dipterum zogenaamde "cryptic species" tussen zitten. Dit is echter mijns inziens nog niet genoeg onderzocht.  Het individu op deze foto is trouwens dusdanig klassiek, dat verwarring niet mogelijk is. De kleur van het achterlijf varieert echter wel heel erg binnen de soort, maar per stadium. De subimagines, imagines, mannetjes en vrouwtjes zien er bij beide soorten totaal anders uit. Om een helder beeld te krijgen raad ik je aan om eens te kijken bij de goedgekeurde foto's van mannetjes imago (want het is een man imago op je foto) van zowel C. dipterum als C. simile, zie:

https://waarneming.nl/soort/photos/27126?from=1980-01-01&to=2017-03-08&os=0&os=1&licentie=0&type_foto=0&maand=0&sex=Man&id_kleed=47&id_akt=0&only_rated=0&only_approved=0&only_approved=1

(let op de groene, zwart geringde muffinogen en het donkere achterlijf zonder wijnrode vlekken)

en

https://waarneming.nl/soort/photos/16671?from=1980-01-01&to=2017-03-08&os=0&os=1&licentie=0&type_foto=0&maand=0&sex=Man&id_kleed=47&id_akt=0&only_rated=0&only_approved=0&only_approved=1

Voor nog wat extra uitleg, zie de posts van Frank Neijts: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=324609.msg1818776#msg1818776
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Daandrukker op maart 08, 2017, 09:53:19 AM
Om een helder beeld te krijgen raad ik je aan om eens te kijken bij de goedgekeurde foto's van mannetjes imago (want het is een man imago op je foto) van zowel C. dipterum als C. simile, zie:


Maar Daan, het is natuurlijk wel een beetje kip-en-ei om als argument voor het juist zijn van kenmerken te verwijzen naar een overzicht met foto's die (deels) op die kenmerken zijn gevalideerd/gedetermineerd..   ;)
Douwe van der Ploeg

Daandrukker

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 09, 2017, 00:49:55 AM
Citaat van: Daandrukker op maart 08, 2017, 09:53:19 AM
Om een helder beeld te krijgen raad ik je aan om eens te kijken bij de goedgekeurde foto's van mannetjes imago (want het is een man imago op je foto) van zowel C. dipterum als C. simile, zie:


Maar Daan, het is natuurlijk wel een beetje kip-en-ei om als argument voor het juist zijn van kenmerken te verwijzen naar een overzicht met foto's die (deels) op die kenmerken zijn gevalideerd/gedetermineerd..   ;)

Ik verwijs niet naar de goedgekeurde foto's als bewijs dat de kenmerken juist zijn Douwe. Dat kan inderdaad niet, aangezien ik ze zelf heb goedgekeurd over het algemeen. Ik verwijs er naar om de lezer een beeld te geven in hoe die kenmerken eruit zien op een foto of hoe je ze kan interpreteren

Als ik een verwijzing zou willen geven naar de bron van de kenmerken zou ik verwijzen naar de gepubliceerde werken van

Bauernfeind & Humpesch (2001) Die Eintagsfliegen Zentraleuropas (Insecta: Ephemeroptera): Bestimmung und ökologie

Engblom, E. (1996). Ephemeroptera, mayflies. Aquatic Insects of North Europe, 1, 13-53.

en
Bauernfeind, E., & Soldan, T. (2012). The Mayflies of Europe (Ephemeroptera). Brill.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg